تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۲۲۸۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان عنوان کرد؛
ظرفیت خالی پهنای باند در خوزستان/ بهبود شبکه 3G و 4G در گرو نوسازی تجهیزات
کاهش متقاضیان تلفن ثابت در پی رشد ارتباطات سیار / ضریب نفوذ 8 درصدی پورت پرسرعت اینترنت / برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه خوزستان در حوزه ICT / مودم و سیم کارت رایگان برای دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت /پوشش جمعیتی ارتباطات سیار در خوزستان حدود 97 درصد است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان به ارائه عملکرد و تشریح وضعیت بخش‌های مختلف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره کل در سال جاری پرداخت.
 
علیرضا ملکی جهان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به روز 27 اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که به صورت رسمی و دولتی فعالیت می‌کنند.

ظرفیت خالی پهنای باند در خوزستان/ بهبود شبکه 3G و 4G در گرو نوسازی تجهیزات
 
 کاهش متقاضیان تلفن ثابت در پی رشد ارتباطات سیار
 
وی افزود: همچنین مجموعه اپراتورها و بخش خصوصی که در حوزه ICT فعالیت دارند، شامل شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات همراه اول، شرکت ایرانسل و شرکت رایتل و سایر اپراتورها می‌شوند که همه به نوعی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.
 
ملکی جهان تصریح کرد: با وجود رشد روزافزون ارتباطات سیار، متقاضیان تلفن ثابت کاهش یافته و اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر مشترک تلفن ثابت در سراسر استان وجود دارد که حدود 200 هزار مشترک آن در روستاها هستند.
 
لزوم افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت
 
وی عنوان کرد: ضریب نفوذ تلفن ثابت در سطح استان حدود 24 درصد است که با توجه به رشد میانگین کشوری این ضریب، نیاز است تا ضریب نفوذ تلفن ثابت در خوزستان 14 درصد افزایش یابد و شرکت مخابرات استان با توجه به تعهدی که ما در این زمینه برای آن تعیین کرده‌ایم، باید فعالیت خود را در این زمینه مضاعف کند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان خاطرنشان کرد: 3 هزار و 500 کیلومتر فیبر نوری در سطح استان احداث شده و با توجه به امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی که در فیبرهای نوری وجود دارد، هیچ مشکلی از نظر ارائه پهنای باند نداریم.
 
ظرفیت خالی پهنای باند در خوزستان
 
ملکی جهان عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید در خوزستان و به ویژه در صنعت IT و ICT اقدامات بسیار خوبی انجام شده که افزایش 10 برابری پهنای باند در سال 94 نسبت به سال 93 یکی از این اقدامات است. اکنون 76 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند در استان وجود دارد که با احتساب پهنای باند در حال استفاده و فعلی می‌توان گفت در مجموع تنها 22 گیگابیت از 76 گیگابیت ظرفیت پهنای باند موجود در استان استفاده می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه حدود 54 گیگابیت از پهنای باند موجود در استان بلااستفاده مانده است، گفت: این موضوع نعمتی بسیار خوب برای استان محسوب می‌شود که کلیه اپراتورها و شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت می‌توانند از این نعمت و خاصیت در جهت افزایش سرعت و پهنای باند مشترکین خود استفاده کنند که این مساله به تبع افزایش رضایتمندی مشترکین را به دنبال خواهد داشت.
 
ضریب نفوذ 8 درصدی پورت پرسرعت اینترنت
 
ملکی جهان بیان کرد: همچنین طبق استانداردهای وزارتخانه متوسط پهنای باند تخصیص داده‌شده برای هر کاربر باید 20 کیلوبیت بر ثانیه باشد که در خوزستان متاسفانه به علت عدم اقدام اپراتورها نسبت به خریداری پهنای باند، متوسط پهنای باند تخصیص داده‌شده برای هر کاربر تقریبا کمتر از 15 کیلوبیت بر ثانیه است.
  
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان ادامه داد: این موضوع موجب نارضایتی مشترکین اپراتورها شده است؛ بنابراین اپراتورها می‌توانند با توجه به پهنای باند موجود در استان، با خریداری پهنای باند، متوسط پهنای باند تخصیص داده‌شده به مشترکین خود را افزایش دهند.
 
وی عنوان کرد: 5 هزار خط پر سرعت اینترنت در استان چه به صورت وایمکس و چه به صورت ADSL در حال استفاده است و یک میلیون و 600 هزار کاربر اینترنتی در خوزستان وجود دارد. ضریب نفوذ اینترنت در کشور 39 درصد و در استان حدود 37 درصد است که البته ضریب نفوذ پورت پرسرعت نیز در استان 8 درصد است و با توجه به اینکه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ، بیشتر از پورت پرسرعت استفاده می‌کنند، می‌توان علت پایین‌تر بودن ضریب نفوذ اینترنت در خوزستان را نسبت به میانگین و ضریب کشوری توجیه کرد.
 
برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه خوزستان در حوزه ICT
 
ملکی جهان با بیان این‌که از نظر وضعیت توسعه ارتباطات، فناوری اطلاعات و شکاف دیجیتالی در سطح کشور در جایگاه دوازدهم قرار داریم، گفت: با توجه به زیرساخت‌های بسیار خوبی که در 6 ماهه پایانی سال گذشته ایجاد شد و همچنین برنامه‌ریزی‌های سال جاری مقرر شده است تا رتبه خوزستان 2 تا 3 درجه ارتقا یابد.
 
وی اظهار کرد: تعداد روستاهای دارای ارتباط از اقدامات بسیار مهمی است که در خصوص کاهش شکاف دیجیتالی انجام می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی بسیار خوبی که وزارتخانه به صورت ویژه انجام داده، قطعا 2 تا 3 درجه جایگاه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور ارتقا و شکاف دیجیتالی کاهش خواهد یافت.  
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان با اشاره به وجود 4200 روستا در سطح استان بیان کرد: از این تعداد 2600 روستا دارای ارتباط است و با توجه به هزینه بسیار بالایی که در بخش خدمات عام اجباری یا به عبارتی طرح USO صرف شده، درصددیم تا پایان امسال 95 درصد روستاهای خوزستان را دارای خط ارتباط و حتی اینترنت کنیم.
 
مودم و سیم کارت رایگان برای دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت
 
ملکی جهان ادامه داد: تا این لحظه نیز 1800 روستا در سراسر استان از طریق راه‌اندازی سیستم WiFi مجهز به اینترنت شده‌اند و قصد داریم که در هفته اول خردادماه امسال به روستاهای تابعه 24 شهرستانی که در فاز اول مجهز به اینترنت شدند، مودم و سیم کارت رایگان بدهیم که البته این مودم و سیم کارت رایگان به دهیاری‌ها یا خانه‌های بهداشت هر روستا داده می‌شود.
 
ملکی جهان ادامه داد: مردم این روستاها نیز می‌توانند از طریق شرکت‌ داده گستر عصر نوین (های وب) و با کمک پست نسبت به دریافت و خریداری مودم اقدام کنند تا به این ترتیب این 1800 روستا نیز بتوانند از اینترنت استفاده کنند. همچنین ان‌شاءلله در قالب فاز دوم 515 روستای دیگر استان تا پایان امسال مجهز به اینترنت می‌شوند و برای مابقی روستاهای استان نیز برنامه‌ داریم که به صورت همزمان با روستاهای فاز دوم، اقدامات مقدماتی مربوطه را انجام دهیم.
 
پوشش جمعیتی ارتباطات سیار در خوزستان حدود 97 درصد است
 
وی در خصوص وضعیت ارتباطات سیار در استان اظهار کرد: شرکت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل در خوزستان مشغول به فعالیت هستند و اکنون 2 میلیون و 200 هزار مشترک فعال همراه اول، 2 میلیون و 500 هزار مشترک فعال ایرانسل و حدود 300 هزار مشترک رایتل در استان وجود دارد که در مجموع می‌توان گفت پوشش جمعیتی استان از نظر ارتباطات سیار حدود 97 درصد است.
 
ملکی جهان گفت: با توجه به بحث رومینگ در مناطقی که شرکت ایرانسل قادر به سرویس‌دهی نیست، از طریق شبکه همراه اول، ارتباطات سیار پوشش داده می‌شود و بالعکس. یعنی با توجه به تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که این سه اپراتور با یکدیگر منعقد کرده‌اند، پوشش ارتباطات سیار در مناطق مختلف استان انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اگر منطقه‌ای را مجهز به شبکه ارتباطات سیار کنیم، با توجه به تعامل بسیار خوبی که اپراتورها با یکدیگر دارند و بر اساس مجوزی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورها داده است. می‌توانند از امکانات زیرساختی همدیگر استفاده کنند.
 
ملکی جهان گفت: همچنین 81.7 درصد جاده‌های اصلی و حدود بیش از 50 درصد جاده‌های فرعی، روستایی و شوسه‌ای استان تحت پوشش ارتباطات سیار قرار دارند و با توجه به اینکه تکنولوژی و فناوری اینترنت به صورت روزافزونی در حال توسعه است، کاربران اینترنت نیز به دنبال داشتن یک پهنای باند مناسب با استفاده از تکنولوژی نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه هستند.
  
بهبود شبکه 3G و 4G در خوزستان در گرو نوسازی تجهیزات
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان عنوان کرد: در استان حدود یک میلیون و 600 هزار سیم کارت 3G همراه اول وجود دارد که از این تعداد 600 هزار سیم کارت فعال و در حال استفاده هستند و همچنین این اپراتور در خوزستان بیش از 300 هزار مشترک 4G دارد.
 
وی ادامه داد: اپراتور ایرانسل نیز در استان حدود 800 هزار مشترک 3G و حدود 600 هزار مشترک 4G دارد و تمام مشترکین رایتل نیز از آغاز امر مجهز به شبکه نسل سوم تلفن همراه بوده‌اند و اکنون هم در حال استفاده از فناوری 4G هستند.
 
ملکی جهان در خصوص عملکرد نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه در استان خاطرنشان کرد: این نوع خدمات، تکنولوژی بالایی است و برای بهبود وضعیت، باید تجهیزات قدیمی حذف و تجهیزات جدیدی جایگزین و نصب شود. سایت‌های نسل سوم و چهارم همراه، فوق‌العاده هزینه‌بر هستند اما خوشبختانه بحث تحریم‌ها که اکنون رفع‌شده، می‌توان این تجهیزات را به راحتی به کشور وارد کرد.
 
وی تصریح کرد: اپراتورها با همکاری وزارتخانه نیز با یک برنامه‌ریزی مدون و دستور کاری مشخص در حال جمع‌آوری تجهیزات قدیمی و جایگزینی ورژن‌های جدید در کلیه استان‌ها است که قطعا تا پایان امسال تمام سرویس‌های تلفن همراه باید 3G و 4G شود.  
 
صدور 11 مجوز برای شرکت‌های FCP
 
ملکی جهان بیان کرد: صدور 11 مجوز شرکت FCP از اقدامات انجام‌شده برای استان است که این شرکت‌ها از تجمیع شرکت‌های ISDP و ISP که قبلا توزیع‌کننده اینترنت بودند، به وجود می‌آیند. یعنی شرکت‌های ISP و ISDP جمع‌آوری شده و به عنوان یک شرکت FCP مجوز گرفته‌اند تا بتوانند مانند شرکت مخابرات به عنوان یک اپراتور کامل در تمام زمینه‌های حوزه ICT فعالیت کنند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان ادامه داد: شرکت‌های FCP که اکنون فعالیتشان را شروع کرده‌اند می‌توانند فیبر نوری بکشند، سوئیچ ثابت دایر کنند و تمام فعالیت‌ها و خدمات ارزش افزوده حوزه ICT از قبیلIPTV  و ویدیو کنفرانس را انجام و ارائه دهند.
 
شرکت‌های ISDP و ISP برای FCP شدن تا پایان سال مهلت دارند
 
وی عنوان کرد: زمانی شرکت مخابرات به صورت انحصاری فعالیت می‌کرد اما اکنون که شرکت‌های FCP فعال شده‌اند، قادر خواهند بود تا مانند مخابرات وارد عرصه بازار شوند و با یک رقابت بسیار سالم و شفاف نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند.  
 
ملکی جهان با بیان این‌که شرکت‌های ISDP و ISP تا پایان سال فرصت دارند که نسبت به تجمیع و اخذ مجوز شرکت‌های FCP اقدام کنند، گفت: شرکت‌های ISDP به عنوان شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت و شرکت‌های ISP به عنوان شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت هستند.
 
ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان بیان کرد: ترابردپذیری (MNP) شماره‌های تلفن همراه مجوزی است که اخیرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر کرده و در قالب این مجوز از اواخر شهریورماه سال جاری هر مشترک تلفن همراه متعلق به هر اپراتور می‌تواند بدون تغییر شماره خود، نسبت به عوض کردن اپراتور خود اقدام کند و از این طریق از سرویس‌های اپراتورهای دیگر استفاده کند.
 
وی ادامه داد: در طول سال فقط می‌توان حداکثر دو بار شماره موبایل خود را بین اپراتورها جابجا کرد و این طرح برای رضایتمندی و تکریم مشترکین تعریف شده است. در این طرح نیازی به تعویض شماره تلفن نیست و فرد می‌تواند بر حسب علاقه خود از سرویس‌ها و خدمات اپراتورهای دیگر استفاده کند.
 
راه‌اندازی سرویس اپراتور مجازی در ماه‌های آینده
 
ملکی جهان با اشاره به راه‌اندازی سرویس جدید تحت عنوان MVNO یا سرویس‌ مجازی سیار در ماه‌های آتی اظهار کرد: این سرویس در واقع یک اپراتور مجازی است که می‌توانید آن را در کنار اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل داشته باشید و به شکل یک شماره خاص و ویژه است.
 
وی افزود: مثلا یک دانشگاه می‌تواند بدون داشتن امکانات و زیرساخت‌ها و ملزومات فنی لازم، شماره مجازی موبایل برای تمام دانشجویان خود بگیرد و یک سرویس مجازی ارائه دهد. اکنون نیز شرکت‌های خارجی در زمینه سرویس MVNO وارد شده و در مناقصات آن شرکت کرده‌اند که البته این سرویس در کشورهای توسعه‌یافته دارای پیشینه‌ای چندین ساله است.
 
رادیوترانک چیست؟
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان یک نهاد حاکمیتی نظارتی، برنامه‌های عملیاتی رادیوترانک را نیز در دست دارد. اکنون بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها از این سیستم استفاده می‌کنند که نیاز به اخذ مجوز بی‌سیم دارد.
 
ملکی جهان گفت: با استفاده از امکانات رادیوترانک شرکت یا سازمان متقاضی می‌تواند یک مجوز فرکانس بی‌سیم با مدت زمانی محدود بگیرد و دیگر نیازی به صرف هزینه‌های فراوان بابت نصب دکل و نصب رادیو نیست.
 
مرکز آپا دانشگاه شهید چمران؛ هفتمین مرکز امداد رایانه‌ای
 
وی با اشاره به مرکز آپا (مرکز آمادگی و پشتیبانی امداد رایانه‌ای) در دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: این مرکز که هفتمین مرکز امداد رایانه‌ای در سطح کشور است، بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد که امکانات بسیار خوبی برای استان در راستای تحقیق، توسعه و پژوهش در زمینه نرم‌افزاری، کدنویسی و برنامه‌های Game و اپلیکیشن‌های موبایل دارد و هم می‌توان بحث مسائل آموزشی و برنامه‌نویسی را در خود جای دهد و هم منجر به تجمیع افراد علاقمند به فعالیت در این زمینه شود.  
 
آمادگی جهت صدور مجوز آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات حوزه ICT
 
ملکی جهان ضمن اعلام آمادگی اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان نسبت به صدور مجوز آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات وارداتی این حوزه عنوان کرد: ما می‌توانیم این مجوز را به شرکت‌های تولیدکننده موبایل، تبلت و کامپیوتر و به ویژه دانشگاه‌های استان بدهیم تا نسبت به تاسیس و راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها اقدام کنند.
 
وی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت جلوگیری از واردات تجهیزات غیرمجاز به خصوص در مبادی ورودی و خروجی گمرکات، بررسی فنی هرگونه تجهیزات و وسایلی است که به حوزه کاری ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط می‌شود و این تجهیزات باید تاییدیه فنی دریافت کنند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان گفت: در استان آزمایشگاهی برای این اقدام وجود ندارد و ما مجوز لازم را اخذ کردیم تا اگر سازمان‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به ویژه دانشگاه شهید چمران اهواز بتواند امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تاسیس این آزمایشگاه را فراهم کند، مجوز آزمایشگاه تایید نمونه را واگذار کنیم که این مساله از نظر ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای دانشگاه و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
 
اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان و کارآفرینان حوزه ICT در برنامه است
 
ملکی جهان بیان کرد: وزارتخانه با توجه به شعار امسال، برنامه دارد تا نسبت به اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با حوزه ICT اقدام کند و این فارغ التحصیلان را بکار گیرد که همکاری با شرکت‌های خصوصی در زمینه فیبر نوری از برنامه‌های ما در این راستا است تا فیبر نوری را تا درب منازل یا هر ساختمان و منطقه دیگر بکشند.
 
وی ادامه داد: در این راستا با شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌ریزی‌های انجام شده است که وارد استان شوند تا بتوانیم در قالب پروژه‌های ملی نسبت به اشتغالزایی و بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط اقدام کنیم.
 
ملکی جهان گفت: درصددیم تا کارآفرینان حوزه ICT را به صورت ویژه و با استفاده از بخش خصوصی به پروژه‌های ملی وارد کنیم که این مساله اشتغالزایی و تولید ثروت ملی را به دنبال دارد. امیدواریم بتوانیم در راستای شعار امسال سازمان جهانی ITU مبنی بر «کارآفرینی ICT به منظور تاثیر اجتماعی»، برنامه‌های خود را با هدف توسعه همه‌جانبه استان در زمینه ICT اجرایی کنیم.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان عنوان کرد: این شعار جهانی که امسال به تمام دنیا مخابره شده، شامل مفاهیم توسعه همه‌جانبه، اشتغالزایی و استفاده از بخش خصوصی می‌شود که امیدواریم بتوانیم برنامه‌های خود را در این راستا، در سال جاری عملیاتی کنیم.  
 
چرا اینترنت قطع می‌شود؟!
 
وی یکی از عوامل اصلی قطعی اینترنت را در برخی از ساعات، قطعی برق دانست، و افزود: گاهی نیز به علت حفاری‌های بدون هماهنگی، فیبرهای نوری حتی فیبرهای بین استانی ناخواسته قطع می‌شود که به این دلیل، برای ساعاتی قطعی اینترنت را شاهد هستیم.
 
ملکی جهان، قطعی فیبرهای بین‌المللی را یکی دیگر از عوامل قطعی اینترنت عنوان و خاطرنشان کرد: خراب شدن تجهیزات فنی مانند سوئیچ و روتر، خرابی یا خاموش شدن سیستم‌های سرمایشی و بدهی‌هایی مالی که شرکت‌ها دارند، از دیگر دلایل قطع شدن اینترنت ممکن است باشد و در مجموع عوامل مختلفی در قطع شدن اینترنت موثر هستند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولیت ما در محدوده جنوب غرب است کلیه اپراتورهای استان ایلام، لرستان و خوزستان را با استفاده از سیستم مانیتورینگ یا اصطلاحا دسترسی از راه دور، رصد و به صورت آنلاین مشاهده می‌کنیم که اکنون هر اپراتور چه سرویس‌هایی را ارائه می‌دهد و به چه میزان قطعی اینترنت و اختلال در سرویس دهی این اپراتورها وجود دارد.  
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان با اشاره به وجود توافق‌نامه‌های سطح خدمات (SLA) که بین اپراتورها مبادله می‌شود، تصریح کرد: وجود این توافق‌نامه در قراردادها در سطوح مختلف سرویس، باعث تضمین کیفیت سرویس و پایداری اینترنت می‌شود.
 
ملکی جهان عنوان کرد: در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیری رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، تمام موارد قانون‌گذاری، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله تعرفه ها، آیین نامه‌ها، مشخص و انجام می‌‌شود.
 
مشترکین حوزه ICT باید از حقوق خود آگاه باشد/ سامانه 195 برای رسیدگی به شکایات
 
وی اظهار کرد: تعرفه‌های مصوب اینترنت، سایر خدمات و سرویس‌ها به شرکت‌های ارایه‌دهنده ابلاغ می‌شود و مشترکین نیز باید از حقوق خود آگاه باشد تا بتوانند احقاق حق کنند و همچنین کلیه اپراتورها، توزیع‌کننده‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده موظف به نمایش تعرفه‌ها بر سایت‌ها و پورتال‌های خود هستند.
 
ملکی جهان با اشاره به سامانه پاسخگویی 195 بیان کرد: تمام اپراتورها موظف به نشان دادن (Speed Test) یا همان سنجش سرعت اینترنت و حجم دانلود و ترافیک داده‌شده به مشترکین هستند و بر این اساس مشترکین می‌توانند بدون استثناء شکایات خود را به سامانه پاسخگویی 195 که ابزاری بسیار معتبر، قانونی و فنی است، اعلام کنند و در این سامانه بسته به نوع درخواست مشترکین، پاسخگویی در بازه زمانی 48 ساعت تا دو هفته انجام می‌شود. 
 
با اپراتورهای متخلف برخورد می‌کنیم
 
وی بیان کرد: روزانه بیش از 50 تا 60 مورد شکایت مرتبط یا حتی غیرمرتبط را بررسی می‌کنیم . اپراتورها موظف به پاسخگویی به شکایات مردمی هستند و اگر مردم در هر زمینه‌ای پاسخ شکایات خود را توسط اپراتورها دریافت نکردند، باید به ما اعلام کنند و ما نیز اپراتور خاطی را توبیخ و جریمه می‌کنیم.  
 
ملکی جهان ادامه داد: حتی در صورتی که ما پاسخگویی به شکایات مردم را پیگیری نکردیم، به دلیل هوشمند بودن سامانه 195 این شکایات به واحد بازرسی در تهران به منظور پیگیری ارجاع می‌یابد و در صورت عدم پیگیری توسط بازرسی تهران، این شکایات به بازرسی کشور ارجاع داده می‌شود. در واقع می‌توان گفت 99 درصد مشترکین از طریق این سامانه پاسخ شکایات خود را می‌گیرند که براساس آخرین آمار 75 درصد از کسانی‌که با این سامانه تماس گرفتند، از نحوه پاسخگویی به شکایات خود رضایت داشته‌اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار