تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۱۷۷۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش وزارت بهداشت در هیات دولت از تنگی نفس در شش شهر خوزستان
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه هیات وزیران که به ریاست رییس جمهوری برگزار شد، گزارشی را از پدیده آلودگی هوا در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، هندیجان، سوسنگرد و ماهشهر و بروز مشکلات تنفسی برای مردم، ارایه کردند
رئیس جمهوری آلودگی هوا و مخاطرات ناشی از آن را جزو مسایل مهم و مورد توجه دولت دانست و با تاکید بر اینکه جان و سلامت مردم برای دولت در اولویت نخست قرار دارد، گفت: لازم است همه دستگاه های اجرایی با اطلاع رسانی بیشتر و با تقویت و استمرار فعالیت های خود، در رفع این مشکل مشارکت جدی داشته باشند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با تشکر از اقدامات انجام شده در زمینه مسائل زیست محیطی و تلاش برای رفع آلودگی هوا، اظهار کرد: مبارزه با آلودگی هوا و مخاطرات ناشی از آن، از روز نخست در دستور کار این دولت قرار گرفته و امیدوارم با اقدامات پیشگیرانه و اهتمام جدی همه دستگاه های اجرایی متناسب با منشأ آلودگی ها به گونه ای اقدام شود که آثار آن برای مردم ملموس باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه هیات وزیران که به ریاست رییس جمهوری برگزار شد، گزارشی را از پدیده آلودگی هوا در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، هندیجان، سوسنگرد و ماهشهر و بروز مشکلات تنفسی برای مردم، ارایه کردند.

در این گزارش، از تاثیر پوشش گیاهی بومی، گروه گیاهان و اسپورهای قارچی در رطوبت ناشی از باران به عنوان یکی از منشاهای آلودگی و تشدیدکننده مشکل تنفسی برای ساکنان شهرهای مذکور، یاد شده است و حذف بنزین پتروشیمی، نصب سامانه پایش لحظه ای و کنترل مستمر وضعیت آلایندگی، تکمیل طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت که منجر به ممانعت از سوزاندن حداقل شش میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت خواهد شد، توزیع سوخت استاندارد گازوییل و بنزین یورو 4، نصب 15 دستگاه جدید سنجش آلودگی هوا، و اتخاذ تدابیر لازم برای هرس به موقع و درست پوشش گیاهی به عنوان اقدامات اجرایی دستگاه ها برای بهبود وضعیت آلودگی مورد تاکید قرار گرفت.

بحران تنگی نفس در نخستین باران پاییزی از سال 92 در خوزستان آغاز شد. در پائیز سال 92 بیش از 50 هزار نفر و پائیز امسال بیش از 20 هزار نفر از خوزستانی ها به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کردند که 60 درصد آنها در اهواز بوده اند.

دلیل اصلی این عارضه هنوز نامشخص مانده است و امسال گرده افشانی درخت 'کونوکارپوس' در خوزستان بیشتر از سایر گزینه ها مورد توجه قرار گرفته است. این در حالیست که برخی رسانه ها، کارشناسان و فعالان شبکه های اجتماعی مسئولان را متهم به مخفی کاری و پرده پوشی می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار