تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۲۴۷۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان عنوان کرد:
طرح توسعه بندر امام خمینی (ره) اجرایی می شود
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از آغاز مراحل اجرایی طرح توسعه بندر امام خمینی (ره)در منطقه ای به وسعت 600 هکتار در آینده نزدیک خبر داد.
طرح توسعه بندر امام خمینی (ره) اجرایی می شود


خوزنیوز: سعد ا... عبداللهی د با اشاره به آغاز مراحل اجرایی طرح توسعه بندر امام خمینی (ره)در منطقه ای به وسعت 600 هکتار در آینده نزدیک گفت : مطالعات در این خصوص توسط مشاور ذیصلاح در حال اتمام است و عملیات آن که نقش ارزنده ای در توسعه فعالیت های بندری و تجاری منطقه دارد به زودی اجرایی می شود.
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به لحاظ برخورداری از ظرفیت ها و مزیت های رقابتی از جمله اراضی وسیع به مساحت 11044 هکتار، 40 پست اسکله فعال با قابلیت ارائه خدمات مناسب به کشتی های اقیانوس پیما و سایز بزرگ، نزدیکی به مراکز جمعیتی و صنعتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند از موقعیت ویژه ای برخوردار است.
عبداللهی قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیتی شمال ـ جنوب‌‌، نزدیکی به مرزهای ترانزیتی کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه، دسترسی سریع به راه های مواصلاتی ریلی، جاده ای و فرودگاه های کشور را از جمله دلایل استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از بندر امام خمینی ذکر کرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان امتیازات بندرامام خمینی (ره) تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی با برخورداری از 40 پست اسکله، تجهیزات مدرن دریایی و بندری، دارای 55 میلیون تن ظرفیت برای تخلیه و بارگیری کالاها و کانتینر به عنوان بندر کانونی کالاهای اساسی کشور شناخته می شود.
وی با اشاره به  موقعیت ممتاز جغرافیایی و اقتصادی بندر امام اظهار داشت: این بندر با حدود یک قرن تجربه مفید توانسته است به عنوان مهم ترین و نزدیکترین بندر در نیمه غربی کشور ایفای نقش کرده و عملیات واردات و صادرات محصولات و کالاهای مورد نیاز کارخانجات و صنایع تولیدی را انجام دهد.
عبداللهی یکی از مهمترین اقدامات یک دهه گذشته بندر امام را تملک و توسعه اراضی پسکرانه و پشتیبانی بندر در منطقه ویژه اقتصادی دانست و اظهار داشت : به منظور بهره برداری مناسب و اثربخش از اراضی توسعه ای، طرح های مطالعاتی و امکان سنجی متعددی صورت گرفته  که مهمترین آنها طرح بازرگانی بنادر کشور، موسوم به HPC و طرح توسعه اراضی 600، 700 و 2400 هکتاری است.
وی در خصوص توسعه بازار و جذب کالای جدید در سبد عملیاتی بندرامام خمینی(ره) گفت: طرح احداث اسکله های نفتی و ترمینال های عملیات نفتی به منظور پذیرش شناورهای نفتی 45 هزار تنی اجرا شده و بخش هایی از آن نیز به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان لزوم توسعه توان تجهیزاتی با جلب مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی افزود: در این راستا قراردادهای خوبی جهت تأمین تجهیزات استراتژیک، سیلوهای ترانزیتی غلات، دستگاه های مکنده غلات و سیستم های تسمه نقاله به منظور تخلیه و باگیری کالاهای فله منعقد شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: بندر امام خمینی (ره) به عنوان هاب و بندر کانونی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و نیز احراز رتبه اول ترانزیت خروجی کشور، حتی در سال های تحریم نیز از موقعیت تجاری مطلوبی برخوردار بوده است و بدون شک حفظ چنین جایگاهی نیازمند تلاش و توسعه زیرساخت های لازم است.
وی افزود: قطعا در صورت حذف محدودیت های تجاری، بندر امام خمینی با توجه به ظرفیت های مطلوب و برخورداری از زیر ساخت های لازم، به طور گسترده ای در حوزه حمل و نقل دریایی و توسعه آن گام برخواهد داشت.
عبداللهی با بیان اینکه طی دو ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن صادرات محصولات پتروشیمی از طریق بندر امام خمینی (ره) حدود  یک میلیون تن افزایش داشته است اظهار داشت: قطعاً گشایش بازارهای جدید صادراتی به روی تولید کنندگان ایرانی از جمله صنایع فولاد، پتروشیمی، سیمان، نفت و محصولات معدنی، زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت های بندر امام خمینی را افزایش داده و به تبع آن روند تردد کشتی های تجاری و نفتی را به این بندر هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ سایز کشتی با افزایش مواجه می کند.
وی عدم توسعه زیر ساخت های ارتباطی ریلی را یکی از مشکلات بنادر استان خوزستان ذکر کرد و گفت: در صورت بهبود روند می توان سهم حمل و نقل ریلی از بندر را که حدود 3 تا 5 درصد است حداقل تا 30 درصد افزایش  داد.
وی در این باره افزود: عدم ارتباط ریلی بندرامام خمینی به خرمشهر و شلمچه نیز، باعث عدم بهره وری هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از عراق شده است که امیدواریم با طرح های خوبی که راه آهن جمهوری اسلامی در این زمینه دارد، این روند بهبود یابد ./مانا
:
:
:
آخرین اخبار