تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۲۵۸۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سال ٩٧؛ تکمیل فاز نخست پالایشگاه بید بلند ٢
خبرگزاری شبستان:پالایشگاه گاز بیدبلند در ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان، ۱۸ کیلومتری شمال آغاجاری و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی میانکوه در استان خوزستان قرار دارد که فاز نخست پالایشگاه بید بلند ٢ سال ٩٧ تکمیل می شود.

 پالایشگاه گاز بیدبلند در ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان، ۱۸ کیلومتری شمال آغاجاری و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی میانکوه در استان خوزستان واقع شده‌است. طراحی این پالایشگاه ابتدا به منظور تصفیه گازهای ترش همراه میدان گازی آغاجاری و صدور به خارج کشور صورت گرفته و ساختمان اولیه شامل ۵ واحد تصفیه گاز با ظرفیت ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز برای هر واحد و قابل توسعه تا ۹ واحد در سال ۱۳۴۷ آغاز و در آذر ماه ۱۳۴۹ مورد بهره برداری قرار گرفت. طراحی پالایشگاه توسط شرکت Pritchard و ساختمان آن به وسیله شرکت Costain & Press و با نظارت IRANIAN MANAGEMENT AND ENGINEERING GROUP صورت گرفت.

 

بنابراین گزارش، پالایشگاه بید بلند ٢ نیز پس از تکمیل پالایشگاه بید بلند 1 در دست ساخت قرار گرفت و به تازگی خبر رسیده است که فاز نخست پالایشگاه بید بلند ٢ سال ٩٧ تکمیل می شود. عادل نژاد سلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در این باره به شانا گفته است: "پالایشگاه بید بلند ٢ مطابق برنامه حدود ٣٠ درصد پیشرفت دارد. پیش بینی می شود فاز نخست این طرح تا سال ٩٧ نهایی شود. طرح ساخت پالایشگاه بیدبلند ٢ برای هلدینگ خلیج فارس به واسطه تامین خوراک چند طرح اهمیت زیادی دارد و در اولویت برنامه های کاری این شرکت قرار گرفته است. طرح پالایشگاه بیدبلند ٢ بیش از یک سال گذشته به این شرکت برای اجرا تحویل شد و در صورت تکمیل فاز نخست این طرح تا سال ٩٧، این پالایشگاه در مدت زمان ٣٠ ماهه اجرایی شده است. برای این طرح به بیش از ٢,٨ میلیارد سرمایه گذاری نیاز است."

 

یادآور می شود:  هم اکنون تعداد زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس از ١٥ به ٦٠ شرکت افزایش یافته است. شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس سالانه ٨ تا ٩ میلیادر دلار محصول صادر می کنند، در سال ٩٢ براساس اعلام نشریه های بین المللی این شرکت با ٨,٢ میلیارد دلار صادرات به عنوان دومین شرکت بزرگ تولید کننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

 

شرکت پتروشیمی خلیج فارس در سال ٩٢ در مجموع ١٥,٥ میلیون تن محصول روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده، ظرفیت اسمی این شرکت هم اکنون سالانه ٢٢ میلیون تن است. موفقیتها و دستاوردهای حاصل از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) براساس رتبه بندی IMI-١٠٠ در سال ١٣٩٣ شامل رتبه نخست از نظر شاخص ارزش افزوده، شرکتهای صادرات گرا، بیشترین سود آوری، بالاترین ارزش بازار، گروه شرکتهای پتروشیمی و رتبه سوم از نظر شاخص فروش میان ٥٠٠ شرکت بزرگ کشور بوده است.

 بسترهای مطلوب ایجادشده در صنعت پتروشیمی زمینه تقویت و سرمایه گذاری را در بخش صنایع پایین دستی فراهم کرده است. برای توسعه هر صنعت، باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت مورد توجه ویژه قرار گرفته و همه حلقه های این زنجیره مد نظر قرار گیرد و در پتروشیمی می توان این هدف را در یک بازه زمانی کوتاه محقق کرد. ایجاد تعامل موثر برای هم افزایی و افزایش توان رقابتی در استفاده از ابزار و فرصتهای بازار داخلی به عنوان سکوی پرتاب به بازارهای جهانی با تکمیل زنجیره ارزش محقق خواهد شد و توسعه صنعت پتروشیمی ایران باید افزون بر بخشهای بالادستی در صنایع تکمیلی نیز با برنامه ریزی محقق شود./شبستان

:
:
:
آخرین اخبار