تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۲۴۹۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماينده دزفول:
كمبود آب بخش كشاورزي خوزستان ناشي از انتقال آب است
كمبود آب بخش كشاورزي خوزستان ناشي از انتقال آب استنماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با تبریک سالروز تاسیس جهاد سازندگی به جهادگران عرصه کشاورزی گفت: رشد مثبت جهاد کشاورزی در تمام سال های اخیر نشانگر تلاش کشاورزانی است که  با تکیه برداشته ها و منابع داخلی خود و بدون نگاه به عوامل خارجی در شرایط سخت اقتصادی همواره ایفاگر نقش خود در راستای اقتصاد مقاومتی بودند.

عباس پاپی زاده با تاکید بر توقف پروژه های غیرکارشناسی شده انتقال آب در خصوص راهکارهای مهمترین چالش های بخش کشاورزی استان اظهار کرد: تصحیح الگوی کشت، جایگزین کردن کشت محصولات آب بر با محصولات مناسب دیگر، استفاده از سیستم های آبیاری پیشرفته، به بهره برداری رساندن هرچه سریعتر پروژه 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری با احداث کانال های آبیاری و زهکشی در راستای حداقل اتلاف آب و در مجموع طراحی الگوی کشت مناسبی برای خوزستان به منظور تحمیل حداقل فشار به منابع آبی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با انتقاد از پروژه انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر با اشاره به آثار شدید این پروژه بر کیفیت آب رودخانه زهره افزود: کمبود شدید آب در اراضی پایین دست این رودخانه حاکی از نبود آب مازاد برای انتقال به حوضه های دیگر است و وزارت نیرو باید در مطالعات خود در خصوص این پروژه تجدید نظر کند.

پاپي زاده تصريح كرد: متاسفانه وزارت نیرو به صورت تک بعدی پیگیر حل مسائل است و با تامین آب بخش کشاورزی برای یک حوضه، متوجه تبعات این اقدام برای حوضه مبدا نیست.

وي با اشاره به لزوم انجام مطالعات همه جانبه در خصوص تبعات انتقال آب توسط وزارت نیرو عنوان كرد: وقتی که مردم حاشیه رودخانه زهره دچار مشکلاتی در تامین آب خود هستند باید حل مشکل این مردم در اولویت قرار بگیرد متاسفانه وزارت نیرو در حالی که دولت با کمبود شدید اعتبارات و بودجه خود مواجه است، به اجرای پروژه های غلط و هزینه بر مبادرت می‌کند.

پاپي زاده ادامه داد: اين اقدامات علاوه بر آسیب های زیادی که به بخش کشاورزی و محیط زیست می زند، در آینده دگرگونی های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت که جبران آن ها بسیار هزینه بر است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی میزان ذخایر آبی در حوضه های آبریز استان و میزان آب قابل تخصیص مشخص است و بر اساس همین ارقام باید برای کشاورزی خوزستان که جلگه سبز کشور است به منظور حداکثر بهره وری برنامه ریزی شود زیرا در حال حاضر منابع آبی موجود پاسخگوی تمام اراضی قابل کشت استان نیست.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی بيان كرد: در حال حاضر آب های در حال استفاده کشور دارای 11 میلیارد مترمکعب بیلان منفی است؛ به عبارتی سالیانه ذخایر آبی ما 11 میلیارد مترمکعب کاهش می یابد که خشک شدن تالاب ها را به دنبال داشته است.

پاپي زاده گفت: باید توجه داشت که اگر آبی نباشد بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی که امنیت غذایی را تامین می كند دیگر وجود نخواهد داشت که این موضوع بر ضد سیاست ها و اهداف اقتصاد مقاومتی است و در آینده بحران های بزرگی را به دنبال خواهد داشت که ناشي از کمبود منابع آبی است و اکنون علائم و نشانه های شکل گیری این بحران ها نظیر پدیده ريزگردها و خشكي تالاب ها مشهود است.

وي با بیان اینکه کمبود آب مهمترین چالش بخش کشاورزی خوزستان است، گفت: متاسفانه این موضوع از طرح های انتقال آب ناشی می شود. همچنین باید با اعطا تسهیلات ارزان قیمت از کشاورز حمایت و الگوی کشت مناسبی باید طراحی شود که این کار اکنون صورت نمی گیرد.

نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: دولت باید پول کشاورزان و ما به التفاوت خرید تضمینی محصولات را سریعا پرداخت کند که اكنون یا پرداختی صورت نمی گيرد یا همراه با تاخیر بسیار زیاد است؛ همچنين عدم خرید تضمینی محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز استان توسط دولت از دیگر مشکلات کشاورزان خوزستانی است.

پاپي زاده با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی استان در خصوص مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی بیان کرد : مشکلاتی که در رابطه با تامین ماشین آلات به روز داریم بخش کشاورزی استان را با عقب رفت جدی مواجه کرده و از سوی دیگر نبود زیرساختهای مناسب برای صادرات باعث می شود تا محصولات مازاد روی دست کشاورزان بماند.

وي با اشاره به صدور فرمان تاسیس جهاد سازندگی توسط امام خمینی در 27 خردادماه سال 58 اظهار کرد: در اوايل انقلاب جهادگران اقداماتی در راستای كمك به مناطق محروم و روستاهای کمتر توسعه یافته انجام دادند. پس از ادغام جهاد سازندگی با وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رفت این خدمات و اقدامات در روستاها افزایش یابد که این کار انجام نشد و در بخش توسعه و ارائه خدمات به روستاها با عقب ماندگی جدی مواجه شدیم.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه امیدواریم فرهنگ جهادی و نگاه جهادی در کشور ترویج و نهادینه شود، افزود: بخش کشاورزی کشور در بحث خروج از رکود به خوبی عمل کرد و برخلاف بخش صنعت و نفت که رشدی منفی داشتند،  جهاد کشاورزی هیچگاه با رشد منفی مواجه نشد و همواره رشدی مثبت داشته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار