تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۲۱۲۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل بحران استانداري:
سيل به 1140 خانه روستايي خوزستان خسارت زد
گزارش ها تا هفتم ارديبهشت نشان مي دهد به دليل خسارت هاي ناشي از سيلاب 200 واحد مسكوني روستايي نياز به احداث مجدد و 940 واحد نيز بايد بازسازي شوند كه اين گزارش به بنيادمسكن ارائه شده است
مدير كل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت:براساس برآوردهاي اوليه سيلاب در خوزستان به يك هزار و 140 واحد مسكوني روستائي خسارت وارد كرده است.

هاشم بالدي اظهار كرد: گزارش ها تا هفتم ارديبهشت نشان مي دهد به دليل خسارت هاي ناشي از سيلاب 200 واحد مسكوني روستايي نياز به احداث مجدد و 940 واحد نيز بايد بازسازي شوند كه اين گزارش به بنيادمسكن ارائه شده است.

وي با اشاره به سيلاب، بارندگي و توفان كه از 26 فروردين تا اول ارديبهشت اتفاق افتاد، افزود: بر اساس گزارش هاي اوليه 260 هزار هكتار از اراضي كشاورزي و هشت هزار هكتار از باغ ها دچار خسارت شده كه اين خسارت ها تا كنون هفت هزار ميليارد ريال برآورد شده است.

بالدي با تاكيد بر بيمه اماكن مسكوني و محصولات كشاورزي براي جبران خسارت ناشي از حوادث گفت:مقرر شده از اين پس مجوز ساخت و ساز منازل روستائي با رعايت حريم و بستر رودخانه صادر شود تا در آينده دوباره شاهد خسارت سيل به اين شكل نباشيم.

دبير شوراي بحران استانداري خوزستان با تشريح وضعيت شهرستان هاي سيل زده اظهار كرد: در مجموع پيش بيني مي شد 73 روستا درگير سيلاب شوند بر همين اساس درخواست تخليه چهار روستا در انديمشك ، 12 روستا در دزفول ، 19 روستا در شوش ، 34 روستا در شوشتر و چهار روستا در اهواز داده شد البته در نهايت در انديمشك چهار روستا، دزفول هفت روستا، شوش 9 روستا و در شوشتر شش روستا به زير آب رفتند و بسياري از روستاها در محاصره سيلاب قرار گرفتند.

وي وضعيت كنوني روستاهاي سيل زده را عادي دانست و خاطرنشان كرد: مردم به خانه هاي خود بازگشته و آب و برق و راه هاي ارتباطي و مدارس به حالت عادي بازگشته است.

بالدي افزود: معابر روستاي يذاب به عنوان بحراني ترين روستا كه در بخش شعيبيه شوشتر قرار دارد، خشك شده و تردد در آنها انجام مي شود و اهالي نيز در حال بازگشت به محل زندگي خود هستند و قرار است زهكش هايي براي تخليه مانداب ها احداث شود.

به گفته وي، آهك پاشي روستاها بعد از فروكش كردن سيلاب را اداره كل روستايي استانداري برعهده گرفته و دامپزشكي نيز بررسي و معاينه دام روستائيان را آغاز كرده است.

وي با بيان اينكه امدادرساني به بخشي از روستاهاي سيل زده همچنان ادامه دارد افزود: آب بسته بندي و آذوقه به روستاهاي بخش شعيبيه و آرد و علوفه به ساير روستاها در حال انجام است.

بالدي درباره ادعاي مردم شعيبيه مبني بر مقصر بودن كانال بتوني شركت نيشكر امام خميني (ره) در انحراف مسير سيلاب و ورود آن به روستاها و مزارع اين بخش گفت: هنوز اين مساله را بررسي نكرديم اما در صورت دريافت شكايت از اهالي روستا و اثبات اين مساله كه آن كانال عامل بحران بوده، به اين شكايت رسيدگي مي كنيم.

*هشداري كه نوشدارو شد

اين مقام مسئول درباره انتقادهاي وارد شده نسبت به هشدار ديرهنگام ستاد بحران استان درباره وقوع سيل، توضيح داد: اخطاريه هاي ستاد بحران بر اساس پيش بيني هاي هواشناسي انجام مي شود بر همين اساس متعاقب پيش بيني هواشناسي براي بارندگي در 23 فروردين، اخطاريه آني براي فرمانداري ها صادر كرديم.

وي افزود: براي 24 فروردين اخطاريه هواشناسي به دليل بارندگي بود و نه سيلاب با اين حجم كه به ستادهاي بحران شهرستان ها اخطاريه درباره آبگرفتگي معابر و ترميم گذرگاه ها و سيل بندها صادر شد.

بالدي اضافه كرد: اطلاعيه ديگري نيز در 25 فروردين صادر و شوراي بحران تشكيل شد.

وي تصريح كرد:شكي نيست هواشناسي خوزستان تجهيزات و امكانات كافي براي پيش بيني ندارد و نمي تواند به صورت دقيق شرايط را اعلام كند كه نمونه آن تعطيلي 25 فروردين بخاطر بارندگي بود كه هيچگونه بارشي اتفاق نيفتاد.

به گفته وي، وقوع چندين سال خشكسالي نيز از سوي ديگر باعث غفلت از مسئله سيلاب در منطقه شده بود.

بالدي همچنين درباره نارضايتي مردم سيل زده از نحوه امدادرساني گفت: ما مدعي نيستيم كه همه چيز خوب بوده زيرا در بحران هميشه كمبودهايي در خدمات رساني وجود دارد اما بايد در نظر داشت با حجم سيلابي كه در چند دهه گذشته در رودخانه دز اتفاق نيفتاده بود، خوشبختانه تلفات جاني نداشتيم.

وي تصريح كرد: مستندسازي حوادث و آسيب شناسي عملكرد از برنامه هايي است كه درباره اين واقعه انجام مي شود.

بر اساس اين گزارش، طغيان رودخانه دز و باز كردن دريچه هاي سد دز از بامداد پنجشنبه 25 فروردين باعث وقوع سيلاب در شهرستان هاي انديمشك، دزفول، شوش و شوشتر شد. بارندگي شديد و طغيان برخي مسيل ها و رودخانه ها در شهرستان هاي ديگر نيز خساراتي به بارآورده است.

طغيان رودخانه دز در حالي اتفاق افتاده كه خوزستان با حدود 10 سال خشكسالي شديد روبه رو بوده و رودخانه هاي اين استان در اين مدت با تنش مواجه بودند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار