تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۱۸۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همراه با رویداد جهانی ساعت زمین؛
خاموشی یک ساعته پل های تاریخی اهواز و دزفول
اهواز و دزفول با خاموش کردن یک ساعته نمادهای مهم این شهرها در رویداد جهانی 'ساعت زمین' مشارکت کردند
اهواز و دزفول با خاموش کردن یک ساعته نمادهای مهم این شهرها در رویداد جهانی 'ساعت زمین' مشارکت کردند.

پل هلالی نماد شهر اهواز و پل قدیم (پل ساسانی) و گلدسته های حرم سبزقبا نمادهای شهر دزفول غروب 29 اسفند یک ساعت خاموش شدند تا این شهرها پیوستگی خود را با رویداد جهانی 'ساعت زمین' نشان دهند.

این نمادها با هماهنگی تشکل های مردم نهاد زیست محیطی شهرهای اهواز و دزفول ساعت 20 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه در تاریخ 29 اسفند ماه مصادف با 19 مارس چراغ های خود را خاموش کردند.

امین محراب مدیر انجمن سبز آوان در این باره گفت: دزفول برای دومین بار در برنامه جهانی ساعت زمین مشارکت می کند.

وی افزود: این خاموشی یک ساعته با همکاری شهرداری دزفول و مدیریت حرم مطهر حضرت سبزقبا (ع) انجام شده است تا این شهر نیز سهم اندکی در یادآوری این برنامه جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای داشته باشد.

*ساعت زمین و بالن آرزوهای کارون

در اهواز نیز هماهنگی برنامه ساعت زمین را انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان عهده دار بوده است. حدود 100 نفر از اعضای این انجمن و دوستداران محیط زیست در این برنامه شرکت کردند.

این افراد با جمع شدن در کنار پل هلالی و روشن کردن شمع و به پرواز درآوردن بالن های نمادین موسوم به 'بالن آرزوها' این روز جهانی را گرامی داشتند.

خالد ربیعی مدیر انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان هدف از برگزاری این برنامه را همراهی با سایر جهانیان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش گرمایش زمین عنوان کرد.

وی گفت: کاهش مصرف انرژی و کاهش سوخت فسیلی در نهایت به کاهش گازهای گلخانه ای می انجامد و خاموش کردن نمادین چراغ ها و روشنایی المان های مهم شهرها این مساله را به شهروندان یادآوری می کند.

ربیعی با اشاره به پرواز 'بالن های آرزوها' بر فراز کارون، گفت: دوستداران محیط زیست در آستانه سال نو برای شهر اهواز و استان خوزستان آرزوهای خوب داشتند.

وی توقف سدسازی روی کارون و توقف طرح های انتقال آب را مطالبه دوستداران محیط زیست خوزستان دانست و افزود: ساخت نیروگاه های برقابی در استان باید متوقف و استفاده از انرژی های خورشیدی جایگزین شود تا لطمات و خسارت های وارد شده به محیط زیست استان کاسته شود.

*ناهمراهی دوباره شهرداری

ربیعی با انتقاد از عدم همکاری شهرداری اهواز در برگزاری این برنامه اظهار کرد: با توجه به اینکه در برنامه ساعت زمین المان های شهری خاموش می شوند، متولی برگزاری برنامه در تمام شهرهای کشور، شهرداری ها هستند این در حالیست که با وجود پیگیری بسیار از طریق روابط عمومی شهرداری اهواز، هیچگونه همکاری برای برگزاری این برنامه با ما نشد.
به گفته وی، این برنامه در نهایت با همکاری معاون سازمان زیباسازی شهرداری اهواز برگزار شده است.

این فعال محیط زیست افزود: شهرداری اهواز تنها سه ساعت قبل از آغاز این برنامه جهانی با خاموش کردن پل هلالی موافقت کرد و ما تنها دو سه ساعت زمان برای دعوت از شهروندان داشتیم که این دعوت از طریق کانال تلگرام برنامه ساعت زمین اهواز انجام شد و به نسبت زمان کوتاه برای تبلیغات جمعیتی که حضور پیدا کرده بودند بسیار امیدوار کننده بود.

*پل هایی که خاموش نشد

در اهواز برخلاف سایر نقاط جهان، شهرداری نه تنها برای آگاهی بخشی و آموزش شهروندان از این رویداد زیست محیطی گامی برنداشته، بلکه نشان داده که عقب تر از شهروندان است.

پارسال شهر اهواز در رویداد ساعت زمین شرکت نکرد. دو سال پیش و در نوروز 93 که بنا به اعلام شهرداری قرار بود پل سیاه، پل هلالی، پل سلمان فارسی، پل فولاد، پل هفتم و آبشار رنگین کمان و پل طبیعت همچنین سیلوی اهواز و میادین چهار شیر و پنج نخل در رویداد ساعت زمین خاموش شوند اما بازهم اختلافات درونی شهرداری مانع از اجرای این برنامه در اهواز شده بود.

زهرا جولا مدیر انجمن علم و اندیشه پویا در این باره توضیح داد: دو سال پیش شهرداری اهواز متولی برنامه ساعت زمین بود و این انجمن به عنوان همکار شهرداری فعالیت می کرد اما با وجود برنامه ریزی های بسیار این برنامه برگزار نشد.

وی افزود: در آن سال قرار بود همه پل ها خاموش شود اما با وجودی که بنرهای برنامه چاپ و نصب شد و بروشورهای زیادی بین مردم تقسیم و از شهروندان برای اجرای برنامه دعوت کردیم و در کنار پل شمع روشن کردیم اما شهرداری با خاموش کردن این المان ها موافقت نکرد.

جولا با بیان اینکه عکس ها و مستندات این رویداد موجود است، اظهار کرد: بعد از اینکه مسئولان حاضر به خاموش کردن المان های شهری نشدند از ما خواستند که با امضا تایید کنیم که این برنامه به خوبی در اهواز اجرا شده ولی ما قبول نکردیم.

'ساعت زمین' یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature)‏ است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود.
آرمان نخست این اقدام آگاهی بخشی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است. بر همین اساس خانواده ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند.
این رویداد در سال 2007 ثبت شد و بر اساس اعلام وبگاه رسمی ساعت زمین در ایران، امسال شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان، کاشان، کرمانشاه، عسلویه، گرگان، نمین و سرعین در شهرستان اردبیل برای مشارکت در این برنامه اعلام آمادگی کردند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار