تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر ارشاد: مشایی به دلیل مشغله کنار رفت
وزیر ارشاد در گفت وگو با هفته نامه شما ارگان حزب موتلفه به پرسش های متعددی پاسخ گفت.

خبرآنلاین: بخشهای مهم مصاحبه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دوره پنجم نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است را در ادامه می خوانید:


* تعداد نیروهای ارزشی مجلس پنجم به نسبت مجلس چهارم کمتر شد، یعنی جمعی تحت عنوان نیروهای چپ یا مستقل وارد مجلس شدند که تعدادشان قابل توجه بود و یک اقلیت ضعیف و تعداد کمی نبودند و اقلیت قابل توجهی بودند و به‌ویژه بعد از انتخابات دوم خرداد قوی‌تر هم شدند. قبل انتخابات دوم خرداد، بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که آقای ناطق‌نوری قطعاً انتخاب می‌شود و همراهی می‌کردند، ولی بعد از آن مواضعشان تغییر کرد و در بعضی از مواقع که اینها به‌ویژه با گروهی که خود را مستقل می‌دانستد، ائتلاف می‌کردند، باعث می‌شد که تعداد آرایشان بیش از نیروهای ارزشی بشود و مصداق بارزش همان استیضاح آقای مهاجرانی بود که بالاخره ایشان توانست دو باره رأی بیاورد و استیضاح رأی نیاورد.


* در آغاز دولت آقای خاتمی قرار نبود که به همه وزرا رأی داده شود و در فراکسیونی که ما داشتیم و آن موقع فراکسیون حزب‌الله نامیده می‌شد، معلوم بود که بعضی از افراد مواضع تندی دارند، مثلاً تیپ‌هایی مثل آقای عبدالله نوری و یا آقای دکتر معین که بسیاری اعتقاد داشتند به اینها رأی داده نشود، اما بالاخره همه‌شان رأی آوردند که نشان می‌داد اکثریت مجلس یک اکثریت شکننده و لب مرز بود. به‌ویژه بعد از دوم خرداد نمی‌شد به اسم اینکه اکثریت هستیم، هر کاری را انجام بدهیم. بعد هم فشار تبلیغاتی و رسانه‌ای خارج از مجلس هم بسیار سنگین بود و اینها به ابزارهای مختلف متوسل می‌شدند، نشریاتی که داشتند، احزابی که داشتند. حتی گاهی اوقات به اسم دانشجویان تظاهرات می‌کردند و به‌گونه‌ای بود که به‌راحتی کارهایشان را پیش می‌بردند.



*اگر در آینده هم چنین مجلسی باشد که لب مرزی باشد، این مشکلات را ایجاد می‌کند. اگر این به عنوان یک دغدغه مطرح باشد، خوب است، ولی خیلی با واقعیت‌ها سازگاری ندارد، یعنی این‌طور نیست که بگوییم اقلیتی که الان به اسم نیروهای اصلاح‌طلب در مجلس هستند، مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند. بعضی از نیروهای افراطی‌شان، در ماجرای فتنه موضع‌گیری‌هایی داشتند ـ‌مثل عناصر حزب مشارکت یا مجاهدین انقلاب‌ـ که دیگر هیچ محلی از اعراب ندارند و در بین مردم پایگاهی ندارند از جهت شرایط هم، شرایط لازم را ندارند. بعضی از اینها علناً در مقابل نظام ایستاده‌اند و جبهه‌گیری کرده‌اند و زندان رفته‌اند و لذا به عنوان افراد وفادار به نظام نمی‌توانند مطرح باشند،‌ لذا ما الان از این جهت نگرانی نداریم.


* ما خواهان انسجام و همگرایی بین نیروهای ارزشی نظام هستیم. در مجلس هشتم هم داشتیم که در بعضی حوزه‌ها سه نفر نیروی اصول‌گرا کاندیدا شدند و یک نفر اصلاح‌طلب آمده و با رأی ضعیفی وارد مجلس شده، درحالی که رأی آن سه نفر روی هم، دو برابر رأی او می‌شد، ولی چون تفرقه بوده، این رأی آورده. خوب است افراد این دغدغه را داشته باشند، اما اینکه بخواهیم اینها را خیلی برجسته کنیم و بگوییم پایگاه و جایگاهی دارند، این‌طور نیست.


*ما از انتخابات سال ۸۸ تجربه‌ای را داریم، هر چند حادثه تلخی رخ داد، اما تجربه بزرگی به دست آوردیم که باید بسیار هوشیار باشیم و هر لحظه احتمال بدهیم که دشمن طراحی‌هایی را انجام بدهد و همه قوای خود را بسیج کند و بخواهد به کشور آسیب بزند. این همه انتخابات در طول بیش از سه دهه برگزار کرده بودیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاده بود. مثلاً در شهرستانی دو تا طایفه با هم اختلاف داشتند و حتی یک مورد هم بود که منجر به درگیری و کشته شدن یک نفر شد، اما اینها مقطعی و محدود بود، ولی فتنه سال ۸۸ فتنه بسیار گسترده‌ای بود و اینها از ماه‌ها قبل تدارک دیده بودند، گروه‌هایی به خارج از کشور رفته و آموزش دیده بودند و بعد هم یکباره چنین کاری را انجام دادند.



*دائماً مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را رصد و مراقبت می‌کنیم و وظیفه نظارتی‌مان را انجام می‌دهیم که به منازعات و اختلافات داخلی دامن نزنند و تنش‌زا نباشند. هر جا که لازم باشد تذکر داده می‌شود و حتی اگر لازم باشد نشریه‌ای توقیف می‌شود. در گذشته هم بوده، هر چند اصل اولیه ما حمایت از مطبوعات و روزنامه‌ها و ترغیب به فعالیت‌های ایجابی است. یک کسی می‌خواهد بیاید و خود را معرفی کند، دلیل ندارد بیاید کل نظام را زیر سئوال ببرد که خود را اثبات کند یا به اسم روشنگری و افشاگری حرف‌های نادرستی بزند و سیاه‌نمایی‌هایی علیه رقیب انجام بدهد.


* حتماً در ایام انتخابات روی نشریات محلی کنترل بیشتری خواهیم داشت و با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم و این‌طور نیست که اگر افرادی تعمّدی مطالبی را بنویسند، مثل شرایط عادی با آنها برخورد شود. قطعاً اینها مراقبت می‌شوند و ان‌شاءالله جلسات مشورتی هم با آنها خواهیم داشت که فضای معقولی در کشور باشد و مردم بتوانند تصمیم بگیرند و افرادی نخواهند با شانتاژ و جنجال تبلیغاتی و رسانه‌ای بر موج احساسات مردم سوار شوند و بخواهند از این طریق وارد مجلس شوند.


* در جلسات اخیر کمیسیون فرهنگی دولت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کردند که دیگر در این کمیسیون شرکت نمی‌کنند، رأی‌گیری شد و به اتفاق آرا بنده به عنوان دبیر کمیسیون فرهنگی دولت انتخاب شدم. ایشان دیگر در این کمیسیون شرکت نخواهند کرد.ایشان گفتند که کارهای زیادی دارند و فرصت نمی‌کنند در این کمیسیون شرکت کنند.
:
:
:
آخرین اخبار