تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۲۲۶۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعتراض رانندگان تاکسی راه‌آهن اهواز به تمدید 3 ماهه مزایده تاکسی سرویس
رانندگان تاکسی راه‌آهن اهواز به تمدید 3 ماهه مزایده تاکسی سرویس این مکان اعتراض دارند
رانندگان تاکسی راه‌آهن اهواز به تمدید 3 ماهه مزایده تاکسی سرویس این مکان اعتراض دارند.

ساعت از 2 بعدازظهر گذشته بود که ناگهانی و بدون قرار قبلی 3 نفر وارد دفتر خبرگزاری شدند و از مسؤول دفتر سراغ خبرنگار را گرفتند، ظاهری خسته و نگران داشتند، گویا از همه جا بریده بودند و آخرین راه‌حل مشکل خود را در رسانه‌ای کردن آن می‌دانستند.

یکی از این سه نفر که مسن‌تر نیز به نظر می‌رسید با حالت دادخواهی و گویا که در مجتمع قضایی است گفت: «از شما می‌خواهم هر آنچه را می‌گویم بنویسی» و من چون نمی‌دانستم از چه باید بنویسم؛ وی را به نشستن به‌روی صندلی دعوت کردم و خواستم مشکلش را برای من توضیح دهد.

این راننده تاکسی می‌گوید: 2 سال گذشته ترافیک سنگین کنار راه‌آهن سبب کشته شدن 5 نفر از شهروندان اهوازی شد و از آن سال تاکنون تنها تغییراتی که توسط مدیریت راه‌آهن انجام شد؛ برگزاری یک مزایده برای احداث پارکینگ، تاکسی سرویس واگذاری آن به بخش خصوصی است که به‌دنبال آن برنده مزایده 12 تاکسی شخصی را بدون جذب حتی یک تاکسی زرد وارد تاکسی سرویس کرد.

فرد جوان‌تر راننده دیگر تاکسی زرد است او در ادامه صحبت‌های همکارش اضافه می‌کند فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال در اهواز معمولا آژانس ندارند بلکه تاکسی آنها ویژه است.

وی ادامه می‌دهد: مزایده احداث پارکینگ و تاکسی سرویس در راه‌آهن پس از یکسال انعقاد قرارداد به پایان رسید و برنده مزایده مشخص نیست به استناد کدام قوانین اقدام به تمدید 3 ماهه قرارداد کرده است.

این راننده تاکسی معتقد است متقاضیان مزایده باید از بین رانندگان تاکسی راه‌آهن انتخاب می‌شدند؛ زیرا اولویت برنده مزایده با رانندگان تاکسی ویژه راه‌آهن است.

* رانندگان از طریق رانت و فشار مسؤولیت تاکسی سرویس درخواست کردند

عبدالکریم درویش زاده اظهار کرد: فرآیند برگزاری مزایده احداث پارکینگ و تاکسی سرویس راه‌آهن جنوب کاملاً قانونی است و از بین شرکت‌کنندگان در این مزایده نفر دوم به‌عنوان برنده اعلام شد و برنده اول به‌دلیل قیمت بالای مزایده از ادامه کار انصراف داد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مزایده توسط کارشناس رسمی دادگستری برآورد شده و معاونت عمرانی فرمانداری اهواز در جریان قضایا است.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه رانندگان تاکسی از طریق رانت و فشار و بدون شرکت در مزایده می‌خواستند مسؤولیت تاکسی سرویس را بگیرند توضیح داد: رانندگان تاکسی فریب رئیس سازمان تاکسی‌رانی سابق را خوردند؛ زیرا وی به رانندگان گفته بود نیازی به شرکت در مزایده نیست و تاکسی سرویس را باید رایگان به ما بدهند.

درویش‌زاده در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: اطلاعات در مورد درخواست رئیس سابق سازمان تاکسی‌رانی اهواز به رانندگان بر اساس اطلاعات میدانی است و هیچ مستنداتی در این مورد نداریم.

مدیر‌کل راه‌آهن جنوب اطلاعات میدانی ما را مبنی بر اینکه تاریخ اجرای مزایده تمام شده و مدیریت راه‌آهن جنوب اقدام بر تمدید 3 ماه دیگر آن کرده است را نمی‌پذیرید و می‌گوید: ما حاضر نیستیم به‌خاطر «چندر غاز» پول برای خودمان سوءمدیریت درست کنیم.

وی تاکید می‌کند: در قرارداد مزایده یک بند را همیشه اضافه می‌کنیم که در صورتی‌که سرمایه‌گذار و یا پیمانکاری بخواهد هر نوع هزینه‌ای کند، در صورت جلب رضایت طرفین و تعهد به مفاد قرارداد؛ یک‌سال دیگر را با وی تمدید می‌کنیم، زیرا در عرض یک‌سال برنده نمی‌تواند جذب مشتری کند.

درویش‌زاده تاکید می‌کند: مهلت قرارداد مزایده تاکسی سرویس راه‌آهن مستند و قانونی تا مرداد و یا شهریور سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

*زمان مزایده دی ماه سال 94 به پایان رسید

این در حالی است که به گفته رانندگان تاکسی تاریخ مزایده دی‌ماه سال گذشته به اتمام رسیده و برنده مزایده اکنون در وقت تمدید مزایده مشغول به ادامه فعالیت است.

اما رئیس کنونی سازمان تاکسی‌رانی نظر متفاوتی با مدیر‌کل راه‌آهن جنوب دارد؛ سید کوروش حسینی می گوید: برگزاری مزایده تاکسی سرویس راه‌آهن با شرح وظایف سازمان تاکسی‌رانی مغایرت دارد، چرا که در شهرهایی مثل تهران برای تاکسی زرد، انجمن رانندگان و ایستگاه تاکسی زرد خورشیدی جای خاصی در بیرون فرودگاه، راه آهن و... مستقر است.

وی تاکید کرد: زمانی که قطار می‌آید حق سرویس‌دهی  فقط با ماشین‌های تاکسی سرویس نیست و این قضیه را صورت جلسه کردیم و مقرر شد تاکسی زرد با پرداخت 15 درصد حق کمسیون در کنار تاکسی سرویس فعالیت کند.

تاکسی سرویس راه‌آهن اهواز مورد تایید رئیس اتحادیه آژانس‌های کرایه اهواز است، زیرا از تمام شرایط لازم و ضروری آژانس مثل پارکینگ، خوابگاه و دفتر برخوردار است.

*مقصر راه‌آهن است

به نظر رئیس این اتحادیه، رانندگان تاکسی و راه‌آهن باید به راه حلی برای ایجاد تعامل مشترک برسند.

نادر نیسی تصریح می‌کند: تاکسی سرویس‌ها محلی برای کار تاکسی‌های شخصی و پلاک سفید است و تاکسی زرد خورشیدی حق کار در تاکسی سرویس ندارد.

نیسی مسؤولیت تنش به‌وجود آمده بین راه‌آهن و رانندگان تاکسی را متوجه راه‌آهن می‌کند و می‌افزاید: تاکسی سرویس‌ها باید در مناطقی مستقر باشند که بتوانند به مردم آن مناطق خدمات بدهند و راه‌آهن نباید این مسئولیت را می‌پذیرفت؛ زیرا رانندگان تاکسی‌های زرد مدتهاست که در کنار راه‌آهن به‌صورت ویژه فعالیت می‌کنند و حق با آنهاست.

وی با بیان اینکه در مسائل مربوط به حمل و نقل عقب هستیم و مدیریت شهری اهواز بسیار ضعیف عمل کرده است بیان کرد: طبق ماده 92 قانون نظام صنفی نظارت بر خودروهای شهری بر عهده اتحادیه است و مسائل آن صنفی دنبال شود، اما متاسفانه شهرداری که ورود کرد مشکلات زیادی ایجاد شد.

فعالیت تاکسی‌های زرد خورشیدی در کنار درب اصلی راه‌آهن مرکزی اهواز در خیابان اصلی از مشکلات مهمی است که سالهاست رانندگان تاکسی زرد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلی که به‌جای اینکه دردی را از دردهای این قشر کم کند در نهایت به نفع بخش خصوصی و ایجاد اختلاف بین مدیریت راه‌آهن اهواز و رانندگان تاکسی منتهی شد.

این به آن دلیل است که برای تاکسی‌های زرد ویژه راه‌آهن جایگاه مشخصی تعریف نشده است؛ به‌همین دلیل رانندگان تاکسی که چیزی حدود 80 نفر هستند مجبورند در صف‌های طولانی و در کنار درب اصلی راه‌آهن تاکسی‌های خود را پارک کنند و منتظر لطف تاکسی سرویس راه‌آهن بمانند که آیا در زمان‌های مختلف و به‌ویژه زمان پیاده شدن مسافران قطار به آنها اجازه سرویس می‌دهد یا خیر.

به‌راستی چه کسی مسؤول بریدن نان این صنف است؟
مرجع / فـارس
برچسب ها: راه آهن اهواز
:
:
:
آخرین اخبار