تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۰۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رونق کشتیرانی به بندر خرمشهر باز می‌گردد؟
مدیر کل بندر خرمشهر تردد کشتی‌هایی با ظرفیت 15 تا 20 هزار تن در این بندر را مستلزم لایروبی رودخانه اروندرود دانست
مدیر کل بندر خرمشهر تردد کشتی‌هایی با ظرفیت 15 تا 20 هزار تن در این بندر را مستلزم لایروبی رودخانه اروندرود دانست.

عادل دریس اظهار کرد: به منظور اینکه بندر خرمشهر بتواند پذیرای شناورهایی با آبخور حداقل 7 متر باشد، لایروبی مجدد رودخانه اروند نیاز است  که در حال حاضر 3 نقطه در این رودخانه نیاز به لایروبی دارد.

وی افزود: بنابراین باید نزدیک به 14 تا 15 مایل از رودخانه اروند به عمق 8 تا 9 متر و به حجم 30 میلیون مترمکعب لایروبی شود تا شناورهایی با آبخور 7 یا 8 متر در بندر خرمشهر پهلو بگیرند.

دریس با بیان اینکه دفتر CVC احداث شده و اقداماتی توسط اداره کل حقوقی وزارت امور خارجه و کمیته حقوقی اروند برای راه‌اندازی و فعال شدن این دفتر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی دفتر CVC یا همان دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق این امکان فراهم می‌شود تا به صورت مشترکا میان دو کشور عملیات‌های لایروبی و هیدروگرافیکی رودخانه اروند انجام شود و این اقدام نیز جهت تردد شناورهای 15 تا 20 هزار تن در بندر خرمشهر ضروری است.

وی عنوان کرد: سازمان بنادر به منظور ایمن شدن آبراه اروند اقدام به شناورسازی 35 فروند مغروقه در اروندرود کرده و البته این اقدام جدای از مغروقه‌هایی است که در رودخانه کارون شناور شده‌اند و همچنین مناقصه مربوط به شناورسازی 39 فروند مغروقه در بندر انجام و برنده مناقصه نیز تعیین و مراحل کار ابلاغ شد؛ 2 فروند مغروفه دیگر نیز به پیمانکار واگذار شده است و اکنون در حال انجام اقدامات برای شناورسازی این دو مغروقه هستند.

دریس با بیان اینکه اولین مغروقه سال 95 دو هفته گذشته شناورسازی شد، گفت: سازمان بنادر، بندر خرمشهر را مجددا بازسازی و نوسازی و ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرد و تردد شناورهای بیشتر در بندر خرمشهر موجب افزایش ظرفیت و عملکرد این بندر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تردد شناورهایی با ظرفیت بیشتر موجب بارگیری بیشتر می‌شود، قیمت تمام شده کالا به ازای هر تن کاهش می‌یابد و همچنین اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

 دریس با اشاره به پهلوگیری بزرگترین کشتی باری از مبدأ سنگاپور در این بندر در روزهای گذشته، گفت: این کشتی حامل تجهیزات ساخت سکوهای نفتی بوده که 12 هزار تن ظرفیت بارگیری دارد و در اسکله تأسیسات دریایی بندر خرمشهر پهلو گرفته است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر مشخصات این کشتی را 146 متر طول، 38 متر عرض و 8 متر عمق اعلام کرد و بیان کرد: امیدواریم با خارج سازی مغروقه‌ها از آبراه بین المللی اروند، زیرساخت‌های تردد کشتی‌های با ظرفیت بالا و ابعاد بزرگتر در بندر خرمشهر تقویت شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین بار پس از جنگ تحمیلی، بزرگترین کشتی کانتینری با ظرفیت 700 TEU در بندر خرمشهر پهلو گرفته بود.

مدیرکل بندر خرمشهر اظهار کرد: قبل از وقوع جنگ تحمیلی شناورهای با ظرفیت 15 تا 20 هزار تن و با آبخور 8 متر در این بندر تردد می‌کردند که متاسفانه عدم لایروبی موجب عدم ورود کشتی‌هایی با این حجم در این سال‌ها شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار