تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۲۵۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس كل دادگستري خوزستان عنوان کرد:
اعطاي تخفيف مجازات به تحويل‌دهندگان سلاح غيرمجاز
افرادي كه سلاح غيرمجاز دارند، مي‌توانند با تحويل سلاح خود، ضمن برخورداري از تخفيف در مجازات، در صورت احراز صلاحيت، مجوز نگهداري سلاح مجاز دريافت كنند
رییس کل دادگستری خوزستان اعلام كرد: افرادي كه سلاح غيرمجاز دارند، مي‌توانند با تحويل سلاح خود، ضمن برخورداري از تخفيف در مجازات، در صورت احراز صلاحيت، مجوز نگهداري سلاح مجاز دريافت كنند.

دکتر فرهاد افشارنیا در همايش سران عشاير استان، اظهار کرد:‌ در سال 1390 طبق مصوبه دولت و مجلس شوراي اسلامي، افراد داراي سلاح مجاز كه علاقه به نگهداري سلاح داشتند، فرصت پيدا كردند كه سلاح خود را تحويل دهند.

وي ادامه‌داد: در اين طرح بيش از 40 هزار نفر از تحويل‌دهندگان سلاح‌هاي غيرمجاز توانستند مجوز سلاح شكاري مجاز دريافت كنند.

افشارنيا تصريح كرد:‌ سلاح منشاء اصلي بسياري از جرائم مانند تهديدات، قتل، راهزني و سرقت‌هاي مسلحانه، انتقام‌هاي شخصي و قتل‌هاي خانوادگي است كه در كنار قاچاق اسلحه، نرخ بالايي از جرائم را شامل مي‌شود.

وي هشدار داد: كسي حق ندارد براي گرفتن حق خود از ديگري، به زور متوسل شود و با اقدام غيرقانوني امنيت مردم را مخدوش كند.

رییس کل دادگستری خوزستان خطاب به سران عشاير حاضر در اين همايش، بيان داشت:‌ براي آن‌كه بتوان در دنياي امروز حرفي براي گفتن داشت بايد خود را به دانش، اطلاعات و فرهنگ روز دنيا تجهيز كرد.

افشارنيا ادامه‌داد:‌ سران عشاير كه الگويي براي افراد عشيره خود هستند، بايد تلفيقي ميان سنت و مدرنيته ايجاد كنند و ضمن اين‌كه نگذارند برخي آداب و رسوم غلط كه متعلق به بافت عشايري خود آن‌هاست به شهرهاي ديگر راه پيدا كند، تلاش كنند تا اين رسوم اشتباه را در ميان مردم خود اصلاح كنند.

برقراري امنيت نياز به مشاركت مردم دارد

در ادامه اين همايش، فرزاد فرهادي‌راد، ریيس دادگاه‌ انقلاب اسلامي شهرستان اهواز نيز گفت:‌ حكومت‌ها به‌تنهايي نمي‌توانند امنيت را ايجاد كنند و براي اين كار نياز به مشاركت همه مردم به‌ويژه متنفذين جامعه دارد.

وی اظهار کرد:‌ علاقه مردم استان خوزستان به استفاده از سلاح، انكارناپذير است اما اين علاقه بايد كنترل شود و در راستاي اهداف صحيح هدايت شود.

وي گفت:‌ هم‌اكنون بيش از 140 هزار سلاح شكاري مجوز دار در استان وجود دارد و اين در حالي است كه از اسلحه‌هاي غيرمجاز آماري در دست نيست.

فرهادي‌راد با بيان اين‌كه استفاده از سلاح، ام‌الفساد بسياري از جرائم است، افزود: در سال گذشته بيش از 75درصد قتل‌هاي به وقوع پيوسته دراستان با سلاح گرم صورت گرفته است.

ریيس دادگاه‌ انقلاب اسلامي اهواز هشدار داد:‌ هركس از سلاح مجاز، استفاده غيرمجاز كند، پروانه سلاح وي باطل و ديگر براي وي مجوز صادر نمي‌شود تا افرادي كه از قانون تمكين مي‌كنند به خواسته‌هاي صحيح خود برسند.

لزوم انعقاد قراردادهاي اجتماعي در طوايف براي منع تيراندازي در مراسم

همچنين در ادامه، معاون دادستان عمومي و انقلاب شهرستان اهواز گفت:‌ انتظار ما از سران عشاير اين است با انعقاد قراردادهاي اجتماعي ميان خود، عمل مذموم تيراندازي در مراسم عزا و شادي را مورد نكوهش قرار دهند و همانند جرائم ديگري كه اكنون مورد حمايت هيچكدام از اعضاي طوايف نيست، به آن نگاه كنند.

مسعودي‌نسب اظهار داشت: ما در دوران پيشرفت علم زندگي مي‌كنيم و انتظار داريم تا رفتار مردم جامعه ما نيز مطابق فرهنگ روز جامعه باشد. سابقه تيراندازي در مراسم به قبل از اسلام و دوران جاهليت برنمي‌گردد چراكه تفنگ 200 سال قبل اختراع شده است اما متأسفانه هنوز شاهد اين رفتار اشتباه از سوي برخي افراد هستيم.

وي ادامه‌داد: عشاير استان خوزستان در طول تاريخ دين خود را به نظام جمهوري اسلامي ايران ادا كردند و جهاد مردم عرب در يكصد سال پيش و ايثار و پايمردي مردم استان در هشت سال دفاع مقدس در مقابل حملات رژيم بعثي عراق گواه اين ادعاست.

مسعودي‌نسب گفت: خيلي از بدخواهان نظام جمهوري اسلامي ايران تلاش كردهاند كه بين عشاير و مسئولان نظام فاصله بيندازند و عشاير را به مسئولان نظام بدبين كنند اما اين عشاير غيور در پاسخ به آنان گفتند كه ما شيعه و سربازان نظام بوده، هستيم و خواهيم بود.

تشكيل 4 هزار پرونده در خصوص تيراندازي در سال گذشته

همچنین در ادامه اين همايش، عبدالعباس زبيدي‌نيا، ریيس شوراهاي حل اختلاف خوزستان، گفت: سال گذشته چهار هزار پرونده در خصوص تيراندازي با سلاح گرم در محاكم استان خوزستان مطرح شد كه متأسفانه حدود يكصد فقره از اين تيراندازي‌ها منتهي به جرح و يا قتل شده بود.

وی اظهار کرد:‌ قانون مجازات اسلامي در موارد متعدد به‌كارگيري سلاح را جرم تلقي كرده و با ذكر عناوين مجرمانه‌اي همچون محارب، سلب آسايش و آرامش عمومي و اخلال در نظم عمومي، مجازات براي آن‌ها تعيين كرده است.

وي بيان كرد: استكبار با استفاده از اين فرصت و اجير كردن برخي افراد، قصد اخلال در نظام جمهوري اسلامي ايران و آسايش مردم را دارند اما بدانند با تلاش نيروهاي مخلص نظام و بيداري مردم، از آمار اين‌گونه جرائم كاسته شده است.

دبير شوراي ساماندهي عشاير خوزستان گفت: ما به دنبال حذف استفاده از اسلحه در استان نيستيم بلكه هدف ما فرهنگ‌سازي در استفاده صحيح از سلاح است.

زبيدي‌نيا اظهار کرد: آرامش از اصول اوليه زندگي هر فرد است و اين آرامش تنها در ساه امنيت تحقق مي‌يابد.

وي ادامه‌داد: بزرگان عشاير همواره براي حل و فصل جرائم و ايجاد آرامش و امنيت در جامعه پيش قدم بوده‌اند. از اين رو انتظار ما اين است كه اين آرامش را ابتدا از خانواده و عشيره خود آغاز كنند تا بهتر بتوان آن را به جامعه تعميم داد.

زبيدي‌نيا گفت: شوراي ساماندهي عشاير از چند سال قبل فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است اما طي سال ذشته با تشكيل كميته‌هاي مختلف تلاش مضاعفي را براي ساماندهي عشاير استان به كار گرفته است كه اميدواريم با همكاري سران عشاير استان بتوانيم بيش از پيش به موضوعات مبتلابه استان رسيدگي كنيم.

سران عشاير دروازه‌بان‌هاي ورود تشيع به كشور هستند

در اين همايش همچنين حجت الاسلام والمسلمين عبدالحميد امانت بهبهاني، معاون اجتماعي و پيشگيري دادگستري خوزستان، با ارائه گزارشي از عملكرد اين معاونت، اظهار داشت: استان خوزستان دروازه ورود تشيع به كشور ايران است و شما عزيزان همانند دروازه‌بان‌هاي دفاع از حريم تشيع و ولايت هستيد.

وی گفت: سران عشاير استان همواره وفاداري خود را به نظام جمهوري اسلامي ايران و مقام معظم رهبري اعلام كرده‌اند و در عمل نيز اين وفاداري را اثبات كرده‌اند.

وي با بيان اين‌كه آمار 15 هزار نفري جمعيت كيفري، زيبنده استان خوزستان نيست، بيان كرد: آمار جرائم تنها با همكاري و همفكري انديشمندان و افرادي كه الگوي جامعه هستند مي‌تواند كاهش يابد.

معاون اجتماعي و پيشگيري دادگستري خوزستان گفت: اعضاي كميته ساماندهي عشاير استان خوزستان داراي نگرش و ديد فرهنگي براي ارتقاي مسائل فرهنگي ميان عشاير و قبايل هستند و انتظار مي‌رود با توليد سند مبنايي بتوانند به اجراي بهتر فرهنگ والاي اسلام و تشيع در جامعه كمك كنند.

وي افزود: باب علم هيچ‌گاه بسته نشده است و با پيشرفت جامعه، بايد فرهنگ نيز به‌روز رساني شود.

امانت بهبهاني گفت: در كميته اجتماعي فرهنگي كه با حضور مسئولان استان برگزار مي‌شود، از ابزارهاي موجود براي شناسايي معضلات و ريشه‌يابي آن استفاده مي‌شود و اين مسائل در شوراهاي اداري، برنامه‌ريزي و فرهنگي استان مطرح خواهد شد تا از سوي مسئولان استان تصميمات صحيح براي آن‌ها اتخاذ شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار