تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۲۱۳۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گاردین: تونی بلر برای یک شرکت نفتی سعودی دلالی می کرده است
روزنامه گاردین در گزارشی از دلالی پنهان تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در سال 2010 برای یک شرکت سعودی جهت حضور در بازار چین پرده برداشت.

 این روزنامه در این گزارش امروز منتشر شد، نوشت: شماری از اسناد مشاهده شده از سوی گاردین نشان می دهد که چگونه تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس توانسته در سال 2010 با لابی در میان شخصیت های با نفوذ سیاسی چینی آنها را به شرکت نفتی «پتروسعودی» که پیشتر در آن کار می کرده است، معرفی کند.

این روزنامه افزود: ایمیل های بدست آمده حاکی است که بلر از تابستان سال 2010 میلادی تلاش کرد تا برای شرکت «پتروسعودی» - تحت مالکیت مشترک «شاهزاده ترکی بن عبدالله» فرزند پادشاه فقید عربستان - لابی کند. 
گاردین ادامه داد: در نوامبر سال 2010 شرکت نفتی «پتروسعودی» قراردادی را با انجمن تونی بلر (شرکت اختصاصی تونی بلر) امضا کرد که بر اساس آن بلر ملاقات این شرکت را با مقامات بلند پایه چینی فراهم آورد. بر اساس متن این قرارداد، این شرکت عربستانی مجاز به فاش کردن این همکاری نبوده است ضمن آنکه پذیرفت ماهیانه 41 هزار پوند و به ازاء هر معامله 2 درصدش را به تونی بلر بپردازد. 
به گفته گاردین، تنها در بازه زمانی سپتامبر 2010 تا فوریه 2011 (شش ماه) شرکت «پتروسعودی» بالغ بر 382 هزار دلار به تونی بلر پرداخت کرده است. 
این روزنامه انگلیسی ادامه داد: وی در اواخر سال 2010 موفق شد که ملاقات رئیس شرکت ملی نفت چین و شرکت «پتروسعودی» را در عربستان فراهم آورد. به دنبال این اتفاق شرکت «پتروسعودی»، از بلر خواست تا علاوه بر این ملاقات امکان حصول توافق های تجاری را نیز مهیا سازد.
به نوشته این روزنامه، اما در دیگر ایمیل های بدست از این شرکت نفتی، به نگرانی ها درباره حضور بلر در این معامله و پی گیری حضور وی در این بین از سوی « اداره نظارت برعملکرد مالی» انگلیس اشاره شده است.
گاردین افزود: در این ایمیل ها آورده شده است: افرادی در « اداره نظارت برعملکرد مالی» انگلیس به دنبال رد پای اقای بلر می گردند؛ لذا انجمن تونی بلر (شرکت تونی بلر) تنها می تواند در تسهیل معامله کمک می کند اما نمی تواند اثری در اوراق معامله به جای بگذارد. 
گاردین نوشت: بر اساس رویه قانونی تونی بلر حق ندارد که معامله ای را تسهیل، مدیریت و یا در خصوص آن اظهار نظر کند.
این روزنامه انگلیسی افزود: با این حال همکاری بلر و شرکت سعودی برای طرفین منافع مشترکی را به همراه داشت. پتروسعودی به بلر پیشنهاد دسترسی و ملاقات با خاندان آل سعود از جمله پادشاه را داد؛ در همین حال شرکت تونی بلر نیز «پتروسعودی» را به صرف نهار با آلن دانکن که در آن زمان معاون وزیر دارایی در امور توسعه بین الملل بود فراهم ساخت.
این روزنامه افزود: یک سخنگوی تونی بلر می گوید، او در این معامله فقط طرفین را به یکدیگر معرفی کرده و نقش دیگر نداشته است.
گاردین به نقل از وی افزود: تونی بلر برای مدت کوتاهی برای (دفتر لندن) شرکت بین المللی پتروسعودی کار کرده اما این همکاری هیچ ربطی به خاورمیانه ندارد.
این روزنامه ادامه داد: سخنگوی نخست وزیر پیشین انگلیس می گوید که تونی بلر ملاقاتی را میان مقامات پتروسعودی و مقامات ارشد انگلیسی فراهم نکرده است.
گاردین نوشت: افشا شدن نقش بلر در این معامله می تواند برای وی دردسر ساز بشود. وی پس از آنکه دوران نخست وزیری اش پایان یافت، فعالیت اقتصادی گسترده ای از طریق شرکتش در امارات متحده عربی، قزاقستان و آمریکا انجام می دهد بطوریکه دارایی های وی و خانواده اش 60 میلیون پوند برآورد می شود.
به نوشته این روزنامه، تونی بلر درحال حاضر مالک 10 خانه و 27 واحد آپارتمان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار