تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۱۷۸۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر همایش گردوغبار:
نتایج کنفرانس گردوغبار اهواز به سازمان ملل منعکس می‌شود
انتقال آب تنها مهترین مولفه برای بوجود امدن گردوغبار نیست بلکه مدیریت آب مهترین مولفه برای مقابله با خشکی و کاهش رطوبت خاک است. بیشتر گرد و غبارهای موجود به دلیل مدیریت نادرست در مصرف آب بوده است
دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار گفت: انتقال آب تنها مهترین مولفه برای بوجود امدن گردوغبار نیست بلکه مدیریت آب مهترین مولفه برای مقابله با خشکی و کاهش رطوبت خاک است. بیشتر گرد و غبارهای موجود به دلیل مدیریت نادرست در مصرف آب بوده است.

احمد لندی اظهار داشت: برگزاری کنفرانس بین المللی گردوغبار باتوجه به نظرسنجی که از شرکت کنندگان انجام شده نتیجه خوبی را از خود برجای گذاشته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان خارجی از برگزاری چنین کنفرانسی در اهواز شوکه شده بودند ادامه داد: نماینده سازمان ملل خواستار ارسال قطعنامه این کنفرانس به سازمان ملل جهت قرائت در سازمان ملل شد که این موضوع موثر بودن این کنفرانس را نشان می‌دهد.

دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار تصریح کرد: جهت مبارزه با گردوغبار باید تمرکز را به این سمت استان  منعطف کرد، که برگزاری این کنفرانس در اهواز این وظیفه را به خوبی انجام داد.

وی با اشاره به این مهم که مطالعات بسیار خوبی در زمینه گردوغبار در این کنفرانس انجام شده است گفت: نکته که باید به آن اشاره کرد کمرنگ بودن نقش خبرنگاران در این کنفرانس بوده است انتظار می‌رفت که پوشش مناسب‌تری به این کنفرانس بین المللی از سوی خبرگزاری‌ها و نشریات داخلی  داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مدرنترین راهکارهای مقابله با معضل ریزگردها عنوان کرد: طی صحبتی که با کارشناسان خارجی حاضر در این کنفرانس شد شناسایی منشاءگردوغبار مهمترین قدم برای مقابله با شیوع این پدیده است، زیرا کنترل گردوخاک پس از حرکت بسیار دشوارتر از قبل از حرکت آن بوده است.

وی کمبود رطوبت خاک خوزستان را منشاء گردوغبار دانست و گفت: اگر رطوبت خاک افزایش پیدا کند به شدت از به وجود آمدن گردوغبار جلوگیری می‌کند.

دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار مالچ پاشی را برای تثبیت موقت گردوخاک موثر دانست و افزود: مالچ پاشی زمانی موثر خواهد بود که پس از 5سال پوشش گیاهی مناسبی فضای بوجود آمدن گردوغبار را فرا گیرد، اما زمانی که پوشش گیاهی فراهم نشود مالچ پاشی موقت بهترین راه برای تثبیت گردوغبار خواهد بود.

لندی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال آب مهمترین نقش را در بوجود آمدن گردوغبار دارد گفت: انتقال آب تنها مهمترین مولفه برای این موضوع نیست بلکه مدیریت آب مهترین مولفه برای مقابله با خشکی و کاهش رطوبت خاک است. بیشتر گردوغبار های موجود به دلیل مدیریت نادرست در مصرف آب بوده است.

وی در پایان از زمان اعلام نتایج اولین کنفرانس بین المللی گردوغبار گفت: نتایج پژوهش‌های انجام شده در این کنفرانس آماده ارائه به مقامات استانی  کشوری است و نسخه انگلیسی آن نیز به سازمان ملل ارسال خواهد شد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار