تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۱۷۶۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده برنامه محیط زیست ملل متحد خبرداد:
ایجاد یک اجماع جهانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار
این برنامه یک اقدام جدید است که قرار است برای اولین‌بار در سطح جهان یک اجماع برای مقابله با پدیده گردوغبار شکل دهد
نماینده برنامه محیط زیست ملل متحد با بیان این‌که نتایج و مطالعات کشورهای درگیر پدیده گرد و غبار در راستای گام بعدی برای انجام یک اقدام جامع در UNEP تلفیق و جمع‌بندی می‌شود، گفت: این برنامه یک اقدام جدید است که قرار است برای اولین‌بار در سطح جهان یک اجماع برای مقابله با پدیده گردوغبار شکل دهد.

والنتین فولتسکیو (Valentin Foltescu) در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار در دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به عنوان نماینده برنامه محیط زیست ملل متحد در این کنفرانس حضور پیدا کردم و قرار است بعد از این کنفرانس اتفاقاتی بیافتد و تسهیلاتی برای رفع معضل گردوغبار ایجاد شود.

وی با بیان این‌که برای منشایابی طوفان‌های گردوغبار در سراسر کره زمین یک ارزیابی جهانی برای رفع این مشکل آغاز شده است، تصریح کرد: ابتدا باید منشا این معضل را شناسایی کنیم اما چگونگی اجرای این فرآیند و منشایابی این مشکل بسیار مهم است که همان شناسایی کامل ریزگردها است.

نماینده برنامه محیط زیست ملل متحد با بیان این‌که در حال حاضر اقدامات خوبی برای شناسایی همه ابعاد این پدیده درحال انجام است، افزود: نتایج این ارزیابی‌ها می‌تواند در راستای مقابله با گردوغبار برای ایران نیز مفید باشد.

فولتسکیو گفت: پیام UNEP این است که هر مسئله در سطح جهانی می‌تواند یک راه حل داخلی هم داشته باشد؛ انسان‌ها از ادامه انتقال آب بین حوزه‌ای ضربه می‌خورند و ما این مسئله را نمی‌خواهیم.

وی درباره صدور قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای الزام کشورها به همکاری در مقابله با این پدیده و حمایت‌های UNEP از آن، اظهار داشت: حمایت ما این است که هر اقدامی بتوانیم انجام دهیم؛ ما نیاز به همکاری‌های بین‌المللی برای حمایت از این اقدام و تقویت راهکارهای این کنفرانس داریم.

فولتسکیو همچنین در پاسخ به این‌که آیا سازمان ملل برنامه مشخصی برای مقابله با ریزگردها در سال جدید دارد، عنوان کرد: UNEP در حال کار روی ابعاد مختلف این پدیده با همکاری کشورهای درگیر است و این کشورها با هدایت ایران نتایج بررسی‌ها و مطالعات خود را به UNEP ارائه داده‌اند.

وی با بیان این‌که این نتایج و ارزیابی‌ها سپس در UNEP در راستای گام بعدی برای انجام یک اقدام جامع تلفیق و جمع‌بندی می‌شود، درخصوص بودجه درنظر گرفته شده برای این برنامه، گفت: هنوز بودجه خاصی مشخص نشده است و پس از ارائه پروپوزال‌ها، کنترل‌ها و ارزیابی‌ها، بودجه این طرح اختصاص داده می‌شود.

نماینده محیط زیست ملل متحد افزود: تا زمانی که برنامه مشخص نشود نمی‌توان بودجه‌ای برای آن مشخص کرد؛ این برنامه یک اقدام جدید است که قرار است برای اولین‌بار در سطح جهان یک اجماع برای مقابله با پدیده گردوغبار شکل دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار