تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۱۷۷۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاد دانشگاه بصره:
ریزگردهای عراق آلوده به فلزات سنگین است
استاد دانشگاه بصره گفت: توفان های گرد وغبار بیابان های بصره آلوده به فلزات سنگین هستند
استاد دانشگاه بصره گفت: توفان های گرد وغبار بیابان های بصره آلوده به فلزات سنگین هستند.

وصال فخری در حاشیه نخستین همایش بین المللی گرد و غبار در اهواز اظهار کرد: یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بصره گرد و غبار ناشی از منطقه شعیبه در جنوب این استان را مورد مطالعه قرار داده است.

وی با اشاره به نمونه گیری از گرد و غبار در این منطقه و تحلیل داده ها گفت: در بررسی میزان و کیفیت این پدیده به این نتیجه رسیدیم که گرد و غبار حاوی فلزات سنگین همچون سرب، نیل و کادمیوم است.

به گفته وی، برخی مواقع میزان این عناصر از حد استاندارد تجاوز می کند و در برخی مواقع نیز کمتر از حد مجاز است.

وی افزود: منطقه رمیله و شعیبه یک منطقه بیابانی در جنوب بصره است که گرد و غبار ناشی از آن استان بصره را تحت تاثیر قرار می دهد.

فخری همچنین گفت: در خوزستان حدود 10 سال است که آثار پدیده گرد و غبار مشاهده می شود و علاج آن آغاز شده، اما در عراق بیش از 10 سال است که این پدیده شروع شده است.

وی با بیان اینکه استان بصره از غرب متصل به بیابان های خشک و وسیعی است اظهارکرد: گرد و غبار به یکی از مشکلات اساسی در این منطقه تبدیل شده و بیماری های بسیاری را برای ساکنان آن بوجود آورده است.

این استاد دانشگاه بصره اضافه کرد: توفان های گرد و غبار پس از خشک شدن تالاب های عراق روز به روز شدت گرفته است.

بر اساس این گزارش، خوزستان از اوایل دهه 80 درگیر پدیده گرد و غبار است که این پدیده سال به سال شدیدتر می شود.

به گفته کارشناسان کانون های گرد و غبار عراق بیشترین تاثیر را تولید پدیده ریزگرد در خوزستان دارند. در سال های گذشته آلوده بودن گرد و غبارهایی که از عراق نشات می گیرد اعم از فلزات سنگین و عناصر رادیواکتیو بارها مطرح شده است.

توفان های شدید گرد و غبار در بهمن و اسفند پارسال منجر به اعتراضاتی شد که در پی آن کارگروه اضطراری گرد و غبار تشکیل و مصوباتی را ارائه داد. به دلیل مشکلات مالی برخی از این مصوبات هنوز عملی نشدن است.

برگزاری همایش بین المللی دو سالانه گرد و غبار یکی از مصوبات این کارگروه است که امسال برای نخستین بار در خوزستان برگزار شد. همایش بین المللی گرد و غبار از 12 تا 14 اسفند در دانشکده دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و مهمانانی از کشورهای عراق، آمریکا، اسپانیا، انگلیس، صربستان، عراق و پاکستان و همچنین نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در این همایش شرکت کردند. 210 مقاله به این همایش ارسال شد که 196 مقاله پذیرفته شده بود.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: ریزگردها ، گرد و غبار
:
:
:
آخرین اخبار