تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۱۱۹۱۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی فاضلاب عفونی در منطقه مسکونی رها می شود
با گذشت چند ماه از تخلیه غیر اصولی فاضلاب عفونی بیمارستان سینا اهواز ، تصفیه خانه این بیمارستان هنوز راه اندازی نشده است
وقتی فاضلاب عفونی در منطقه مسکونی رها می شودبا گذشت چند ماه از تخلیه غیر اصولی فاضلاب عفونی بیمارستان سینا اهواز ، تصفیه خانه این بیمارستان هنوز راه اندازی نشده است.

تصفیه خانه بیمارستان سینا در جنوب اهواز چند ماهی است که به دلیل نقص فنی دچار مشکل شده و فاضلاب عفونی آن به صورت خام، به رودخانه کارون و اراضی اطراف تخلیه می شود.

زمان از کار افتادن تصفیه خانه فاضلاب این بیمارستان مورد اختلاف مردم و مسئولان است؛ برخی از توقف چندین سال این تصفیه خانه می گویند و برخی نیز نقص فنی را در ماه های اخیر عنوان می کنند. این فاجعه زیست محیطی اما در میان بی اطلاعی کامل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز رخ داده است.

با بی توجهی مسئولان به این معضل بهداشتی، کاربران شبکه های اجتماعی دست به کار شده و تصاویر زمین هایی که با تخلیه فاضلاب به باتلاق تبدیل شده اند را منتشر کردند.

رضا حزبه از ساکنان کوت عبدا... گفت: تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان سینا با اعتراض ساکنان نسبت به زباله سوز عفونی بیمارستان و پیگیری تعدادی از فعالان اجتماعی در سال 83 راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه پیش از این فاضلاب این بیمارستان به رودخانه کارون تخلیه می شد، افزود: تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان سینا از زمان راه اندازی تاکنون چندین بار دچار نقص و متوقف شده است، که در سال 86 این توقف چند ماه طول کشیده و از سال های 90 تا 94 نیز فاضلاب بدون تصفیه به محیط تخلیه می شد.

حزبه اضافه کرد: از هفت تا هشت ماه پیش نیز پس از تخریب دیوار این بیمارستان توسط شهرداری کوت عبدا...، مسئولان بیمارستان بهانه جدیدی پیدا کرده و مدعی شدند موتورخانه تصفیه خانه به سرقت رفته و پولی برای راه اندازی مجدد آن ندارند.
به گفته وی، هم اکنون بخشی از این فاضلاب به رودخانه کارون، و بخشی به اراضی کوت سیدصالح تخلیه می شود که به باتلاق فاضلاب تبدیل شده و بخشی از آن نیز به بخش اعصاب و روان بیمارستان پس زده و آنجا را دچار مشکل کرده است.

حزبه گفت:چندین بار از شهرداری و بهداشت تقاضا کردیم برای این وضعیت چاره اندیشی کنند اما نتیجه ای حاصل نشده است.

* از تخریب دیوار تا تعطیلی تصفیه خانه

مرکز آموزشی درمانی سینا در سال 1347 تاسیس شده است. این بیمارستان در جنوب اهواز و حد فاصل چهار راه اهواز- آبادان قرار دارد که تا سه سال پیش جزو شهرستان اهواز بوده و پس از تفکیک شهرستان کارون در حوزه این شهرستان قرار گرفته است.

این بیمارستان هم اکنون به عنوان یک بیمارستان درجه یک و با دارا بودن بخش های داخلی، اطفال، جراحی، زنان و زایمان، عفونی،آی سی یو، سی سی یو، پست سی سی یو ، دیالیز، اعصاب و روان زنان و مردان، اتاق عمل جنرال، درمانگاه ترک اعتیاد و... فعال است و منازل مسکونی کوت سید صالح، کوی شهید دیناروندی، منازل شرکت نفت، کوی خزامی و ... در اطراف آن قرار دارند.

یک عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر کارون نیز با تایید توقف فعالیت تصفیه خانه بیمارستان سینا گفت: فاضلاب عفونی بیمارستان سینا هم اکنون بدون تصفیه به رودخانه کارون می ریزد و بخشی از آن نیز به زمین های اطراف تخلیه می شود.

جاسم اژدری افزود: سه ماه پیش بود که دیوار بیمارستان سینا به دلیل تداخل در طرح جاده ساحلی توسط شهرداری تخریب شد و از آن زمان کار تصفیه خانه فاضلاب متوقف شده است.

وی تاکید کرد: رفع این معضل پیگیری شده و از یک ماه پیش با مسئولان بهداشت شهرستان کارون و بیمارستان سینا مکاتبه و مذاکره شده اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم و وعده کرده اند این مشکل را حل کنند.

* محیط زیست در بی خبری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز از توقف تصفیه خانه بیمارستان سینا اظهار بی اطلاعی کرد.

علی بنی عگبه توقف تصفیه خانه را تکذیب کرد و افزود: تصفیه خانه بیمارستان مشکلی ندارد و تنها ممکن است به دلیل نقص فنی به صورت مقطعی متوقف شود که با تذکر، این مشکل مرتفع می شود.

وی تاکید کرد: این موضوع پیگیری خواهد شد.

* دو هفته زمان برای جلسات فوری

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کارون اما توقف تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان سینا را تایید کرد.

مهران معلم اشکال در تصفیه خانه فاضلاب این بیمارستان را در چند سال گذشته رد کرد و گفت: تصفیه خانه در سال های گذشته فعال بوده و مشکلات فنی که برای آن بوجود آمده به صورت مقطعی بوده که بلافاصله مرتفع و دوباره وارد مدار شده است.

وی با اظهار بی اطلاعی از زمان دقیق توقف تصفیه فاضلاب این بیمارستان، افزود: از حدود دو هفته پیش، پس از بازدید از بیمارستان متوجه اشکال فنی و توقف تصفیه خانه شده ایم که مساله به صورت جدی در حال پیگیری است و با شورای اسلامی شهر و شهرداری کوت عبدا... و مسئولان بیمارستان در این زمینه جلسات فوری گرفتیم.

معلم اظهار کرد: راه اندازی مجدد تصفیه خانه در روزهای آینده در اولویت است.

وی درباره تخلیه فاضلاب به اراضی اطراف بیمارستان و تبدیل آن به باتلاق نیز گفت: راهکارهای از بین بردن این آلودگی نیز در حال بررسی است و پیشنهاداتی شده اما به دنبال راه حل علمی هستیم و تصمیم گیری نهایی هنوز در این باره نشده است.
معلم همچنین از میزان خروجی فاضلاب این بیمارستان اظهار بی اطلاعی کرد.

* زنگ خطر فاضلاب عفونی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز نسبت به مشکلات بهداشتی تخلیه فاضلاب بیمارستانی در محیط هشدار داد و بر جلوگیری از تخلیه فاضلاب و حل مشکل تصفیه خانه های فاضلاب در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد.

نعمت ا... جعفرزاده گفت: آلوگی میکروبی و انگلی، مواد آلی به نسبت زیاد و ترکیبات شیمیایی مهمترین مشکل فاضلاب های بیمارستانی است.

این محقق و متخصص بهداشت محیط درباره تخلیه فاضلاب بیمارستانی به رودخانه، تاکید کرد: به دلیل حساسیت این موضوع، در ایران سخت ترین استانداردها برای تخلیه فاضلاب به رودخانه تدوین شده است.

وی گفت: فاضلاب بیمارستانی باعث آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی و خاک می شود و بسته به نوع بیمارستان می تواند محیط را به عوامل میکروبی و انگلی و هسته ای و مواد شیمیایی آلوده کند.

جعفرزاده افزود: تصفیه خانه بیمارستان آلودگی بسیار دارد اما سیستم آن پیچیدگی ندارد و می توان آن را اجرا کرد.

* سرانجام فاضلاب بیماری زا

در کشورهایی که شبکه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد، تخلیه فاضلاب (بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی) به صورت تصفیه نشده و یا تصفیه شده به طور ناقص باعث مخاطرات اجتناب ناپذیری بر روی بهداشت و سلامت جامعه خواهد شد.

راهنمای کشوری مدیریت فاضلاب بیمارستانی که توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شده، فاضلاب ناشی از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی را از نظر کیفی، تقریبا مشابه فاضلاب شهری دانسته با این تفاوت که ممکن است دارای مواد و ترکیبات بالقوه سمی و عفونی نیز باشد که سلامت محیط، کارکنان شاغل در بخش بهداشت و درمان و کل جامعه را به خطر اندازد.

در این دستورالعمل عوامل میکروبی بیماری زا شامل عوامل بیماری زای روده ای، باکتری ها، ویروس ها و عوامل انگلی، مهمترین موضوع نگران کننده در ارتباط با فاضلاب های بیمارستانی عنوان شده زیرا این پاتوژن ها به راحتی از طریق آب منتقل می شود. فاضلاب آلوده تولیدشده از بخش های بیماران روده ای یکی از مهمترین مسائل و مشکلات بهداشت محیط هستند. موضوع دیگر اینکه برخی از عوامل بیماری زای موجود در فاضلاب های بیمارستانی مقاومت دارویی بالایی دارند، به همین دلیل به عنوان یک تهدید جدی بر روی سلامت جامعه به شمار می آیند. علاوه بر آن برخی از میکروارگانیسم ها ممکن است مقاومت دارویی خود را به سایر عوامل بیماری زا منتقل کنند به همین دلیل در صورت شیوع عوامل عفونی در جامعه درمان نیز مشکل خواهد بود.

مواد شیمیایی خطرناک، زایدات دارویی و ایزوتوپ های رادیواکتیو از دیگر ویژگی ها و خطرات ناشی از فاضلاب های بیمارستانی ذکر شده اند.

اگرچه اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت خوزستان ازساماندهی فاضلاب بیمارستان های این استان خبر می دهند اما در مدار نبودن همیشگی این تصفیه خانه ها همچنان دغدغه کارشناسان است. از سوی دیگر شهروندان به نحوه کار تصفیه خانه های فاضلاب و رعایت استانداردهای فاضلاب نیز بی اعتماد هستند.

اگر چه فاضلاب های شهری مهمترین آلاینده رودخانه کارون به شمار می آیند، اما فاضلاب های عفونی نیز مزید بر این آلودگی شده است.

باید منتظر بود و دید تخلیه فاضلاب عفونی به کارون و محیط زیست شهری در خوزستان چه زمانی کاملا متوقف می شود؟
مرجع / ایرنا
برچسب ها: بیمارستان سینا
:
:
:
آخرین اخبار