تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۲۱۶۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستور خداوند به پیامبر(ص) مشورت با مردم بوده است
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه پیامبر(ص) بر اساس آیه «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر» عقل کامل بوده‌اند، گفت: دستور خداوند به پیامبر اسلام(ص) مشورت با مردم بوده است چراکه این امر باعث پیشرفت و رشد مردم می‌شود.
 حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز در مراسم سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) که شامگاه گذشته ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) اهواز برگزار شد،بيان كرد: همه موارد موجود موضوع امامت در نبوت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نبوت دارای ابعاد عامه و خاصه است، گفت: تفاوت دیدگاه شیعه و اهل سنت نسبت به امامت در آن است که اهل سنت امامت را زمینی می‌داند بدان معنا که مردم در انتخاب آن دخالت دارند اما شیعیان به الهی بودن امامت معتقد هستند.

حسن‌زاده با بیان اینکه پیامبر(ص) بر اساس آیه «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر» عقل کامل بوده‌اند، گفت: دستور خداوند به پیامبر اسلام(ص) مشورت با مردم بوده است. چراکه این امر باعث پیشرفت و رشد مردم می‌شود و پیامبر نیز نظر مردم را بر نظر خود ترجیح می‌دادند. در زمانی که خداوند تکلیف بر عهده پیامبر نگذاشته است، پیامبر با مردم مشورت می‌کنند و این گونه در این نظام امامت و نبوت مردم پیشرفت خواهد داشت.

امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به اینکه احکام تابع ملاک‌ها است و این ملاک‌ها باعث رشد مردم در تکالیف اجتماعی و فردی می‌شود، گفت: ما دموکراسی را می‌پذیریم که در چارچوب تعیین شده از سوی خداوند و مبتنی بر خدامحوری باشد . اساس نظام غربی لیبرال و امانیسم است اما در نظام خدامحوری است انسان دارای جایگاهی رفیع است؛ مذمت تهمت، دروغ، تکبر برای حفظ کرامت انسان است.

وی در ادامه در توضیحاتی به امامت خاصه و عامه اشاره کرد و گفت: خداوند با نعمت عقل حجت را بر انسان‌ها تمام کرد تا دیگر در قیامت بهانه‌ای نداشته باشد و بر اساس روایتی از امام موسی کاظم(ع) درباره تفکر و اندیشه ایشان حجت ظاهر را پیامبر(ص) و حجت باطن را عقل می‌داند.

حسن‌زاده با بیان اینکه بر اساس تعالیم دینی بهترین عبادت تفکر است، گفت: در روایات آمده که تفکر باعث تقویت عقلانیت می‌شود.

امام جمعه موقت اهواز به موضوع حجاب پرداخت و گفت: حجاب مانع فعالیت اجتماعی نیست و در اسلام آمده که زن با حجاب حضوری مسئولانه در جامعه داشته باشد.

وی بیان کرد: همچنین باید بکارگیری فرمایشات مقام معظم رهبری عقلانیت را گسترش دهیم.

یادآور می‌شود، این برنامه از سوی کانون نماز و مناسبت‌های نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

:
:
:
آخرین اخبار