تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۰۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان خواستار شد:
استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای توقف حریق در زباله ‌دان اهواز
استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای توقف حریق در زباله ‌دان اهوازمعاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با انتقاد از ادامه آتش‌سوزی هشت روزه در سایت زباله اهواز، خواستار استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی علیه شهرداری اهواز برای جلوگیری از تکرار حریق شد.

به گزارش ایرنا احمد سیاحی چهارشنبه در کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، با اشاره به نارضایتی شهروندان از آلودگی زمین زباله شهرداری اهواز گفت: دود ناشی از سوختن زباله آلودگی جدیدی است که ناشی از نابسامانی مدفن پسماند است و این مسئله دیگر ریزگرد نیست که آن را به گردن عربستان و عراق بیندازیم.
وی با انتقاد از شهرداری اهواز در ساماندهی سایت زباله گفت: مشکل اصلی شهرداری اهواز و سایر دستگاه‌های اجرایی اعتبارات نیست، بلکه نبود برنامه‌ریزی است.
سیاحی با اشاره به چندین بار تماس با شهردار اهواز در این خصوص تصریح کرد: مسئله زمین پسماند به نفس کشیدن و سلامتی مردم اهواز مرتبط است و اولویت دارتر از طرح‌های روگذر و زیرگذر شهرداری است بنابراین می‌توانند از اعتبار این طرح‌ها بکاهند و به ساماندهی مدفن پسماند اختصاص دهند.

استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای توقف حریق در زباله ‌دان اهواز

وی با اشاره به خبر تمایل 97 درصد مردم اهواز به مهاجرت از این شهر، مسائل زیست‌محیطی را در این خواسته مردم دخیل دانست و افزود: بوی نامطبوع ناشی از فعالیت صنعتی، باران و تنگی نفس، قطع چندروزه آب شرب در ماه مبارک رمضان و مسئله زباله همه باعث نارضایتی شهروندان و تمایل آن‌ها به مهاجرت می‌شود.
سیاحی گفت: جمع‌آوری و دفع مناسب زباله وظیفه شهرداری است و بابت آن عوارض پسماند و آلایندگی دریافت می‌کند و باید آن را به‌درستی انجام دهد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان خواستار استفاده محیط‌زیست از همه اهرم‌های قانونی خود برای جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی در سایت زباله اهواز شد و اضافه کرد: مسئولیت هر اتفاقی در زمین پسماند متوجه شهرداری اهواز است و تا جلسه آینده باید طرح جامع ساماندهی سایت صفیره را به کارگروه ارائه دهند.

وی همچنین با بیان اینکه در تمامی شاخص‌های استان با مشکلات جدی مواجه هستیم، تصریح کرد: در خوزستان هیچ شهری نداریم که در دفع زباله مشکل، فاضلاب، آب شرب و آب کشاورزی مشکل نداشته باشد، این در حالی است که این استان بسیار غنی و دارای قابلیت‌های بسیاری است.
سیاحی تأکید کرد: شهرداری اهواز بر اساس طرح جامع پسماند، مکلف است با شهرداری‌های حمیدیه و ویس برای انتقال زباله این شهرها به سایت صفیره همکاری کند.
سیاحی با بیان اینکه طرح شهرداری دزفول برای راه‌اندازی کارخانه کمپوست و تولید برق از زباله باید در کارگروه بررسی شود، اظهار کرد: شهرداری آبادان نیز باید برنامه خود درباره وضعیت دفن زباله در این شهر را به کارگروه ارائه دهد.
بر اساس این گزارش، سایت 'صفیره' اهواز از سال 91 و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند اهواز در منطقه 'برومی' راه‌اندازی شده است که روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به آن منتقل می‌شود. اما به دلیل دفن غیراصولی به‌ویژه در فصل گرما این سایت دچار حریق می‌شود که گاهی چندین روز به درازا می‌کشد. 
آتش‌سوزی در مدفن زباله اهواز در منطقه 'صفیره' از چهارشنبه دوم تیر آغاز شده است که شدت آن به‌ویژه در روزهای جمعه و شنبه تا مناطقی از اهواز نیز رسید و پروازهای فرودگاه اهواز را مختل کرد. 
هفت هزار نفر از روستائیان بخش غیزانیه در اطراف سایت صفیره نیز در زمان سوختن زمین زباله با مشکلات تنفسی روبه‌رو می‌شوند.
این در حالی است که پیش‌ازاین بخش عمده‌ای از زباله شهر اهواز تفکیک و بازیافت می‌شد اما در ماه‌های اخیر به دلیل تعطیلی کارخانه بازیافت عملاً کل زباله شهر اهواز باید دفن شود و همین امر بحران زباله را جدی‌تر کرده است و شهرداری باید سالانه بیش از 8 میلیارد تومان بیشتر برای دفن زباله بپردازد.
گفتنی است شهروندان اهوازی به‌طور متوسط روزانه حدود 1000 تن زباله تولید می‌کنند که در صورت عدم تفکیک زباله‌های خشک، پلاستیک، شیشه و سایر اجزای قابل‌تفکیک همه زباله تولیدی باید در زمین سایت صیفره دفن شود و این امر علاوه بر خطرات و آسیب‌های زیست‌محیطی هزینه مضاعفی به شهرداری تحمیل می‌کند.

:
:
:
آخرین اخبار