تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۳۴۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاص بیش از یک میلیارد ریال به لایروبی انهار شادگان
مدیرجهاد کشاورزی شادگان از اختصاص یک میلیارد و 850میلیون ریال اعتبار طی سال جاری برای لایروبی انهار سنتی شهرستان خبر داد
مدیرجهاد کشاورزی شادگان از اختصاص یک میلیارد و 850میلیون ریال اعتبار طی سال جاری برای لایروبی انهار سنتی شهرستان خبر داد.

وجود زمین های حاصلخیز حاصل از آبرفت‌های رودخانه جراحی و کارون، کشاورزان شادگانی را به کشت انواع محصولات کشاورزی نظیر خرما، گندم و جو و میانه کاری محصولات کشاورزی ترغیب کرده است.

در این بین، رسوبات حمل شده از این دو رودخانه، انباشت میلیون‌ها تن گل و لای در انهار کشاورزی شهرستان را به همراه داشته که کاهش بهره وری محصول و هدر رفت بخشی از آب کشاورزی شهرستان را باعث شده است.

لایروبی انهار کشاورزی، فراهم شدن فرصت های اشتغالزایی در بخش کشاورزی و بهبود عملکرد بخش کشاورزی را به همراه دارد.

لایروبی، اجرای شبکه زهکشی و تسطیح زمین های کشاروزی باعث صرفه جویی 20 درصدی آب کشاورزی و افزایش بهره وری و کیفیت محصول در شادگان و افزایش حاصلخیزی کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی شهرستان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان نیز با بیان لایروبی 41 کیلومتر از انهار روستاهای زایر، بیت داوود و نهر عنایتی از توابع این شهرستان، گفت:نهر زایر به طول 12 کیلومتر، نهر بیت داوود به طول 15 کیلومتر و نهر عنایتی به طول 14 کیلومتر لایروبی شد.

حمید مطرودی هزینه اجرای این طرح ها را یک میلیارد و 850 میلیون ریال اعلام کرد و گفت:طرح های لایروبی انهار در سال جاری با 60 درصد پیشرفت فیزیکی به منظور احیای زمین های بایر و افزایش تولید محصولات زمین های کشاورزی در حال اجرا است.

وی رونق بخش کشاورزی را در گرو رفع مشکلات کشاورزان دانست و اظهار داشت:خشکسالی های پیاپی در شادگان موجب مهاجرت کشاورزان شده است.

شهرستان شادگان دارای بیش از ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت است، ولی تنها نیمی از این اراضی کشت می‌شود.

همچنین بیش از ۱۲هزار هکتار نخیلات با دو میلیون اصله در این شهرستان وجود دارد که سالانه حدود ۵۰هزار تن خرما برداشت می‌شود که بیش از ۳۵هزار تن آن به خارج کشور صادر می‌شود.
سالانه ۲۸هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار