تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پژوهشگر حوزه اجتماعی:
پدیده کودکان کار با گسترش شهرنشینی افزایش یافته است
یک پژوهشگر حوزه اجتماعی معتقد است که با گسترش شهرنشینی در کشور ، پدیده کودکان کار یا خیابانی افزایش یافته است و این خود می تواند آسیب های اجتماعی را در جامعه گسترش دهد
یک پژوهشگر حوزه اجتماعی معتقد است که با گسترش شهرنشینی در کشور ، پدیده کودکان کار یا خیابانی افزایش یافته است و این خود می تواند آسیب های اجتماعی را در جامعه گسترش دهد.

علیرضا طرفی در همایش تخصصی کودکان کار با حضور پژوهشگران، فعالان اجتماعی و خیرین حامی کودکان کارگر در فرهنگسرای علوی برگزار شدافزود: کودکان خیابانی پس از ترک خانواده با نداشتن بهداشت و آموزش مواجه هستند که خود پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: مشکلات رفتاری و بهداشتی، فقر و گسست خانوادگی می تواند در این قضیه موثر باشد اما برخی تاثیرات سیاسی که کمتر به آن توجه شده نیز حایز اهمیت است.

طرفی یادآور شد: فقر و گسست خانوادگی در پدیده اجتماعی کودک خیابانی می تواند موثر باشد اما عاملی میانی و ناشی از ضعف مدیریت و شکاف طبقاتی است.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: فرار از خانواده نیز ناشی از ضعف مدیریتی دولت و توزیع نابرابر امکانات است که باید علل و اسباب این آسیب ها را بشناسیم و راهبردهای مناسب برای درمان آن اتخاذ شود.

وی بیان کرد: پدیده کودکان خیابانی در خوزستان شامل کودکان ساکن و مهاجر است که دارای مشاغل کاذب یا واقعی هستند.

طرفی با بیان اینکه این کودکان به گروه های متکدیان، ولگردان و بزهکاران که مورد سوءاستفاده های متعدد قرار گیرند تقسیم می شوند افزود: تقسیم بندی دیگری شامل وضعیت تکفل این کودکان را می توان بیان کرد که به کودکان دارای پدر و مادر یا یکی از آنها، بی سرپرست دارای قیم و فاقد آن و دارای بدسرپرست هستند.

این پژوهشگر اجتماعی ارتباط عاطفی و منطقی بین کودکان و والدین می تواند در کاهش آمار کودکان کار را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: فقر عاطفی، تعدد زوجات، مشکل درسی، تلاش برای اشتغال از دیگر عوامل بروز این پدیده اجتماعی است که رفع این مشکلات به فعالیت سازمان های مردم نهاد و تلاش و حمایت دولت نیاز دارد.

همچنین در این همایش رئیس موسسه اجتماعی ندای تغییر گفت: فقر، بی سوادی و از مهمترین عوامل گریبانگیر کودکان کار است و گارکری کودکان از مهمترین معضلات به شمار می آید.

عبدالمجید حیادر افزود: این پدیده شوم امروزه بسیار مورد توجه فعالان اجتماعی و موسسه های مرتبط با این امر در سطح جهانی و در کشورهای خاورمیانه شده که جامعه خوزستانی نیز از این امر مستثنی نیست و بسیار از آن رنج می برد.

حیادر با بیان اینکه دلایل پدیده شوم کودکان کار مشخص است اظهار کرد: بیکاری و فقر که بیشتر خانواده های خوزستانی را تهدید می کند بر زندگی این کودکان تاثیر گذاشته و موسسه اجتماعی ندای تغییر به منظور بررسی این پدیده فعالیت می کند.

وی ادامه داد: در این موسسه با بررسی دلایل بروز پدیده کارگری کودکان، در جهت درمان آن حرکت می شود و از همکاری سایر موسس های فرهنگی در این زمینه نیز استفاده می شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز نیز در این همایش اظهار کرد: اطلاق لفظ کودکان خیابانی برای این افراد لفظ مناسبی نیست و این کودکان در سنین کم نان آور خانواده هایی هستند.

فاضل خمیسی با بیان اینکه هیچ گونه آماری از کودکان کار در کشور ما وجود ندارد و همه آمار تقریبی است افزود: نخستین چیزی که از کودکان کار گرفته می شود کودکی آنها است که به جای آن کینه نسبت به جامعه به این کودکان تزریق می شود.

وی ادامه داد: همچنین حقارت مورد دیگری است که در سنین بلوغ و غرور کودکان و نوجوانان موجب انزواطلبی کودکان می شود و پس از این انزواطلبی باید منتظر اتفاق های اجتماعی دیگری باشیم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز یادآور شد در سال تحصیلی گذشته 460 دانش آموزش بازمانده از تحصیل در ناحیه چهار داشتیم و در سایر نواحی اهواز موارد زیادی از بازماندگی تحصیل وجود داشته است.

خمیسی گفت: در استان خوزستان 620 هزار نفر بی سواد داریم و معضلات ما به طور غالب فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان با 6.4 درصد پس از سیستان و بلوچستان دومین استان در تعداد کودکان کار است تصریح کرد: تضاد طبقاتی موجب افزایش کودکان کار است و برای رفع آن باید عدالت را برقرار کرد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز یادآور شد سواد باعث کم شدن شکاف طبقاتی و یکی از راه های برون رفت از اینگونه معضلات است.

خمیسی با بیان اینکه باسواد بودن والدین در باسوادی کودکان بسیار موثر است گفت: مادری باسواد امکان پرورش فرزند بی سواد ندارد و تحصیلات والدین در پرورش کودکان باسواد بسیار تاثیرگذار است.

همچنین مدیر آموزش و پرورش شهرستان کارون در این همایش اظهار کرد: آموزش و پرورش در کارگری کودکان بسیار دخیل است و نساختن مدرسه در اطراف شهرها یکی از مهمترین عوامل موثر در این بحث است.

عزیز مزرعه بیان کرد: بسیاری از کودکان در حاشیه شهرها به دلیل نبود مدارس ثبت نام نمی کنند و این امر در افزایش کودکان کار تاثیر بسیاری دارد.

وی گفت: عامل دیگر کیفیت آموزشی معلمان است که بسیاری از کودکان به دلیل بدرفتاری معلمان مدرسه را ترک می کنند و آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی کرده است.

در این همایش که تعدادی از کودکان کار حضور داشتند خیرین حمایت از برخی کودکان، ساخت مدارس و مراکز فرهنگی در حاشیه شهرها را متقبل شدند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: کودکان کار
:
:
:
آخرین اخبار