تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۱۲۲۷۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از میادین مشترک با عراق
توسعه زنجیره‌وار میدان‌های غرب کارون
از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم محور توسعه نفت بر میدان‌های مشترک نفت و گاز متمرکز شده تا سهم هفت درصدی این میدان‌ها در تولید نفت کشور ارتقا یابد؛ ضمن اینکه رسیدن به ظرفیت تولید نفت خام کشور به بیش از پنج میلیون و ۷۰۰هزار بشکه نیز مدنظر بوده است. در این راستا طی چند سال اخیر تمرکز تولید از میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک تغییر جهت داده و حتی دکل‌های حفاری فعال در میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک انتقال مکان داده شدند.
 از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم محور توسعه نفت بر میدان‌های مشترک نفت و گاز متمرکز شده تا سهم هفت درصدی این میدان‌ها در تولید نفت کشور ارتقا یابد؛ ضمن اینکه رسیدن به ظرفیت تولید نفت خام کشور به بیش از پنج میلیون و ۷۰۰هزار بشکه نیز مدنظر بوده است. در این راستا طی چند سال اخیر تمرکز تولید از میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک تغییر جهت داده و حتی دکل‌های حفاری فعال در میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک انتقال مکان داده شدند. متوقف شدن توسعه میدان‌های نفت و گاز با درصد پیشرفت کم و انتقال سرمایه آن برای توسعه میدان‌های مشترک نیز از دیگر شگردهای کاری دولت تدبیر و امید برای شتاب‌بخشی به چرخ‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک بوده است که در این میان می‌توان به اولویت‌دهی به میدان‌های مشترک غرب کارون اشاره کرد. براساس هدف‌گذاری انجام شده، تا سال 1397 تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را با ظرفیت نفت ۶۴میلیارد بشکه تشکیل می‌دهد، به ٧٠٠هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. از ابتدای سال جاری تولید نفت از فاز نخست میدان مشترک آزادگان شمالی و همچنین میدان یادآوران آغاز شده است، به‌طوری که هم‌اکنون مجموع تولید از این دو میدان به ٨٠هزار بشکه در روز رسیده است. فاز دوم توسعه این میدان‌ها نیز در حال بررسی است. به گفته عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، مذاکره روی قیمت و شرایط فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران در حال انجام است، اما در مورد میدان نفتی آزادگان شمالی طرف چینی هنوز پیشنهاد مالی خود را ارائه نداده است. در صورتی که با طرف‌های چینی در مورد توسعه فاز دوم این میدان‌ها توافق حاصل نشود، این میدان‌ها در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به مناقصه می‌روند.


  تمام هنر IPC ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی است
حاجی‌حسین‌نژاد در مورد توسعه پروژه‌های غرب کارون در قالب قراردادهای IPC، می‌گوید: «واگذاری توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به این معنا نیست که امکان توسعه این میدان‌ها با استفاده از توانمندی داخل وجود ندارد بلکه مساله مهم‌تر منابع مالی است که در قالب این مدل قراردادی راحت‌تر تزریق می‌شود.» تمام هنر IPC ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاران خارجی است. این مدل قراردادی با رعایت قانون 51درصد، الزام وجود جوینت ایرانی و توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی به جذب سرمایه خارجی اقدام می‌کند. از طرفی باید این نکته را هم در نظر داشت که قرارداد باید حتما برای آورنده سرمایه جذابیت داشته باشد. به گفته حاجی‌حسین‌نژاد «در قراردادهای
بیع متقابل، بخش توسعه میدان به پیمانکار واگذار می‌شد و پیمانکار موظف بود در بازه‌ زمانی مشخصی تولید اقتصادی توافق شده در قرارداد را محقق کند. با شروع تولید اقتصادی از میدان، بازپرداخت هزینه‌ها از محل درآمد خود میدان صورت می‌گرفت، از این رو پیمانکار در توسعه میدان به نحوی عمل می‌کرد که بازپرداخت‌های او تضمین شود و تولید از میدان در بلندمدت برای او اهمیت و اولویتی نداشت؛ در نتیجه، تولید غیرصیانتی از میادین صورت می‌گرفت.» مدل جدید قراردادهای نفتی به دلیل بلندمدت بودن شامل دوره توسعه و تولید است. در این قراردادها پاداش تولید به ازای تولید هر بشکه پرداخت می‌شود، از این رو نگاه پیمانکار به مخزن، نگاهی بلندمدت است. در قراردادهای IPC، پیمانکار برای دستیابی به سود حداکثری، خود را ملزم به تولید حداکثری می‌کند و برای تحقق تولید حداکثری، نگاهی صیانتی به میدان دارد و به دنبال حداکثر بازیافت از مخزن در بلندمدت است. حسین‌نژاد با اشاره به نیاز داخل به بهره‌مندی از تکنولوژهای روز دنیا برای تحقق افزایش تولید و ضریب بازیافت از مخازن، می‌گوید: «اگر قراردادهای IPC بتواند تنها بخشی از این نیاز هم تامین کند، خیلی خوب است.»

 تحقق تولید 320هزار بشکه‌ای نفت از آزادگان جنوبی
بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تولید نفت از فاز نخست میدان آزادگان جنوبی نیز به‌طور قطع تا سال 1397 به 320هزار بشکه در روز می‌رسد. این در حالی است که تا شهریور امسال تولید نفت از این میدان مشترک به ۶۰هزار بشکه در روز می‌رسد که این میزان تولید به تدریج افزایش می‌یابد. اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که از میادین غرب کارون است، در دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست با حفر ١٨٥حلقه چاه، تولید٣٢٠هزار بشکه نفت و ١٩٧میلیون فوت مکعب گاز در روز هدف‌گذاری شده و در فاز دوم میزان تولید از این میدان به روزانه ٦٠٠هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 تولید 30هزار بشکه‌ای نفت از میدان یاران شمالی
طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی به‌عنوان نخستین پروژه صددرصدی بیع متقابل در غرب کارون نیز هم‌اکنون از پیشرفت 80درصدی برخوردار است که تا شهریور امسال تولید ٣٠هزار بشکه‌ای از آن آغاز می‌شود. حفاری 20حلقه چاه این میدان نیز به اتمام رسیده است. گفتنی است نفت تولیدی از این چاه‌ها در نهایت به واحد بهره‌برداری جفیر ارسال می‌شود. میدان نفتی یاران شمالی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ۱۳۰کیلومتری از غرب شهر اهواز در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است؛ این میدان در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع است و API نفت تولیدی آن بین ١۶ تا ١٨ برآورد می‌شود.

  صادرات 90هزار بشکه نفت از غرب کارون
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تعهد این شرکت برای صادرات روزانه 90هزار بشکه نفت، می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی، 60هزار بشکه از این میزان نفت صادراتی باید از میدان آزادگان جنوبی و 30هزار بشکه از میدان یاران شمالی تامین شود.» وی با بیان اینکه شرکت متن در نهایت تا مهرماه می‌تواند تعهد صادراتی خود را تحقق بخشد، گفت: «در صورت تزریق روان منابع مالی، شاید بتوان تولید از آزادگان جنوبی را از 60هزار بشکه به 80هزار بشکه افزایش داد و بیش از میزان تعهده شده، نفت صادر کرد.»

  تحقق تولید 30هزار بشکه‌ای از میدان آذر
تولید نفت 30هزار بشکه‌ای نفت از میدان مشترک آذر به‌عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز تا نیمه دوم امسال محقق می‌شود. طرح توسعه این میدان، پیش از این به دلیل وجود برخی مشکلات مالی پیشرفت کندی داشت اما هم‌اکنون با اختصاص ٨٠٠میلیون دلار اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به توسعه آن، مشکلات تامین منابع مالی برطرف شده است.
 براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امید است تا نیمه دوم امسال، تولید 30هزار بشکه‌ای از میدان آذر محقق شود. میدان نفتی آذر یکی از میدان‌های مشترک ایران با کشور عراق است. این میدان حدود 5/2 میلیارد بشکه نفت در جا دارد. حفاری در این میدان به دلیل وجود سازندهای زمین‌شناسی مختلف بسیار پیچیده و دشوار است.

مرجع/ فرهیختگان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
ما مردم خوزستان كه چيزي جز آلودگي و حسرت از نفت نصيب مون نميشه. نوش جان مركز نشينان و قدرتمندان.
:
:
:
آخرین اخبار