تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۲۴۴۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان:
سیاست این سازمان حذف تدریجی شلتوک کاری در خوزستان است
شلتوک یک محصول پرمصرف آبی است که چهار برابر گندم آب مصرف می کند و زهاب آن نیز چند برابر است به همین دلیل کشت آن در خوزستان صحیح نیست و توصیه نمی شود به همین دلیل با توجه به شرایط آبی خوزستان سیاست ما حذف تدریجی این کشت است
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان سیاست این سازمان را برچیدن تدریجی کشت شلتوک در این استان عنوان کرد و گفت: محدودیت شلتوک کاری امسال در زمین های کشاورزی زیر شبکه آبیاری زهکشی کوثر به دلیل مشلات فنی در زهکشی بوده است.

مصطفی شبه درباره اعتراض کشاورزان زیر پوشش شبکه کوثر به ممنوعیت کشت شلتوک در این منطقه افزود: مشکل در شبکه زهکشی و دفع زهاب باعث ایجاد خسارت به کشاورزان می شود.

وی با بیان اینکه 12 هزار و 800 هکتار زیرپوشش شبکه آبیاری کوثر هستند اظهارکرد: شلتوک یک محصول پرمصرف آبی است که چهار برابر گندم آب مصرف می کند و زهاب آن نیز چند برابر است به همین دلیل کشت آن در خوزستان صحیح نیست و توصیه نمی شود به همین دلیل با توجه به شرایط آبی خوزستان سیاست ما حذف تدریجی این کشت است.

وی اضافه کرد: با توجه به بهبود منابع آبی، و خسارت های خشکسالی به کشاورزان در سال های گذشته، امسال برای جبران این خسارت ها به صورت استثناء اجازه کشت شلتوک در حوضه های کارون، کرخه و دز را داده ایم اما به طور کلی با این کشت در خوزستان موافق نیستیم.

به گفته وی، با وجود نبود محدودیت منابع آب در کرخه و کارون اما به دلیل مشکلات فنی کشت شلتوک در اراضی زیرپوشش شبکه آبیاری کوثر امکان پذیر نیست.

شبه ادامه داد: در نشستی با کشاورزان معترض، قرار شد کشاورزان با یکدیگر تعامل داشته و پیشنهادات خود را برای حل مشکل ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته از زهکش کشت و صنعت نیشکر دهخدا برای حل مشکل دفع زهاب های اراضی زیرپوشش شبکه کوثر استفاده می شد اما امسال این شرکت با این امر مخالفت کرده است، این در حالیست که اگر شرکت دهخدا اجازه عبور زهاب می داد مشکل کشاورزان حل می شد و می توانستند امسال شلتوک بکارند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین درباره کشت تابستانه امسال گفت: در حوضه های کارون، دز و کرخه مشکلی برای تامین آب نداریم اما در حوزه های مارون - جراحی و زهره اعلام ممنوعیت کشت را درخواست کرده ایم.

وی افزود: برای تامین آب کشت های دائم از جمله نخیلات در شادگان و بهبهان باید در حوضه جراحی و زهره ممنوعیت کشت اعلام شود.

شبه، با بیان اینکه برنامه ریزی برای کشت زمستانه بر اساس ذخایر آبی انجام می شود اظهار کرد: در صورت مصرف ذخایر آبی برای کشت تابستانه، در فصل زراعی آینده با مشکل تامین آب کشاورزی روبه رو خواهیم شد و کشاورزان متحمل خسارت بیشتری می شوند.

در پی اعلام ممنوعیت کشت برنج در اراضی زیر پوشش کانال کوثر در مسیر الهایی، جمعی از کشاورزان اهوازی به تازگی در مقابل شرکت بهره برداری از آب کرخه و شاوور تجمع کرده بودند.

خوزستان شش درصد برنج کشور را تامین می کرد. در تولید برنج پس از استان های گیلان و مازندران، رتبه سوم کشور را دارا بود اما در سال های گذشته به دلیل کمبود شدید آب و ممنوعیت کشت در بیشتر حوضه های آبی، کشت این محصول با چالش روبه رو، و شالیکاران خسارت بسیاری دیدند.

به گفته سید عبدالرضا سیداحمدی مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان، 48 درصد از سطح زیرکشت شلتوک در دو سال گذشته به دلیل کمبود آب، کاهش یافته است. به طوری که کشت برنج از 95 هزار هکتار در سال 92 به 70 هزار هکتار در سال 93، و 50 هزار هکتار در سال زراعی جاری رسیده است.

سیداحمدی معتقد است: زراعت این محصول در خوزستان معیشتی است؛ از سوی دیگر برخی ارقام و ژنتیک های برنج، خاص خوزستان است و به صورت سنتی سالیان سال کشت می شود که با حذف این محصول، از نظر ژنتیکی نابود می شود.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: مصطفی شبه ، کشت شلتوک
:
:
:
آخرین اخبار