تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۳۶۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر صاکی:
ارتقای سه رتبه ای H-index دانشگاه علوم پزشکی اهواز
H-index شاخصی برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تأثیرگذاری آن ها را در پیشبرد علم نشان می دهد. این شاخص در حال حاضر به عنوان بهترین معیار موجود در ارزیابی علمی افراد به کار برده می شود
خوزنیوز: معاون توسعه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ارتقاء سه رتبه ای در H-index دانشگاه خبر داد و افزود: H-index شاخصی برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تأثیرگذاری آن ها را در پیشبرد علم نشان می دهد. این شاخص در حال حاضر به عنوان بهترین معیار موجود در ارزیابی علمی افراد به کار برده می شود.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر نادر صاکی با بیان اینکه رتبه H-index دانشگاه از رتبه 17 به 14 رسیده است، ادامه داد: H-index شاخصی است که می‌توان به وسیله آن محققان تأثیر گذار را از آنهایی که صرفاً تعداد زیادی مقاله منتشر کرده‌اندT متمایز نمود. این شاخص همچنین برای مقایسه محققانی که در یک حوزه کاری یکسان فعالیت می‌کنند کاربرد دارد.

صاکی بیان داشت: محاسبه H-index توسط پایگاه‌های علمی اسکوپوس، آی اس آی و گوگل اسکالر برای مقالات انگلیسی زبان و نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای مقالات فارسی امکان‌پذیر است که محاسبه آن بر پایه توزیع استنادات داده شده به آثار منتشره یک فرد یا گروهی از افراد صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مبنای محاسبات H-index در معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت پایگاه اسکوپوس می باشد. به زبان دقیق‌تر، اگر می‌گوییم ایندکس تأثیرگذاری علمی فردی از طریق ایندکس اچ به میزان مثلا ۵ محاسبه شده است، منظور این است که این شخص ۵ اثر انتشاراتی مانند مقاله دارد که به هر کدام از این ۵ مقاله، دست‌کم ۵ بار استناد شده است.

صاکی ادامه داد: خوشبختانه بهبود کیفی و کمی مقالات دانشگاه باعث شد H-index دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طی سال 1393 از رتبه سی ام به رتبه هفده ام برسد و در طول سال 1394 به رتبه 14 ارتقا یابد.

معاون توسعه تحقیقات و فناوری دانشگاه بیان داشت: در سال ۹۲ فقط ۲ عضو هیئت علمی در دانشگاه وجود داشت که اچ ایندکس بالای  ۱۰ داشتند که این تعداد در سال 1393 به ۷ نفر و در سال 1394 به 10 نفر رسیده اند که رشد قابل قبولی است و انتظار میرود طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ان شاء الله تا پایان سال 1395 به ۱5 نفر برسند و بدین صورت حضور بین المللی خود را ارتقاء بخشیم.

صاکی در پایان تاکید داشت: لازم است محققین دقت کافی را در نشر آثار علمی خود داشته و جستجوی کافی برای انتخاب مجله مناسب را انجام دهند. همچنین از مشاوره با واحد علم سنجی حوزه معاونت توسعه تحقیقات و فنآوری بهره گیرند. 
:
:
:
آخرین اخبار