تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۲۱۵۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باران خاکستر اهواز را سیاه پوش کرد/ توسعه نیشکر: برداشت مزارع جنوبی ما، 10 روز پیش پایان یافته است
بارش گاه گاه خاکستر در اثر سوزاندن مزارع کشاورزی و نیشکر بر روی شهر اهواز و سیاه پوش شدن خیابان ها بار دیگر زنگ خطر آلودگی زیست محیطی را در این شهر به صدا در می آورد. متاسفانه شب گذشته شاهد بارش خاکستر گیاهان زارعی در شهر اهواز بودیم و اثرات این پدیده به نحوی است که در برخی خیابان ها و کوچه های هسته مرکزی شهر کاملا مشهود است

خوزنیوز: خوزستان یک استان صنعتی است و از آنجایی که بیشتر این صنایع تاریخ گذشته هستند اصول و استانداردهای زیست محیطی نیز در آنها رعایت نشده است. مردم خوزستان و شهر اهواز نیز به ناچار از این صنایع و کاستی های آن رنج می برند. آسمان آبی در شهر اهواز پدیده ای غریب است که هر از چندگاهی به مردم جلوه می و کند و به سرعت جای خود را به ریزگردها و یا آلودگی و دودهای خاکستری صنایع نفت، فولاد و نیشکر می دهد.

باران خاکستر اهواز را سیاه پوش کرد/ توسعه نیشکر: برداشت مزارع جنوبی ما ده روز پیش پایان یافته است

هدف از ایجاد صنایع و انجام پروژه های ملی انجام شده در خوزستان، ارتقاء وضعیت زندگی مردم است، اما همین صنایع زندگی را برای مردم این استان سخت نموده اند. صنایع این استان بی هیچ واهمه و دغدغه ای آلودگی را به آب و هوای استان تزریق می کنند و به دنبال کاهش کیفیت آب و آلودگی هوا بیماری های تنفسی و پوستی و انواع سرطان ها به سراغ مردم می آیند.

هر چند که آلودگی هوا در اهواز دیگر پدیده ای عجیب نیست، اما بارش گاه گاه خاکستر در اثر سوزاندن مزارع کشاورزی و نیشکر و سیاه پوش شدن خیابان ها بار دیگر زنگ خطر آلودگی در این شهر را به صدا در می آورد. متاسفانه شب گذشته شاهد بارش خاکستر گیاهان زارعی در شهر اهواز بودیم و اثرات این پدیده به نحوی است که در برخی خیابان ها و کوچه های هسته مرکزی شهر کاملا مشهود است.

در همین باره یکی از مسوولان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پاسخ به خبرنگار خوزنیوز می گوید : اکنون حدود 98 درصد برداشت های شرکت توسعه نیشکر تمام شده است و برداشت نیشکر در واحدی های جنوبی خوزستان بیش از ده روز است که پایان یافته است و بعید به نظر می رسد که خاکستر مشاهده شده ناشی از فعالیت شرکت توسعه نیشکر باشد. در شرکت توسعه نیشکر تلاش می شود از روش برداشت سبز استفاده شود. تنها در صورت اجبار و تراکم بالای مصول از برداشت سوخته استفاده و سعی می کنیم که مدیریت زمان و دود را لحاظ کنیم تا کمترین آلایندگی را برای محیط زیست و شهر اهواز در بر داشته باشد.

وی ادامه می دهد : متاسفانه کشاورزان حاشیه شهر اهواز نیز پس از برداشت اقدام به آتش زدن زمین های خود می کنند و این مساله در جاده اهواز خرمشهر کاملا به چشم می خورد. از آنجایی که انگشت اتهام همواره به سمت توسعه نیشکر بوده است ، این تخلفات و تبعات آن نیز به نام توسعه نیشکر تمام می شود.

محمد زاده در پایان می گوید: مسایل زیست محیطی همواره دغدغه مدیران و کارشناسان توسعه نیشکر بوده است اما متاسفانه در برخی موارد که در گذشته شاهد آن بوده ایم شرایط آب و هوایی به صورت غیر قابل پیش بینی تغییر کرده است و با بروز وارونگی هوا دود و خاکستر برداشت سوخته متوجه حاشیه شهر اهواز شده است که ما در این باره از مردم عذرخواهیم.

مقام معظم رهبری پیشتردر سخنان خود فرمودند: "ازاین‌پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط‌زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط‌زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند" . با همه تأکیدها و هشدارهای مقام معظم رهبری در این باره، متاسفانه شاهد سکوت و عدم پاسخگویی مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلاینده های خوزستان هستیم. انتظار می رود که مسوولین این سازمان دست به کار شده و عوامل بارش خاکستر در شهر اهواز را مشخص و معرفی کنند و با مقابله با این عوامل ، گامی در کاهش آلودگی هوای خوزستان بردارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
سالم عامر السیلاوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
0
3
حالا شهر اهواز خوبه زیاد الودگی نداره ما چه بکشیم که دقیقا جفت نیکر هستیم
بیژن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
4
آقا چرا مزاحم خواب مسولین محیط زیست میشید.
Amordad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
3
صنعتی که یک ریال از درآمد آن صرف خوزستان و اهواز نمی شود و غیر از آلودگی و بیماری هیچ فایده ای برای مردم رنج کشیده خوزستان ندارد نبودنش بهتر از بودنش است.کاش تمام کارخانه های صنعتی اهواز و خوزستان مثل آب کارون منتقل می شد.کاش خوزستان و اهواز نفت نداشت ، کاش کمی جسور بودیم و حقمان را می گرفتیم، کاش....
:
:
:
آخرین اخبار