تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۰۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراسم روز فناوری هسته‌ای در دانشگاه شهید‌چمران
مراسم بزرگداشت روز فناوری هسته‌ای امروز، 24 فروردین‌ماه با حضور دکتر محمد‌حسن قدیری‌ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و منصوره کرمی همسر شهید علی‌محمدی از شهدای هسته‌ای در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد
مراسم بزرگداشت روز فناوری هسته‌ای امروز، 24 فروردین‌ماه با حضور دکتر محمد‌حسن قدیری‌ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و منصوره کرمی همسر شهید علی‌محمدی از شهدای هسته‌ای در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

مراسم روز فناوری هسته‌ای در دانشگاه شهید‌چمران

دکتر محمد‌حسن قدیری‌ابیانه در این مراسم با اشاره به تحریم‌های اعمال شده در حوزه هسته‌ای و صنعت موشکی اظهار کرد: شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور ما در حوزه هسته‌ای و صنعت موشکی اعمال شد که در تاریخ بی‌سابقه بود ‌اما علی‌رغم تمام این تحریم‌ها، با تلاش افرادی که خود را متعهد به انقلاب می‌دانستند، دستاوردهایی حاصل شد و نتیجه آن این بود که در این 2 رشته صاحب قدرت شدیم.

وی افزود: اکنون ما با وجود آن تحریم‌ها، به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای مطرح و عضو باشگاه هسته‌ای جهان هستیم؛ کشور ما که زمانی هیچ موشکی برای پاسخ به موشک‌های صدام نداشت، اکنون یکی از چهار، پنج قدرت موشکی جهان است.

دغدغه‌مندی؛ عامل دستیابی کشور به قدرت موشکی و هسته‌ای

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان این‌که کشور ما اکنون موشک نقطه‌زن با خطای یک متر تولید می‌کند، تصریح کرد: مراکز پژوهشی نظامی آمریکا طی انجام مطالعه‌ای اعلام کردند که اگر به ایران حمله شود در همان روز اول تمام ناوگان آمریکا در منطقه غرق خواهد شد و حداقل 20 هزار نفر از نیروهای آمریکا کشته می‌شوند؛ اگر همت و تلاش همراه با امید و دغدغه وجود داشته باشد در اوج تحریم می‌توانیم به سوی پیشرفت برویم.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: در اوج تحریم توانستیم به دستاوردهایی در صنعت هسته‌ای و موشکی دست پیدا کنیم اما چرا در زمینه‌های دیگر پیشرفتی نداشتیم؟ چرا در ماشین‌سازی مشکل داریم؟ علت آن است که دغدغه‌ای که شهدای هسته‌ای یا شهید تهرانی‌مقدم داشتند را کسی در صنعت خودروسازی ندارد و اگر وجود داشت در خودروسازی نیز از قدرت‌های نخست جهان می‌شدیم.

نگاه دانشجویان نسبت به تحصیل باید تغییر کند

وی با تأکید بر این‌که باید همه نسبت به کشور و نظام احساس مسئولیت کنند، گفت: یک دانشجوی صهیونیستی با انگیزه تسلط بر جهان تحصیل می‌کند، در چین این فرهنگ وجود دارد که "تا رمق داری باید درس بخوانی"؛ اما در ایران دانشجویان درس می‌خوانند تا امتحانات خود را پاس و مدرک اخذ کنند که پس از آن دنبال آشنا برای پیداکردن کار در یک اداره باشند، اگر هم شغلی پیدا نکنند ناامید و معترض می‌شوند.

سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: باید این نگاه تغییر کند؛ اگر نگاه نسل امروز همانند نگاه شهدا باشد، قطعاً می‌توان به دستاوردها و پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کرد. کشور قطر پیشنهاد شغلی با حقوق چند‌برابر به مهندسان ایرانی شاغل در میادین نفتی عسلویه ارائه می‌دهد و تاکنون حدود 10 درصد مهندسان کشورمان در میادین نفتی را به خود جذب کرده است. مهندسانی که در کشور ما تحصیل کرده و از امکانات آن استفاده کرده‌اند، به کشوری می‌روند و در میادین نفتی اشتغال پیدا می‌کنند که از میدان نفتی کشور خود برداشت بیشتری برای آن کشور انجام شود!

قدیری‌ابیانه عنوان کرد: در دوران تحریم، آمریکا با تحریم صفحه‌های رادیودارو، جان یک میلیون ایرانی را گرو گرفت و از ورود این صفحه‌ها به کشور جلوگیری کرد. در این حالت آیا ما باید از مواضع خود کوتاه بیاییم یا جان یک میلیون نفر را به خطر بیاندازیم؟ در این شرایط دانشمندان کشور ما توانستند صفحه‌های این رادیوداروها را تولید کنند به‌گونه‌ای که دیگر نیازی به واردات آن نداشتیم؛ این اتفاق برای ما و حتی برای دشمنان ما باورکردنی نبود که بتوانیم این صفحه‌ها را در داخل تولید کنیم.

یک میلیون بی‌عُرضه در کشور داریم!

وی ادامه داد: شهدا نیاز به یادآوری ندارند بلکه این ما هستیم که به معرفی الگو نیاز داریم؛ نباید خود را دست‌کم بگیریم‌، چرا نباید کتاب‌های دانشجویی ما در خارج از کشور ترجمه و در دانشگاه‌های غربی تدریس شود؟ در خبرها خواندم که یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار در کشور داریم اما من می‌گویم که یک میلیون بی‌عُرضه در کشور داریم. مگر می‌شود در کشوری به این بزرگی، کار نباشد. دانشجو نباید فکر کند که باید برای او کار پیدا کنند‌ بلکه خود باید شغل ایجاد کند و منتظر ایجاد شغل نباشد. دانشجو باید گره‌گشای مشکلات کشور باشد و صورت مسأله نباشد. شهدا صورت مسأله نبودند بلکه برای تک تک مشکلات تلاش می‌کردند.

این استاد دانشگاه گفت: باید تلاش کنیم تا موجب پیشرفت کشور شویم. کشور و انقلاب متعلق به همه است و به هیچ گروه یا فرد خاصی تعلق ندارد، حتی اگر از یک فرد مسئول قصوری سر بزند یا مدیری اختلاس کند، باید بدانیم که این کشور متعلق به ما است و باید نسبت به کشورمان احساس مادری داشته باشیم.

دانشجویان باید خود را مدیون مردم و فقرا بدانند‌

قدیری‌ابیانه با بیان این‌که باید از اقتصاد نفتی دور شویم، عنوان کرد: در سال 91 بالاترین درآمد نفتی را داشتیم. درآمد نفتی ما در این سال بیش از 61 هزار میلیارد تومان بود که هیچ سالی به این میزان نبود‌ اما اگر همین درآمد نفتی را به نسبت شهروندان کشور  تقسیم کنیم به هر نفر ماهانه 67 هزار تومان تعلق خواهد گرفت؛ اکنون پس از کاهش قیمت نفت سهم هر شهروند از درآمد فعلی نفت کشور ماهانه حدود 27 تا 30 هزار تومان است، آیا می توان با این مبلغ مشکلات را حل کرد؟

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید خود را مدیون مردم و فقرا بدانند‌ زیرا دولت از سهم دیگر مردم، امکان تحصیل آن‌ها را در دانشگاه‌ها فراهم کرده است‌ بنابراین باید دانشجویان برای پیشرفت کشور و خدمت به مردم تلاش کنند و فرصت دانشجویی‌‌‌ را از دست ندهند. شهدای هسته‌ای را می‌توان نماد اقدام و عمل در جهت اقتصاد مقاومتی دانست.

همچنین در این مراسم، دکتر منصوره کرمی همسر شهید مسعود علی‌محمدی با ذکر فرازهایی از زندگی شهید علی‌محمدی، اظهارکرد: شهید علی‌محمدی در سال 56 وارد دانشگاه شد و در رشته فیزیک تحصیل کرد. دانشگاه شیراز در آن زمان از بهترین دانشگاه‌های کشور بود که شرایط خاصی برای پذیرفته‌شدن در آن لازم بود‌که شهید علی‌محمدی توانسته بود با توانایی علمی بالای خود وارد این دانشگاه شود.

شهید علی‌محمدی به ارتقاء علمی کشور بسیار علاقه‌مند بود

وی ادامه داد: شهید علی‌محمدی هم‌زمان با ورود به دانشگاه در برنامه انقلابی که آغاز شده بود، حضور فعالی داشت. 24 ساعت پیش از ورود امام (ره) به کشور در بهشت زهرا مستقر شد و در زنجیره‌های حفاظت از امام (ره) حضور داشت و حتی پاهای او نیز زخمی شد. قدر انقلاب را به‌خوبی می‌دانست و دفاع از انقلاب برای او مهم بود و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد. در دوران دفاع مقدس سه بار به جبهه اعزام شد که در هر مرتبه بیمار شد. پس از فارغ‌التحصیل شدن نیز در سال 64 بورسیه‌هایی برای ادامه تحصیلات خود در دانشگاه‌های خارج از کشور کسب کرد، اما ترجیح داد در کشور بماند و در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرد.

همسر شهید علی‌محمدی گفت: هدف اول شهید دفاع از انقلاب بود زیرا معتقد بود که انقلاب متعلق به ما است و به‌‌خاطر خون‌های ریخته‌شده موظف هستیم که از آرمان‌های آن دفاع کنیم؛ همچنین بسیار به ارتقاء علمی کشور علاقه‌مند بود و در این خصوص بسیار تلاش می‌کرد. همواره به‌دنبال آن بود که چگونه می‌توان دانشکده فیزیک را ارتقا داد. سالانه مبلغی برای فعالیت‌های علمی اساتید اعطا می‌شد اما شهید علی‌محمدی تنها استادی بود که این مبلغ را برای خریداری وسایل و ابزار به دانشکده اختصاص می‌داد.

کشوری قدرتمند است که از لحاظ علمی توانمند باشد

کرمی اظهارکرد: اکنون کشوری قدرتمند است که از لحاظ علمی توانمند باشد؛ تأکیدات مقام معظم رهبری نیز در این راستا است به همین جهت باید تلاش کنیم که توان علمی کشور را ارتقا دهیم.

در پایان این مراسم از تابلوی نقاشی شهید علی‌محمدی که توسط یکی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران به‌تصویر کشیده‌شده بود، رونمایی و این اثر به همسر علی‌محمدی اهدا شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار