تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۱۷۴۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حال ناخوش تالاب برم سور؛
تنها تالاب باغملک و هفتگل قربانی دخل و تصرف انسان‌ها
نماینده شبکه سازمان های مردم نهاد خوزستان خواستار برخورد با تصرف اراضی تالاب «برم سور» باغملک و کشاورزی در این تالاب شد
نماینده شبکه سازمان های مردم نهاد خوزستان خواستار برخورد با تصرف اراضی تالاب «برم سور» باغملک و کشاورزی در این تالاب شد.


تالاب ها و اکوسیستم های آبی کشور به منزله سرمایه های باارزش هستند که تنظیم آب های زیرزمینی در محیط پیرامون، تعدیل میکروکلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تأمین منابع تعلیف دام و همچنین حصیر بافی و غیره ، در گرو حفاظت منطقی از آنهاست.

حفظ این سیستم های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی شمار اقتصادی، تفرجگاهی، ژنتیکی و غیره ، تنها منوط به مطاله و شناخت دقیق هر تالاب می باشد.

بدیهی است که بدون اندیشیدن به محیط زیست، بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی انسان ها در چارچوب هر گونه هدف بهره وری از طبیعت امکان پذیر نخواهد بود و لزوم شناخت اکوسیستم ها به عنوان حساس ترین منابع جهانی که همواره با مشکلات متعدد زیست محیطی رو به رو می باشند، می تواند بنیانی ترین گام در رفع این معضلات به شمار آید.

کشور ما بدلیل ویژگی های جغرافیایی و تأثیر عوامل اقلیمی که سبب گشته تا جزء مناطق خشک جهان محسوب شود، دارای چنان رشد سریعی در روند تخریب و انهدام منابع طبیعی بوده که سیاست ها و برنامه ریزی های دورنگر را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

استفاده بی رویه از آب تالاب ها بدون رعایت کوچک‌ترین اصل محیط زیستی باعث خشکاندن و تخریب و آلوده کردن تالاب می‌ شود.

تالاب برم سور هفتکل نیز برای اولین بار به دلیل دست‌اندازی عده‌ای سودجو در تابستان گذشته، به کلی خشک شد و درخواست فعالان محیط زیست از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان و جهاد کشاورزی این است که از مرگ دوباره در این تالاب برای کاشت هندوانه جلوگیری کنند.

در  خصوص همین مورد هژیر کیانی ،نماینده شبکه سازمان های مردم نهاد خوزستان  با انتقاد از سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست خوزستان برای بی توجهی به وضعیت تالاب برم سور اظهار کرد: این تالاب به محلی برای هندوانه کاری تبدیل شده و دومین سال پیاپی است که این تالاب را به خاطر صیفی کاری از بین می برند.

وی با اشاره به مکاتباتی که با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، مدیرکل منابع طبیعی و جهادکشاوری انجام شده، افزود: جای تعجب دارد که این موضوع از دید مسئولان پنهان مانده است.

کیانی اضافه کرد: برم سور تنها تالاب میان شهرستان های باغملک و هفتگل است که همانند نگینی در این منطقه می درخشید اما اکنون این تالاب هم قربانی دخل و تصرف انسان ها شده است.

به گفته وی، وسعت این تالاب بستگی به سال های مختلف تا ۵۰ هزار هکتار نیز می رسد.

وی با بیان اینکه بی تفاوتی نسبت به اکوسیستم های تالابی عواقب ناخوشایندی در پی دارد، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با وجود بحران آب و هشدارهای کارشناسان هنوز برای جلوگیری از هدرروی آب و افزایش راندمان آبیاری اقدامی نکرده است و بدون توجه به اهمیت تالاب ها اجازه خشک کردن تالاب ها و کشت به کشاورزان و برخی سوداگران را می دهد.

این فعال محیط زیست گفت: سازمان های مردم نهاد محیط زیست استان خوزستان خواستار توقف فوری برداشت آب از این تالاب و برخورد قانونی با متخلفان هستند.

بر اساس این گزارش، تالاب برم سور درسه کیلومتری جاده باغملک- ایذه به هفتگل و اهواز قرار دارد که تا کنون از سوی مسئولان محیط زیست صحبتی از آن به میان نیامده است.

تالاب ها محیط هایی میان آب و خشکی هستند که بسیاری از فواید آنها تاکنون برای بشر ناشناخته است. خوزستان بیشترین مساحت تالاب کشور را به خود اختصاص داده و حدود ۵۰ درصد از تالاب های کشور در این استان قرار دارند.

مهمترین تالاب های این استان تالاب بین المللی شادگان، هورالعظیم، بامدژ و میانگران هستند. کارشناسان بر این باورند که خشک شدن تالاب های این استان به ویژه هورالعظیم یکی از عوامل اصلی شکل گیری پدیده ریزگردهاست.

مرجع / باغملک نیوز
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محسن
|
Seychelles
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
باسلام کلمه هفتگل اشتباست لطفا اصلاح شود.درضمن این تالاب در محوده شهرستان هفتکل قرار دارد نه باغملک لطفا اینم اصلاح شود با تشکر.
محسن
|
Seychelles
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
در سه کیلومتری باغملک
:
:
:
آخرین اخبار