تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۱۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش سوزی در بخش سردشت دزفول مهار شد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول از مهار آتش سوزی گسترده بخش سردشت این شهرستان خبر داد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول از مهار آتش سوزی گسترده بخش سردشت این شهرستان خبر داد.

بهمن شلال شاه آبادی روز دوشنبه در نشست اطفای حریق در سالن جلسات فرمانداری ویژه دزفول افزود:این آتش سوزی در ساعت 14:30 دقیقه روز یکشنبه در محدوده روستای بوالحسن در بخش صعب العبور و کوهستانی سردشت دزفول گزارش شد و در پی آن نیروهای منابع طبیعی به سرعت در محل حاضر شدند و با کمک اهالی منطقه اقدام به مهار آتش کردند.

وی افزود:با توجه به اینکه این منطقه دارای جنگل،درخت ،درختچه و پوشش علوفه ای فراوانی است و همزمان با آن باد شدیدی نیز در حال وزیدن بود آتش گسترش یافت که با کمک نیروهای محلی آتش مهار شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول اظهار کرد:این آتش سوزی در وسعت 90 هکتار به وقوع پیوست و ضمن از بین رفتن پوشش گیاهی حدود 200 اصله درخت نیز در آتش سوخت.

شهرستان دزفول 470 هزار هکتار وسعت دارد که دارای 230 هزار هکتار جنگل ،پنج هزار هکتار بیشه زار و 100 هزار هکتار مرتع می باشد که این جنگل ها و مراتع در کنار مزارع کشاورزی واقع شده اند.

وی افزود:به دلیل گستردگی شهرستان دزفول برای حضور در برخی مناطق صعب العبور سردشت و شهیون حدود 11 ساعت رانندگی و همین مدت نیز باید پیاده روی کرد که صعب العبور بودن منطقه هنگام بروز حواث غیرمترقبه مشکل ساز است و امکان ارائه خدمات را دشوار می کند.

وی با اشاره به وقوع آتش سوزی در سه هکتار از حوضچه های سد دز در منطقه قلعه شاداب گفت:این اراضی متعلق به سازمان آب و برق می باشند که برای مهار آتش ناچار به استفاده از قایق شدیم .

شاه آبادی با اشاره به اینکه اکثر این آتش سوزی ها به دلیل بی احتیاطی رخ داده است افزود:90 درصد آتش سوزی روز گذشته توسط اهالی منطقه مهار شد که قابل تقدیر است وباید از نیروهای محلی در هنگام این حوادث استفاده کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول اقدام به موقع دستگاه های اجرایی را در مهار اتش بسیار مهم دانست و گفت:در آتش سوزی دیروز اگر سرعت عمل اهالی منطقه نبود با توجه به باد شدیدی که در منطقه در حال وزیدن بود امکان سوخت 100 هکتار از جنگل ها و مراتع دزفول نیز وجود داشت.

وی افزود:علاوه بر این نیروهایی که برای مهار آتش به یاری منابع طبیعی می آیند باید مجهز به امکانات لازم باشند تا توانایی چندین ساعت اطفای حریق را داشته باشند ضمن اینکه هنگام بروز حوادث غیرمترقبه نباید منتظر استان یا کمک های کشور برای راهکار و ارائه خدمات بود .

وی در این نشست خواست در شورای برنامه ریزی استان اعتبارات و امکاناتی برای این حوادث در نظر گفته شود تا بتوان سریعتر حوادث این مناطق صعب العبور را رصد کرد.

شاه آبادی با اشاره به کمبود امکانات و نیروی انسانی جهت اطفای حریق در هنگام حوادث گفت:کل اعتبار اطفای حریق اداره منابع طبیعی شهرستان دزفول در سال جاری 90 میلیون ریال بوده است که دیروز در یک مورد آتش سوزی بیش از 10 میلیون ریال جهت تدارکات هزینه شد لذا از دستگاه های اجرایی تقاضا می شود امکانات و نیروهای خود را برای حوادث غیرمترقبه آماده کنند تا در صورت بروز هر گونه حادثه به سرعت نسبت به رفع مشکل اقدام شود .

رئیس برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در این نشست گفت:در پی وقوع آتش سوزی در بخش سردشت در روز گذشته از مدیریت بحران استانداری خوزستان در خواست بالگرد و امکانات شد اما گفتند هیچ امکاناتی نداریم.

فریدون روغنی زادگان عدم اختصاص اعتبار به این حوزه را یکی از دغدغه ها مهم دانست و گفت:عدم ارتباط تلفن همراه و ارتباط ماهواری یکی دیگر از دغدغه های این بخش می باشد بطوری که در آتش سوزی دیروز پس از 20 بار تماس موفق به برقراری ارتباط با مسوولان حاضر در محل شدیم که این امر بطور خودکار در اداره امور و مهار حوادث موثر می باشد.

وی با تاکید بر اینکه هنگام وقوع این حوادث باید از نیروهای بومی استفاده کرد زیرا انتقال نیروهای غیربومی زمان بر و سخت می باشد گفت:نیروهای انتظامی،نظامی،سپاه و دیگر دستگاه های اجرایی باید تجهیزات و ماشین آلات خود را به همراه نیروی انسانی هنگام این حوادث در اختیار ستاد بحران قرار دهند که در آتش سوزی دیروز بیشترین همکاری صورت گرفت .

وی همچنین افزود:باید تدابیر ویژه ای برای صعب العبور بودن منطقه و مسیر برای دسترسی سریع به محل چنین حوادثی در بخش های کوهستانی و صعب العبور سردتش و شهیون دزفول در نظر گرفته شود که در این خصوص می توان از نیروهای متخص شرکت های کشت و صنعت منطقه کمک گرفت ضمن اینکه باید طرح مطالعاتی در این خصوص انجام شود و امکانات مورد نیاز بررسی و اطلاع رسانی شوند تا جهت تامین آنها اقدام کرد.

بخش کوهستانی سردشت دزفول با سه هزار و 800 کیلومتر مربع مساحت شامل 2 دهستان و 57 روستا می باشد و بیش از 35 هزار نفر جمعیت دارد.

هفته گذشته نیز حدود پنج هکتار از جنگل های بخش شهیون دزفول در آتش سوخت.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: سردشت دزفول
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بخشدار سردشت
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
0
0
با سلام،اینکه مهار آتش با کمک اهالی و نیروهای منابع طبیعی صورت گرفته قسمتی از واقعیت است که متأسفانه آقای شاه آبادی از نیروهای خدوم شهرداری سالند و سایر دستگاه های شهر سالند اسمی به میان نبرده است.لازم دیدم به اطلاع کمیته اطفای حریق برسانم نیروهای منابع طبیعی ساعت ها بعد از حضور نیروهای شهرداری در محل حضور بهم رساندند.
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
0
0
اموزش اموزش اموزش تنها راهکار
:
:
:
آخرین اخبار