تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۲۴۷۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعرض به خانه تاریخی بچاری آبادان با تخریب بدون مجوز ملک جانبی از سوی میراث فرهنگی آبادان
ملک مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان در حالی بدون دریافت مجوز از این اداره تخریب شده است که سالهاست خانه بچاری به حال خود رها شده است و عملیات تخریب ملک مجاور بدون حضور کارشناس میراث همراه بوده است
خوزنیوز: ملک مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان در حالی بدون دریافت مجوز از این اداره تخریب شده است که سالهاست خانه بچاری به حال خود رها شده است و عملیات تخریب ملک مجاور بدون حضور کارشناس میراث همراه بوده است.

تعرض به خانه تاریخی بچاری آبادان با تخریب بدون مجوز ملک جانبی از سوی میراث فرهنگی آبادان

به گزارش خوزنیوز؛ دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب گفت: تخریب ملک مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان بدون مجوز میراث فرهنگی آبادان صورت گرفته است. خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه در آبادان، خیابان دبستان روبروی سینما نفت واقع شده و 23 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 9968 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجتبی گهستونی افزود: این بنای تاریخی در 2 طبقه و با طراحی خاص، چوب‌بری‌های زیبا و حالت ایوانی ساخته شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون، تخریب املاکی در مجاورت بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان این سازمان صورت گیرد.

گهستونی یادآور شد: پس از پیگیری های مختلف متوجه شدیم که هفته گذشته پس از وقت اداری، مالک خانه مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان با نام «عبدالباقی» با مجوز شهرداری آبادان و بدون اطلاع میراث فرهنگی، به تخریب خانه خود اقدام کرد که در بازرسی های به عمل آمده از طرف  ماموران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی آبادان متوجه این اقدام شدند.

تعرض به خانه تاریخی بچاری آبادان با تخریب بدون مجوز ملک جانبی از سوی میراث فرهنگی آبادان

گهستونی بیان کرد: در پیگیری هایی که از طرف میراث فرهنگی شهرستان ابادان داشتم، مدیریت این اداره مدعی است پیش از این، طی نامه ای به شهرداری آبادان محل های ثبت میراث شده اطلاع داده شده و شهرداری پیش از صدور پروانه تخریب و ساخت ساز در مجاورت این ساختمان ها باید با میراث فرهنگی هماهنگی می کرد.

گفته می شود از صاحب ملک خانه بچاری خواسته شده برای برآورد خسارت وارده به این خانه به میراث فرهنگی مراجعه کند. همچنین طی نامه های جداگانه های به فرمانداری ویژه و شهرداری آبادان این موضوع اطلاع رسانی شد تا جلو ادامه فعالیت تخریب در مجاورت خانه بچاری گرفته شود.

دبیر انجمن تاریانا با اعلام اینکه کاربری زمین مجاور ملک بچاری فضای سبز است، مالک موفق شده مجوز ساختمان چهارطبقه در حریم خانه بچاری بگیرد. اما مالک به ساخت ساختمان چهارطبقه راضی نیست و اعلام کرده ساختمان او 9 طبقه ای خواهد بود.

تعرض به خانه تاریخی بچاری آبادان با تخریب بدون مجوز ملک جانبی از سوی میراث فرهنگی آبادان

دبیر و سخنگو انجمن تاریانا خوزستان متذکر شد: گفته می شود برای  تخریب ملک جانبی خانه بچاری از سوی شهرداری آبادان در تاریخ 12/9/93 استعلام شد و در تاریخ 16/9/93 اداره میراث آبادان از اداره کل استعلام کرد که در تاریخ 17/9/93 اداره کل میراث خوزستان بدون بررسی کارشناسی اجازه تخریب ملک مجاور را صادر و اجازه ساخت 4 طبقه میدهد در صورتیکه خانه بچاری دوطبقه است.

در همان تاریخ 17/9/93 ادره آبادان به ریاست (شمس الدین نوربخش) مطالب همان نامه را ابلاغ و اجازه تخریب و ساخت 4 طبقه صادر میکند.

در این میان تخلف شهرداری منطقه یک آبادان هم وجود دارد که در طرح جامع این ملک (ملک مجاور خانه بچاری) در طرح فضای سبز واقع شده است.

لازم بذکر است که در تابلو مجاور ساختمان که مشخصات ساختمان در حال احداث روی آن ثبت میشود تعداد طبقات 9 طبقه نوشته شده است.
:
:
:
آخرین اخبار