تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۱۱۹۶۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
بسیاری از افراد از ابتلاء خود به دیابت اطلاع ندارند
حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود در 20 سال آینده این میزان به بیش از دو برابر افزایش یابد. همچنین دیابت علت مستقیم مرگ 1.5 میلیون نفر بوده است
خوزنیوز: دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز جمعه  20 فروردین 95 در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه هفته گذشته شهرستان اهواز، به تبیین شعار و برنامه های هفته سلامت سال 95 پرداخت.

به گزارش خوزنیوز؛ سلمان زاده در این سخنرانی با اشاره به گرامیداشت 19 فروردین ماه مصادف با 7 آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان، اظهار داشت: حدود 70 سال پیش در چنین روزی نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید و نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد و از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در کشور ما نیز از 1 تا 7 اردیبهشت به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است و همه ساله برنامه های متنوعی متناسب با شعار سال در طول هفته و سال انجام می شود.

وی افزود: رسالت اصلی برگزاری هفته سلامت، فرهنگ سازی و بالا بردن آگاهی عموم مردم، جلب مشارکت مردمی و جلب حمایت مسئولین است. شعار امسال روز جهانی بهداشت و هفته سلامت غلبه بر دیابت بوده و این نام گذاری به دلیل اهمیت این بیماری و لزوم پیشگیری و مبارزه با آن می باشد.

وی افزود: حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود در 20 سال آینده این میزان به بیش از دو برابر افزایش یابد. همچنین دیابت علت مستقیم مرگ 1.5 میلیون نفر بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: دیابت در کشور ما نیز شیوع بالایی داشته و تعداد زیادی از افراد یا مبتلا به دیابت هستند یا استعداد ابتلاء بالایی دارند. باید توجه داشته باشیم که بسیاری از افراد از ابتلا خود به دیابت اطلاع ندارند و فقط در هنگام بروز عوارض مرتبط با آن از بیماری خود مطلع می شوند که آن زمان عوارض رخ داده و دیر شده است.

سلمان زاده بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای چشم به ویژه نابینایی و بیماریهای کلیوی را از مهمترین عوارض دیابت درمان نشده عنوان کرد و بیان داشت: با داشتن سبک زندگی سالم، عادات غذایی صحیح، تحرک فیزیکی مناسب و همچنین با غربالگری و تشخیص به موقع میتوان از بروز دیابت و عوارض مرتبط با آن به میزان بسیار زیادی جلوگیری نمود.

وی در ادامه به برنامه های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در هفته سلامت اشاره کرد و افزود:برگزاری همایش های مختلف علمی، برنامه های آموزشی متنوع، اطلاع رسانی های گسترده در خصوص موضوع شعار امسال از طریق صدا و سیما، خبرگزاری ها، روزنامه ها و جراید، برگزاری پیاده روی عمومی با هدف ترویج فرهنگ ورزش بین افراد جامعه، برگزاری مسابقات تلویزیونی و اینترنتی، تببین عملکرد حوزه سلامت در زمینه اقتصاد مقاومتی و... از مهمترین برنامه های در طول این هفته خواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان عناوین روزهای هفته سلامت را به شرح زیر اعلام نمود:

چهار‌شنبه 1 ارديبهشت 95: عزم ملي براي تحقق اهداف سند بيماري‌هاي غيرواگير
پنج شنبه 2 ارديبهشت 95: 13 رجب میلاد حضرت امام علی (ع)-بهداشت عمومي
جمعه 3 ارديبهشت 95: فعاليت بدني، ورزش و سلامت
شنبه 4  ارديبهشت 95: غلبه بر ديابت با تحرك و تغذيه سالم
يک شنبه 5  ارديبهشت 95: سلامت، نقش غذا و دارو
دوشنبه 6  ارديبهشت 95: اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل در حوزه سلامت
سه‌شنبه  7  ارديبهشت 95: آموزش، خود مراقبتي و سلامت

شایان ذکر است؛ قبل از برگزاری مراسم نماز جمعه، ایستگاه های سنجش سلامت در محل مصلی نماز جمعه مستقر و کارشناسان مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز ضمن ارائه خدمات بهداشتی از قبیل اندازه گیری فشار خون و قند خون، اقدام به ارائه مشاوره به نمازگزاران در راستای اطلاع رسانی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نمودند.
:
:
:
آخرین اخبار