تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۱۸۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خوزستان عنوان کرد:
الزام مددجویان به حداقل سواد در سال 95
در این سیستم در سال 95 مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برای استفاده از امکانات این سازمان‌ها باید از حداقل سواد (سوم دبستان) برخوردار باشند
معاون سوادآموزی آموزش‌و‌‌پرورش خوزستان گفت با بیان این‌که دولت امسال سیستم تشویق و سیستم الزام را در ارتباط با ‌سوادآموزی مصوب کرد، گفت: در این سیستم در سال 95 مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برای استفاده از امکانات این سازمان‌ها باید از حداقل سواد (سوم دبستان) برخوردار باشند.

موسی شیخی اظهار کرد: در سال 1394 با برنامه سوادآموزی در استان 50 هزار و 200 نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال تحت پوشش دوره‌های سواد‌آموزی قرار گرفتند؛ افراد بالاتر از 49 سال می‌توانند به شکل متفرقه در امتحاناتی که وجود دارد شرکت کنند.

وی در خصوص نحوه سواد‌آموزی افراد بالای 49 سال، گفت: بسیاری از این افراد علاقه‌ای به یادگیری سواد ندارند و این یکی از مشکلات ما است اما کسانی هستند که قصد دارند به‌صورت خود‌آموز درس بخوانند؛ برای مثال اگر کسی از اعضای خانواده یا محارم فرد با‌سواد باشد و به فرد مذکور آموزش دهد، این فرد می‌تواند در امتحانات متفرقه که هر ماه برگزار می‌شود شرکت کند و به این افراد نمره و کارنامه داده می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش خوزستان تصریح کرد: امسال به‌منظور توسعه کشاورزی دولت برای کشاورزان استثناء قائل شده است و این افراد تا سن 60 سال نیز می‌توانند در دوره‌های سواد‌آموزی ثبت‌نام کنند.

وی در خصوص روند پیشرفت برنامه سواد‌آموزی در استان، گفت: امسال توانسته‌ایم رقم خوبی را تحت پوشش قرار دهیم و اگر جامعه هدف به سواد‌آموزی علاقه نشان دهند این توانایی و امکانات وجود دارد که به همه این افراد طی حداکثر 2 سال آموزش‌های لازم برای فراگیری سواد ارائه شود.

شیخی تصریح کرد: در همه مدارس استان به‌عنوان مراکز سوادآموزی، امکانات و آموزش‌دهنده وجود دارد و توانایی ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان را داریم.

وی اضافه کرد: دولت امسال هم سیستم الزام و هم سیستم تشویق را در این زمینه مصوب کرده است؛ به این معنا که در سیستم تشویق، به همه کسانی که در کلاس‌های سواد‌آموزی شرکت کنند 25 درصد از سرانه قبولی اعطا می‌شود که مبلغی معادل 134 هزار تومان است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: اگر شخص بی‌سواد به شکل خودآموز و از طریق افراد خانواده و محارم باسواد شود، کل سرانه که معادل 700 هزار تومان است، را دریافت می‌کند.

شیخی در خصوص سیستم الزام نیز گفت: در این سیستم در سال 95 مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برای استفاده از امکانات این سازمان‌ها باید از حداقل سواد (سوم دبستان) برخوردار باشند؛ این سیستم باعث می‌شود فرد به سواد احساس نیاز کند و در این کلاس‌ها شرکت کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار