تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۵۶۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم شوشتر و گتوند:
وضعیت کنونی سازه‌های جهانی شوشتر مطلوب نیست
نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در بازدید از آبشارهای شوشتر از وضعیت کنونی سازه های جهانی ابراز نارضایتی کرد
نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در بازدید از آبشارهای شوشتر از وضعیت کنونی سازه های جهانی ابراز نارضایتی کرد.

سهراب گیلانی افزود:از حدود هشت سال پیش که این مجموعه در فهرست آثار جهانی قرار گرفته متاسفانه مسئولان کشوری به ویژه میراث فرهنگی به تعهدات خود عمل نکرده و عدم رسیدگی به مشکلات این مجموعه منجر به دریافت کارت زرد شده است.

وی افزود:وقتی آثار میراث فرهنگی یک کشور به ثبت جهانی می رسد در حفظ و نگهداری آن شخص رییس جمهوری متعهد می شود که این تعهد نیز توسط رییس جمهوری وقت با حضور 40سفیر خارجی در شوشتر به امضاء رسید.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:با وجود نیاز به نگهداری فنی در این مجموعه متاسفانه اقدام چشمگیری صورت نگرفت و هم اکنون ورود فاضلاب شهری،رانش زمین و عدم رعایت حریم و عرصه این آثار را تهدید می کند.

گیلانی ادامه داد:یکی دیگر از مشکلاتی که به این مجموعه خسارت هایی زیادی وارد کرد،احداث پل شناور در نزدیکی بند میزان بود که با وجود تذکر های یونسکو توجهی نشد.

وی گفت:اگر به کارت زرد یونسکو توجهی نشود،کارت قرمز برای این مجموعه بی نظیر صادر و ازفهرست آثار جهانی خارج می شود.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد:رعایت نکردن حق آبه توسط وزارت نیرو که جزو تعهدات آن بعد از ثبت جهانی این آثار بوده ،کاهش آب آسیب دیگری به این سازه ها وارد نمود و نمک موجود در آب به بدنه آثار خساراتی وارد کرد.

گیلانی تاکید کرد:انتظار داریم ستادی در شهرستان و استان با همکاری دستگاه های مربوطه تشکیل شود تا مشکلات این مجموعه پیگیری شود چرا که میراث فرهنگی به تنهایی قادر به حل مشکلات نمی باشد.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پلها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

تشکیل پایگاه سازه‌های آبی و گسترش فعالیت‌های پژوهشی پیرامون این سازه‌ها ابتدا پرونده مجموعه آسیاب‌های شوشتر که سال‌ها در فهرست پیشنهادی ثبت جهانی ایران قرار داشت تهیه شد اما به پیشنهاد و نظر کارشناسان میراث جهانی یونسکو مبنی بر اینکه محوطه آسیاب‌ها تنها بخشی از مجموعه به‌هم پیوسته سازه‌های آبی در شوشتر است تهیه پرونده منظومه آبی تاریخی شوشتر در دستور کار قرار گرفت.

این پرونده پس از تکمیل و رقابت موفقیت‌آمیز در مقایسه با آثار پیشنهادی دیگر، از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان دهمین اثر ایران به کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه شد.

سرانجام در نشست سالانه اعضای این کمیته در 26 ژوئن 2009 (5 تیرماه 1388) در شهر سویل اسپانیا، این پرونده با احراز معیارهای 1، 2 و 5 با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار