تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۲۲۷۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گندم زارهایی که خوراک دام می شود
یک ماه از طغیان رودخانه دز و وقوع سیلاب در برخی شهرستان های خوزستان می گذرد. اگر چه آب، در گندم زارها و خانه های روستایی فروکش کرده اما گندم های سیل زده روی دست کشاورزان مانده است
یک ماه از طغیان رودخانه دز و وقوع سیلاب در برخی شهرستان های خوزستان می گذرد. اگر چه آب، در گندم زارها و خانه های روستایی فروکش کرده اما گندم های سیل زده روی دست کشاورزان مانده است.

گندم های ما امسال خوراک دام می شود. هر چند که گندم زارها سرسبزتر و پربارتر از همیشه بود. پس از 10 سال خشکسالی ، امسال باران خوبی داشتیم. فقط چند روز تا برداشت محصول مانده بود که سیل آمد و دسترنج کشاورزان را با خود برد. اینها را دهیار روستای «بیت حتوت» در بخش شعیبیه شوشتر می گوید.

جاسم نیسی می افزاید: سیلاب 34 روستای شعیبیه را فراگرفت و با زیر آب رفتن همه مزارع، محصول گندم را نابود کرد.

وی می گوید: گندم های سیل زده همه خراب و بدبو شده است به همین دلیل به ما گفتند آنها را به عنوان خوراک دام از شما می خریم.

این کشاورز اظهار می کند: قرار است که گندم های سیل زده را پس از برداشت به سیلوی «أبوطیور» تحویل دهیم تا آنها را در مزایده به عنوان خوراک دام بفروشند و باقیمانده خسارت را دولت پرداخت کند.

* سیل زده ها به أبوطیور می روند

سیلاب اواخر فروردین بخش هایی از شهرستان های اندیمشک، دزفول، شوش، اهواز و شوشتر را در بر گرفت. 34 روستای بخش شعیبیه شوشتر با جمعیتی در حدود 12 هزار نفر از جمله روستاهایی هستند که بیشترین آسیب را متحمل شده است. زمین های کشاورزی این بخش که به حاصلخیزی مشهور است، در آستانه برداشت، زیر آب رفت و محصول خسارت دید.

حالا مرکز خرید گندم روستای أبو طیور در بخش شعیبیه برای جمع آوری گندم های سیل زده در نظر گرفته شده است تا با محصول سالم سایر مزارع مخلوط نشود. اگر چه این مرکز در ابتدا حاضر به تحویل محصول روستاییان نشد، ولی چند روزی است که خودروهای روستائیان، بار گندم خود را به این مرکز تحویل می دهند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی شوشتر در این باره می گوید: 12 هزار و 546 هکتار اراضی کشاورزی غرب شعیبیه در این سیل به طور کامل زیر آب رفت و 43 هزار و 911 تن محصول آنها به طور 100 درصد از بین رفت. همچنین به زهکش ها و نهرها و موتورپمپ ها هم خسارت وارد شد.

محمود عرب نژاد اظهار می کند: حدود دو هفته پیش در جلسه ای که ستاد بحران استانداری خوزستان تشکیل داد، قرار شد گندم های سیل زده و بوگرفته را جمع آوری و به عنوان خوراک دام و آبزیان به مزایده بگذارند و تفاوت قیمت آن را دولت جبران کند و بپردازد؛ البته تحقق این مصوبه و پرداخت خسارت به کشاورزان را مشروط به موافقت ستاد بحران کشور اعلام کردند.

وی می گوید: کارشناسان بیمه اراضی را بازدید کرده و ارزیابی خسارت در حال انجام است اما هنوز هیچ تصمیم گیری درباره نحوه پرداخت بیمه و جبران خسارت کشاورزان نشده است.

عرب نژاد با اشاره به بیمه نبودن بخشی از اراضی کشاورزی این بخش می افزاید: کشاورزان در سال های گذشته از نحوه پرداخت و تاخیر در پرداخت خسارت بیمه ناراضی بودند به همین دلیل تعداد زیادی از آنها امسال زمین های خود را بیمه نکردند.

* سیلاب دیگر در راه است
رئیس انجمن صنفی کشاورزی شوشتر همچنین نسبت به مشکلات اجتماعی پس از سیلاب هشدار می دهد: پس از فروکش کردن این سیلاب، توفان و سیلاب دیگری در راه است که همان طلبکاران هستند؛ زیرا کشاورزان بدهی زیادی به بانک ها، مراکز توزیع نهاده های کشاورزی دارند و در ماه های اخیر حتی خورد و خوراک روزمره و برخی نیازهای خود و فرزندان را به صورت نسیه خریداری کرده بودند، با این دلخوشی که زمان برداشت همه را جبران کنند.

وی می گوید: در سال های گذشته ریزگرد و خشکسالی به محصولات خسارت های زیادی وارد کرده و در این سال ها کشاورزان فقیر و فقیرتر شده اند ولی امسال با بارندگی خوب همه روستائیان امید داشتند که بتوانند بدهی های خود را بپردازند.

عرب نژاد می افزاید: سیلاب اگر چه فروکش کرده اما بطور قطع معضلات اجتماعی برای کشاورزان ببار خواهد آورد و انتظار است دولت به آنها کمک کند تا دوباره بتوانند به چرخه تولید بازگردند.

وی با بیان اینکه امسال نمی توان این اراضی را زیر کشت برد، تاکید می کند: استمهال وام های بانکی، بخشش آب بها از سوی سازمان آب و برق خوزستان و بخشش قیمت برق مصرفی پمپ ها می تواند در این شرایط سخت به کشاورزان کمک کند.

* 60 درصد بیمه نشده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این باره می گوید: جبران خسارت کشاورزان در ستاد بحران خوزستان تصویب شده و قرار است محصول روستاهای سیل زده جمع آوری و به مزایده گذاشته شود و تفاوت قیمت آن از طریق جهاد کشاورزی و سازمان بحران پرداخت شود.

هاشم بالدی می افزاید: موافقت مقامات کشوری را در تماس تلفنی دریافت کردیم ولی ابلاغیه اعتبار پس از برگزاری مزایده و فروش گندم ها انجام می شود.
وی تاکید می کند: برای استمهال وام های بانکی مکاتباتی انجام شده و در حال پیگیری هستیم.

بالدی همچنین می گوید: بیش از 60 درصد کشاورزان محصول خود را بیمه نکرده اند که این مساله در تامین اعتبار مشکل ایجاد می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار