تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۱۶۵۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایانی برای یک گلوگاه نفس‌گیر
تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان کلید خورد/ تصاویر
پل شهید ناجیان که به عبارتی نوستالژی دوران هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود، پس از سال‌ها مشکل کم‌عرضی و ترافیک، سرانجام به مرحله تعریض و بازسازی رسیده است

جنگ بین ایران و عراق در سال 61 به اوج خود رسیده بود؛ ضرورت‌های پشتیبانی نظامی و طولانی بودن مسیرهای منتهی به خط مقدم بیش از گذشته بر اهمیت احداث پلی بر روی رودخانه کرخه می‌افزود.

در این میان یکی از فعالیت‌های مهم ستاد پشتیبانی جهادگران شوش، احداث پل شهید ناجیان بر روی این رودخانه به‌عنوان یک ضرورت راهبردی بود.

اهمیت پل از این لحاظ بود که با کاهش حدود 50 کیلومتر از طول مسیر قبلی، نقش موثری در تسریع انتقال رزمندگان و مهمات نظامی به‌سوی خطوط مقدم جبهه‌ها داشت.

توجه به اهمیت زمان و فوریت‌های جنگی در طول عملیات‌ها نیز مشخص کننده نقش ضروری این پل بود؛ پلی با طول 230 متر و عرض مفید پنج متر، توانایی تحمل تانک‌های 100 تنی را داشت.

در این میان باید از هر روشی برای به فعلیت رساندن این پروژه استفاده می‌شد‌‌؛ پروژه‌ای که جهاد قرارگاه کربلا آن را با کمترین امکانات به سرانجام رساند.

آنها برای ساخت این پل از شاسی واگن‌‏های از رده خارج شده و اسقاطی راه‌‏آهن  استفاده و آنها را تبدیل به صفحاتی کردند که روی پل نصب می‌شد.

*پروژه‌ای با ارزش عنصر زمان   

این پل به‌دلیل فوریت‌های جنگی و ضرورت جابجایی تانک‌ها و دیگر ادوات نظامی در کمترین زمان، با طرحی بدون پایه ساخته شد؛ به این صورت که جهادگران، کف رودخانه را صاف و قطعاتی بر روی آن کارگذاری کردند.

 این روش با راهبردی کوتاه‌مدت، باعث رفع مشکلات پشتیبانی نظامی می‌شد، اما در بلند‌مدت در مقابل عوامل طبیعی آسیب‌پذیر بود.

بدین‌ترتیب همان‌طور که پیش‌بینی هم می‌شد، پس از جنگ تحمیلی، سیل و طغیان رودخانه کرخه، آسیب جدی به پل شهید ناجیان وارد کرد؛ آسیبی که در نهایت منجر به بازسازی آن شد.

در این بازسازی، بسیاری از قسمت‌ها تخریب و دوباره نصب شد که به این‌دلیل، ساختمان پل فعلی محکم‌تر و با پایداری بیشتری نسبت به گذشته به‌نظر است.

پل شهید ناجیان، گذشته از نقش پشتیبانی جبهه، به‌دلیل نقش مهم آن در رونق‌بخشی به کشاورزی منطقه، حرکتی در جهت نوسازی مناطق جنگ‌زده نیز به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که بلافاصله بعد از احداث این پل جاده‌هایی در دو طرف آن کشیده شد که همین مسأله باعث افزایش رفت‌ و‌ آمد و از سوی دیگر رونق کشاورزی این منطقه شده است.

اما پس از گذشت سال‌ها از این بازسازی و توسعه منطقه غرب‌کرخه و همچنین ورود میلیون‌ها زائر مناطق عملیاتی، به نظر می‌رسد که این پل دیگر پاسخ‌گوی نیازهای حمل‌و‌نقل این منطقه نیست.

*پل ناجیان در مسیر تعریض و بازسازی

سال‌ها بود که پروژه تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان به‌عنوان یک پروژه با ماهیت استانی، اعتبارات لازم را جذب نمی‌کرد، پروژه‌ای که با پیگیری مسئولان محلی و استانی سرانجام پس از تغییر ماهیتِ استانی آن به ملی، با تأمین اعتبارات لازم و مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آن نیز بلافاصله شروع شد.

این پل که با طول 164 متر بر روی رودخانه کرخه قرار دارد، از پنج متر به 12 متر تعریض می‌شود تا موجبات تسهیل در حمل‌و‌نقل به غرب کرخه، که گامی مهم در ارتباط با توسعه بخش روستایی است، فراهم شود.

برای بازسازی پل شهید ناجیان حدود یک‌هزار تن ورق استفاده شده است؛ رنگ‌آمیزی باکس‌های ساخته شده شروع و کار انتقال این باکس‌ها به‌منظور شروع عملیات اصلی نصب پل به محل آغاز شده است.

دهنه بالایی این عرشه‌ها به عرض سه متر به دهنه پایین آن که دو متر است پیچ و مهره می‌شود و بدین ترتیب جایگزین پل فلزی موجود خواهد شد.

پل جدید شهید ناجیان تا ماه‌های جاری به بهره‌برداری می‌رسد تا مسیر مطمئنی برای مردم این منطقه و زائران مناطق عملیاتی باشد.

در مدت زمان عملیات اجرایی نصب این پل، پل شناوری برای تردد و حمل‌ونقل تدارک دیده شده است که مسئولیت نصب آن را ارتش جمهوری اسلامی ایران به عهده گرفته است.

این پل کم عرض مشکلات زیادی برای اهالی منطقه غرب کرخه به‌وجود آورده است، تردد یک ماشین سنگین کافی‌ست تا ترافیکی سنگین‌تر بر روی پل شهید ناجیان به‌وجود آورد، اما به‌نظر می‌رسد که احداث پل جدید ناجیان، نقطه عطفی در ساماندهی راه‌های مواصلاتی به غرب کرخه و مناطق عملیاتی باشد.

مرجع / فـارس
برچسب ها: پل شهید ناجیان
:
:
:
آخرین اخبار