تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۲۰۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:
اعلام آماده باش به روستاهای مسیر کارون جهت تخلیه
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه روستاهای واقع در مسیر کارون در حال آماده باش قرار گرفته اند، گفت: به روستاها جهت تخلیه آماده باش اعلام شده است
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه روستاهای واقع در مسیر کارون در حال آماده باش قرار گرفته اند، گفت: به روستاها جهت تخلیه آماده باش اعلام شده است.

هاشم بالدی درجلسه شورای هماهنگی ستاد بحران استان که شامگاه گذشته (پنجشنبه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به بارش بارن های سیل آسا در استان اظهار کرد: اوج بارشها در حوضه دز و ساعت 5 بامداد روز گذشته بود که دبی 8 هزار مترمکعب ورودی به سد دز و خروجی 5 هزار مترمکعب را در پی داشت. در پی این شرایط، سازمان آب و برق خوزستان در حوضه دز وضعیت بحرانی اعلام کرد.

وی افزود: روز گذشته دبی ورودی به رودخانه دز در مسیر شهرستان دزفول 4 هزار و 500 مترمکعب بود. هماهنگی های لازم در این حوزه انجام شد و جمعیت 12 روستا در شهرستان دزفول و 4 تا 5 روستا در شهرستان اندیمشک جابه جا و منتقل شدند. همچنین در شهرستان شوش جابه جایی 10 روستا در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به خسارت های وارده به روستاها و شهرهای استان عنوان کرد: در یک روستا در اندیمشک تخریب واحدهای مسکونی را شاهد بودیم، همچنین در شهرستان دزفول پل شناور تخریب شد. مسیر شوش - دزفول و پل حمید آباد دزفول نیز مسدود شد و در پی این حادثه، مسیر شوش – اندیمشک - دزفول به عنوان مسیر جایگزین در نظر گرفته شد.

بالدی با بیان اینکه روستاهای واقع در مسیر کارون در حال آماده باش قرار گرفته اند، عنوان کرد: پل شناور شهرستان باوی برچیده شد و به روستاها جهت تخلیه اعلام آماده باش شده است. در رودخانه کارون در مقطع اهواز، با توجه به رسوب گذاری و ساحل سازی، دبی 2 هزار متر مکعب می تواند عبور کند؛ پیش بینی سازمان آب و برق بر این است که دبی ورودی به اهواز 2500 تا 3000 مترمکعب در ثانیه باشد و اگر دبی 2500 باشد کد تراز آب به 1604 می رسد و اگر به 3000 هزار برسد کد تراز آب به 1690 می رسد این در حالی است که کد تراز جاده ساحلی در شمال اهواز 17  و کد تراز جاده ساحلی جنوب اهواز در محدوده پل ششم 13 است و پیش بینی می شود که سطح آب، 5 تا 6 متر بالا بیاد.

وی با اشاره به ادامه بارش ها عنوان کرد: در ساعات آینده، بارندگی از حوضه دز به حوضه کارون می رود و به دلیل وجود سدهایی با ظرفیت بالا در حوضه کارون، مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: بررسی مدل های هواشناسی نشان می دهد که اوج بارش باران در ساعت 3 بامداد روز جمعه خواهد بود. البته پس از آن بارش نیز خواهیم داشت ولی شدت آن تا حدودی کمتر است و حجم بارش در شرق استان و در حوضه کارون خواهد بود.

وی افزود: بارش باران در مناطق شرقی استان در حوضه رودخانه کارون از جمله شهرستان های ایذه، دهدز ، باغملک و شمال رامهرمز امشب 80 میلی متر خواهد بود. همچنین میزان بارندگی تاکنون در اهواز 20 میلی متر بوده که تا صبح جمعه 10 میلی متر دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: گزارشهای هواشناسی نشان می دهد که تمام بارش ها سنگین و توام با وزش باد و بارش تگرگ است.

بهادری عنوان کرد: بارش باران در آبادان در 6 ساعت گذشته سنگین و همراه با تگرگ بوده و میزان آن 19 میلی متر گزارش شده است. در اهواز نیز 20 میلی متر، بستان 50 میلی متر، اندیمشک 34 میلی متر و در گتوند 21 میلی متر بارندگی داشته ایم.

همچنین علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این جلسه اظهار کرد: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان استفاده از بالگرد در امدادرسانی ها وجود نداشت و نتوانستیم به بسیاری از مناطق در محاصره برسیم.

وی افزود: قایق های امدادرسان ویژه سیل در استان خوزستان وجود ندارد و این در حالی است که مناطق صعب العبوری در استان وجود دارد که حتی سیستم های ارتباطی با آنها نیز قطع شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز عنوان کرد: سایت گوزن زرد در دزفول به طور کامل به زیر آب رفته است و ماموران این سایت تاکنون در محاصره آب هستند.

همچنین سردار شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر خوزستان در این جلسه گفت: سپاه و مجموعه بسیج آماده کامل برای کمک در این ایام را دارند.

امیر سرتیپ ظریفی یگانه، فرمانده ارتش در جنوب غرب نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی ارتش جهت امداد رسانی گفت: لشکر 92 زرهی اهواز به طور کامل آماده است و در صورت نیاز اقدام خواهد کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار