تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۲۵۱۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارسال 120 مقاله به کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور دزفول
دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور از ارسال 120 مقاله در 12 محور علمی به دبیرخانه این کنگره خبر داد و گفت:کار ترجمه هفت کتاب مرجع از سراسر جهان برای رونمایی در این کنگره بین المللی در حال انجام است
دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور از ارسال 120 مقاله در 12 محور علمی به دبیرخانه این کنگره خبر داد و گفت:کار ترجمه هفت کتاب مرجع از سراسر جهان برای رونمایی در این کنگره بین المللی در حال انجام است.

محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دوشنبه با اشاره به ظرفیت تمدنی دزفول، شهر و دانشگاه جندی شاپور و ایوان کرخه را از جمله مظاهر تمدنی این منطقه برشمرد و گفت: دانشگاه باستانی جندی شاپور اولین دانشگاه جهان، اولین نظام نامه دنشگاهی، اولین آموزش بالین پزشکی و اولین بیمارستان جهان را در خود جای داده است.

وی زمان برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور را اوایل دی ماه امسال در دزفول اعلام کرد و افزود: کنگره بین الملللی جندی شاپور برای نخستین بار به منظور بازشناسی و معرفی غنای علمی و دانشگاهی ایران برگزار می شود.

دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور ادامه داد: پیش از این قدمت آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران با 80 سال و قدمت آموزش عالی در جهان به سال 1091 میلادی تخمین زده می شد در حالیکه اولین شهر دانشگاهی جهان با سابقه آموزش عالی 1800 سال پیش در جندی شاپور دزفول شکل گرفت.

عصاری از اعلام آمادگی دانشگاه هایی از سراسر جهان برای حضور در کاوش های باستان شناسی در محوطه جندی شاپور دزفول خبر داد و گفت: کمیته صیانت از جندی شاپور به سرپرستی معاون میراث فرهنگی کشور برای انجام کاوش های باستان شناسی در منطقه تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول ادامه داد:احداث موزه جندی شاپور برای نگهداری از آثار کشف شده منطقه باستانی جندی شاپور در کاوش های آینده در دستور کار است.

وی ساخت مستند جندی شاپور، تجلیل از چهره ها و مفاخر دزفول و رونمایی از سردرب جدید دانشگاه جندی شاپور بر گرفته از دانشگاه باستانی جندی شاپور را از جمله برنامه های جانبی این کنگره اعلام کرد.

عصاری کنگره بین المللی جندی شاپور را بستری برای معرفی ظرفیت های علمی و باستانی منطقه و ایران دانست و افزود: دانشگاه جندی شاپور نماد خدمت متقابل ایران و اسلام است.

بقایای دانشگاه جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه تاریخ جهان در شمال خوزستان در دزفول واقع است.

شهر جندی ‌شاپور یکی از نواحی هفتگانه خوزستان به شمار می‌رفت ، در دوره شاهپور دوم، جندی‌شاپور پایتخت دولت ساسانی و مرکز خوزستان شد.

در زمان شاهپور اول شهرهای گوناگونی تاسیس شد که نام یکی از این شهرها جندی شاپور یا گندی شاپور بود.

دانشگاه جندی شاپور از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقی دنیای آن زمان بود که تعداد زیادی دانشمند و پزشک در آن مشغول به تدریس، تحصیل و طبابت بودند.

در این مرکز علاوه بر کتب تالیف شده دانشمندان ایرانی بسیاری از کتاب‌های یونانی و هندی را به پهلوی ترجمه کرده و آنها را تعلیم می‌دادند.  

در اوایل اسلام هم شهرت این شهر علاوه بر دانشگاه معتبر پزشکی، به صنایع دستی، زراعت، نیشکر و برنج‌کاری فراوان آن بوده که محصول آنها به نقاط دور دست هم صادر می‌شده است. شهر جندی‌شاپور تا 372 هجری قمری آباد بوده است.

در دانشگاه جندی شاپور، دوره ساسانیان، بخشی به گردآوری اطلاعات در باره بیماری‌های دریانوردان و راه‌های درمان آنها اختصاص داشته‌است.

در سفرهای دریایی اکتشافی که در زمان هخامنشیان انجام می‌شد، همواره پزشکانی با کاروان‌های دریایی همراه بودند که وظیفه مراقبت‌ بهداشتی دریانوردان را بر عهده داشتند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار