تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۴۰۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بوی تعفن زباله در خیابان‌های ایذه / مشکل قدیمی جمع‌آوری زباله‌ها برای مردم رنج آور شده است
با وجود وعده‌های فراوان شهردار و شورای شهر ایذه باز هم پدیده تکراری زباله که در چند سال اخیر گریبان‌گیر مردم این شهر بوده در خیابان‌ها تکرار شده است
شاید شروع به کار شهردار جدید ایذه در قالب سرپرست شهرداری را بتوان به روزهای پر امید این شهرستان تبدیل کرد، روزهایی که پس از کناره گیری شهردار اسبق و اعتراضات مردمی به وضعیت بدون تغییر در سطح خیابان‌ها و ایجاد مشکلات زیاد به وجود آمد و گذشت.

با حضور انوشیروان بهرامی در جایگاه شهردار ایذه و انجام چند کاری که در گذشته می‌توانست انجام شود ولی مورد بی توجهی قرار گرفت، مردم این شهر کمی به آینده روشن آن امیدوار شده، اما آن گونه که پیش بینی می‌شد پس از انتخاب بهرامی از سمت سرپرستی شهرداری به شهردار شرایط تغییر پیدا کرد.

شهردار جدید ایذه که در اوایل آغاز کار خود با وعده‌های زیاد از آسفالت تمامی خیابان‌های این شهر خبر داده بود، هفته به هفته از متراژ و وسعت آن از تمام خیابان‌های اصلی و فرعی به خیابان‌های اصلی کاست، پس از آن از تغییر در برنامه‌ریزی انجام شده سخن گفت و لکه‌گیری کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی را برنامه خود خواند.

وی که در بحث زیرسازی آسفالت در نهایت همانند شهرداران قبلی تنها به لکه گیری خیابان‌های پر از چاله و دست انداز با مانع‌هایی همانند تپه و کوه روی آورد، خاطره شکست شهرداران اسبق در ایجاد تحول در خیابان‌ها را برای شهروندان این شهرستان تداعی کرد.

عدم تغییر در آسفالت شهر از یک سو و اعتراض اهالی روستای راسفند به وضعیت دفن زباله‌های شهری در این منطقه‌ای سوی دیگر عدم ایجاد تغییر در شهرداری بهرامی را به نمایش گذاشت و دیری نپائید که وضعیت زباله‌های شهری و انباشت آن در سطح شهر نیز به‌مانند شهردار اسبق در آمد و همه چیز از نوع شروع شد.

اعتصاب کارگران شهرداری از یک سو و انباشت زباله در سطح تمام محلات ایذه از سوی دیگر کار را به جایی رساند که انباشت زباله در اکثر محلات به معضل اساسی تبدیل شده و هم‌اینک در این محلات بوی تعفن زباله و جنگ گربه‌ها بر روی فان های جمع‌آوری زباله مستند تکراری را برای ساکنان این شهر به نمایش گذاشته است.

با این وجود، این روزها نیروهای نزدیک به شهردار دست از ایجاد رزومه و ارائه گزارش کار در فضای مجازی غافل نشده اند، گزارش‌هایی که روزانه تنها از کوتاه کردن چمن و هرس کردن درختان حاشیه خیابان حکایت دارد و حتی هرس کردن‌هایی که بیشتر به قطع نسل درختان شباهت داشته و با قطع تمام شاخ و برگ درختان همراه بوده است.

با این وجود نقش کم رنگ و ضعیف اعضای شورای شهر را نباید در پیشرفت این روند نادیده گرفت، شورایی که در اکثر روزهای فعالیت خود بیشتر درگیر حواشی داخلی و بین فردی بوده و کمتر درد مردم را مورد توجه خود قرار داده است.

با اینکه پس از چندین دلخوری و قهرهای اعضای این شورا انتظار می‌رفت تصمیم‌گیری‌ها از این پس رأی مردم باشد، ولی متأسفانه رمق ادامه کار کم شد و این تا جایی پیش رفت که مشکلات شهرداران قبلی در این شهر تکرار شد و مردم دچار عذاب‌های گذشته در این شهر شدند.

در کنار وعده‌های بسیار شهردار، وعده‌های مکرر و زیاد شورای شهر و عدم نظارت صحیح بر کار شهردار را نیز نباید نادیده گرفت و قطعاً ضعف در این نهاد باعث ضعیف بودن اقدامات شهردار بوده است.

با توجه به اینکه حدود یک سال به زمان پایان این دوره پر شکست در شورای شهر باقی نمانده است، مردم در انتظار این هستند که ببینند منتخبانشان برای 4 سال در ساختمان شورا چه خروجی را به ارمغان آورده و آیا در این ماه‌های آخر می‌توانند حداقل کار نسبی را انجام دهند یا خیر.

در بخش فضای سبز و جمع‌آوری زباله با شکست مواجه شده‌ایم

هدایت‌الله سلحشور اظهار داشت: یک پیمانکار عهده‌دار هر 2 بخش فضای سبز و خدمات شهری است که در زمان شهردار گذشته برنده مناقصه شده بود.

سلحشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری در جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت شهر کم‌کار است٬ افزود: به هر حال مشکلاتی در دوره‌های گذشته هم در خصوص جمع‌آوری زباله‌ها کماکان بوده و رضایت‌بخش نیز نبوده است.

رئیس شورای شهر ایذه به دلایل موجود در امر جمع‌آوری زباله‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین دلیل اینکه شهر توسعه یافته و منابع مالی شهرداری نیز محدود است و طبیعتاً ما به‌طور مثال اگر بخواهیم وضعیت فضای سبز و نظافت شهر را به حد مطلوب برسانیم باید 2 برابر مبلغ فعلی به پیمانکار واریز کنیم٬ دلیل بعدی می‌توان به ضعف مدیریت شهری در زمینه پیمانکار خدمات شهری اشاره کرد که بیش از یک ماه دیگر قراردادش به اتمام خواهد رسید و یکی از دلایل دیگر شیوه‌ی انعقاد قرار داد بوده است.

وی در ادامه افزود: امسال شیوه‌ی قرارداد متفاوت خواهد بود و مانند یکی از شهرهای خوزستان به‌صورت تناژی جمع‌آوری زباله می‌شود یعنی هر چه زباله‌ها ی بیشتری جمع شود درآمد پیمانکار بیشتر خواهد بود. هر چند اگر باز هم نظارت ضعیف باشد قطعاً دستخوش یکسری مشکلات خواهیم شد.

رئیس شورای شهر ایذه بیان کرد: پیمانکار آینده هر کسی باشد روند کاری بهتری نسبت به حال خواهد داشت هر چند یکی از دغدغه‌های اصلی شورای شهر از روز شروع کار بخش زباله‌ها و فضای سبز بود که متأسفانه تاکنون موفق نشدیم.

شهردار پیگیر کارهایی برای رفاه حال مردم باشد

هادی محمودیان اظهار داشت: شهردار باید پیگیر کارهایی باشد که در رفاه حال عموم شهروندان تأثیر به‌سزایی دارد.

این شهروند ایذه‌ای بیان کرد: متاسفانه در این چندسال اخیر شهرستان ایذه از لحاظ زیبایی دستخوش هیچ‌گونه تغییراتی نشده است که این کم کاری نیز دست رنج شورای شهر است که به جای خدمت به مردم بیشتر به حاشیه‌ها چسبیده‌اند.

وی افزود: امیدوارم که از این یک سال باقی‌مانده از کار شورای شهر همدلی بین این اعضا بیشتر شود تا اینکه مشکل این شهر را برطرف کنند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار