تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات «سیاه منصور» دزفول باید ملی دیده شوند
زهکش فاضلاب ، آب آشامیدنی ، نبود دبیرستان و ساخت و ساز غیر مجاز از جمله مشکلات شهری است که تنها پنج کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد
زهکش فاضلاب ، آب آشامیدنی ، نبود دبیرستان و ساخت و ساز غیر مجاز از جمله مشکلات شهری است که تنها پنج کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد.

شهر سیاه منصور با جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر از جمله شهرهای اقماری دزفول در بخش مرکزی این شهرستان می باشد که اهالی آن از مشکلاتی جدی از جمله آلودگی ناشی از زهکش فاضلاب انسانی و صنعتی رنج می برند.

2،5 کیلومتر فاضلاب خام صنعتی و انسانی در محدوده شهر سیاه منصور به تهدیدی جدی برای سلامت اهالی این شهر تبدیل شده است که ساماندهی آن به دلیل اعتبار بسیار سنگین از عهده شهرداری این شهر کوچک با اعتبارات ناچیز بر نمی آید.

جمله زندان دزفول ،چندین کارخانه و شرکت تولیدی همچنین فاضلاب برخی بخش های دزفول به زهکش سیاه منصور باعث شده تا بهداشت و سلامت اهالی این منطقه مورد تهدید جدی قرار گیرد.

بوی نامطبوع این زهکش آلوده به مواد سمی و صنعتی خطرناک ساکنان شهر سیاه منصور را به ستوه آورده و زندگی را برای آنان سخت کرده است.

شهردار سیاه منصور با تشریح مشکلات این شهر و اقدامات انجام شده از سوی این شهرداری از زمان تاسیس در سال 1392 تاکنون گفت: سیاه منصور مرکز ثقل سه بخش مرکزی ، چغامیش و سردشت دزفول بوده که از موقعیت جغرافیایی مهمی در منطقه برخوردار است اما شدت آلودگی و بوی تعفن ناشی از فاضلاب صنعتی و انسانی زندگی در این شهر را سخت کرده است.

امید حیدری زهکش سیاه منصور را محل عبور فاضلاب شرق دزفول با جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر، فاضلاب صنعتی کارخانه خمیرمایه و فاضلاب انسانی بیش از 2 هزار زندانی در زندان دزفول دانست و گفت:این عوامل از جدی ترین عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان سیاه منصور می باشند.

وی گفت:شدت آلودگی صنعتی زهکش فاضلاب شهر سیاه منصور به حدی است که به دلیل اسیدی بودن و متصاعد شدن بخار سمی از آن حتی کولرهای گازی اهالی این شهر نیز آسیب دیده و رادیاتور آنها سوراخ می شود.

شهردار سیاه منصور تنها راهکار حل مشکل آلودگی ناشی از زهکش این شهر را اجرای طرح فاضلاب و ساماندهی آن دانست و گفت:با توجه به وسعت زهکش و طول 2،5 کیلومتری آن اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال برای اجرای طرح فاضلاب شهر سیاه منصور نیاز است که تامین آن از محل منابع شهرداری ، شهرستان و استان خارج بوده و نگاه ملی را می طلبد.

حیدری همچنین هشدار داد:برخی کشاورزان پایین دست از فاضلاب آلوده این زهکش برای آبیاری مزارع کشاورزی و بعضا شست و شوی محصولات کشاورزی استفاده می کنند.

وی اظهار کرد:با ساماندهی زهکش سیاه منصور علاوه بر رفع آلودگی ناشی از آن حدود 60 هزار متر مربع زمین اطراف زهکش آزاد شده و امکان ایجاد فضای سبز و طرح های عمران شهری در آن میسر می شود که مطالعات آن نیز انجام شده است.

وی یکی دیگر از مشکلات شهر سیاه منصور را ساخت و ساز غیرمجاز دانست و گفت:
ساخت و سازهای غیر مجاز در این شهر در نبود زیرساخت های لازم اهالی را با مشکل مواجه کرده است.

حیدری افزود:در حالی که حدود 40 هکتار از اراضی منطقه سرسرباز از توابع شهر سیاه منصور دزفول هنوز به طرح هادی این شهر ملحق نشده و تغییر کاربری نشده اند برخی اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز در سطح 20 هکتار از اراضی مذکور نموده که این امر مشکلاتی موجب شده است.

وی با اشاره به اینکه اهالی منطقه خواستار تامین زیر ساخت های لازم در این منطقه می باشند افزود:ساکنان منطقه متقاضی آب،برق ، گاز ، جاده و فاضلاب می باشند در حالی که ساخت و ساز آنها غیرمجاز بوده و هنوز طرح هادی این منطقه به طرح هادی سیاه منصور ملحق نشده است.

شهردار سیاه منصور با اشاره به اینکه حدود 400 خانوار با این مشکل روبرو هستند از مسوولان خواست از ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه جلوگیری و این وضعیت را ساماندهی کنند.

حیدری اظهار کرد:طرح الحاق طرح هادی منطقه سرسرباز به سیاه منصور به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارایه شده و موضوع از طریق دفتر فنی و استانداری خوزستان در دست پیگیری می باشد ضمن اینکه این موضوع از سوی شورای اسلامی شهر سیاه منصور به طور جدی در دست پیگیری است.

شهردار سیاه منصور دزفول افزود:با توجه به اینکه حریم شهرداری سیاه منصور مشخص نیست شهرداری نمی تواند در این خصوص اقدام کند لذا بخشداری باید در این خصوص وارد عمل شود.

وی خواستار حل مشکل زهکش این شهر از محل اعتبارات ملی و پیگیری آن از سوی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی شد تا از مهاجرت اهالی این شهر جلوگیری شود.

حیدری در عین حال به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری سیاه منصور در راستای عمران و آبادانی این شهر تازه تاسیس پرداخت و گفت: شهرداری سیاه منصور به رغم کمبود اعتبار از بدو تاسیس در سال 1392 تاکنون اقدامات گسترده ای در راستای زیباسازی منظر شهری ، آسفالت ، توسعه فضای سبز و زیرساخت های شهری انجام داده و همچنان تلاش می کند تا در حد توان و اعتبارات موجود به شهروندان خدمات رسانی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر سیاه منصور نیز مشکل آب را از دیگر مشکلات جدی این شهر برشمرد و گفت:آب این شهر بد بو و بد طعم بوده ضمن اینکه افت فشار آب روزانه مشکل ساز است.

احسان مظفری راد افزود:پیگیری بسیاری برای حل این مشکل از سوی شورای اسلامی این شهر صورت گرفته اما تاکنون بی نتیجه بوده است.

وی همچنین به اهدای 2 هکتار زمین برای ساخت دبیرستان در شهر سیاه منضور از سوی اهالی اشاره کرد و گفت: با گذشت 18 سال از اهدای این زمین تاکنون اقدامی برای ساخت دبیرستان در شهر سیاه منصور صورت نگرفته و دانش آموزان دبیرستانی ناچار به تحصیل در شهر دزفول و یا سایر مناطق اطراف می باشند که این امر موجب ترک تحصیل بسیاری از جوانان این شهر شده است.

نبی صفرپور از جانبازان دوران دفاع مقدس و شهروند سیاه منصور نیز از نبود دبیرستان در این شهر برای تحصیل جوانان انتقاد کرد و گفت:بسیاری از جوانان به ویژه دانش آموزان دختر شهر سیاه منصور به دلیل نبود دبیرستان در مقطع متوسطه دوم در این شهر ناچار به ترک تحصیل شده اند.

وی وجود بیش از 500 جوان بیکار را از دیگر عواقب ناشی از نبود دبیرستان در این شهر عنوان کرد و گفت:ثبت نام دانش آموزان شهر سیاه منصور در مدارس دزفول نیز به سختی انجام می شود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس در آیین تجلیل از 6 جانباز شهر سیاه منصور که به همت شهردار و شورای اسلامی این شهر برپا شده بود گفت:سیاه منصور با پیشینه ای تاریخی از جایگاه ویژه ای در زمینه میراث فرهنگی برخوردار می باشد که باید مشکلات آن مورد توجه دولتمردان و مسئولان استان خوزستان قرار گیرد.

شهردار سیاه منصور نیز در این آیین قدردانی از رشادت ها و ایثار جانبازان را وظیفه ای ملی دانست و گفت:امنیت و آرامش امروز حاصل ایثار و از خود گذشتگی جانبازان می باشد.

سیاه منصور در ابتدای جاده دزفول - شوشتر از سال 1391 به شهر تبدیل شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار