تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۶۱۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی اهواز:
وضعیت مرز چزابه شایسته تجار نیست
فعالیت اقتصادی در استان به درجه‌ای از وخامت رسیده است که بسیاری از فعالان اقتصادی به منظور ادامه فعالیت با بحران مواجه شده و انگیزه استمرار در حوزه فعالیتی خود را از دست داده‌اند
رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: چرا سهم حضور و تردد مسئولان (در سطح ملی) مرتبط به حوزه اقتصاد، به استان بسیار کم است؟ آیا استانی اقتصادی‌تر از خوزستان یافت می‌شود؟.

شهلا عموری پیش از ظهر امروز در جلسه با استاندار خوزستان با اشاره مشکلات بخش خصوصی و تنگناهای آن اظهار کرد: فعالیت اقتصادی در استان به درجه‌ای از وخامت رسیده است که بسیاری از فعالان اقتصادی به منظور ادامه فعالیت با بحران مواجه شده و انگیزه استمرار در حوزه فعالیتی خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: تعامل بانک‌ها با بخش خصوصی تابعی از یک شیوه یا ضابطه حمایتی نیست و مشخص نیست که چرا منابع تخصیصی بدست مخاطبان آن‌ها نمی‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خطاب به استاندار خوزستان گفت: آیا به بخش خصوصی اعتباراتی اختصاص داده نمی‌شود اگر اختصاص داده می‌شود چرا وضعیت واحد‌های تولیدی مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه وجود نقاط مرزی (تجاری) به صورت بالقوه یک مزیت بزرگ اقتصادی تلقی و چنانچه این مزیت به درستی اداره و مدیریت شود قطعا آثار و منافع مثبت متعددی بدنبال خواهد داشت توضیح داد: متاسفانه با وجود اینکه چندین سال از افتتاح مرز‌ها بویژه مرز چذابه، می‌گذرد اما تجار ما از کمبود حداقل‌ترین نیاز‌ها و امکانات در رنج می‌برند.

عموری عنوان کرد: در استان اداره یا سازمانی جهت ساماندهی اساسی و منع هرگونه فرصت طلبی در راستای حمایت از تجار ما وجود ندارد چرا که اگر وجود داشت وضعیت از آنچه هست بهتر نشان می‌داد.

وی خطاب به استاندار خوزستان گفت: اکنون اگر سرزده به مرز چذابه بروید مشاهده خواهید کرد که تجار ما در جایگاه و منزلت شایسته خود قرار ندارند.

عموری یکی از دلایل عمده وضعیت نابسامان تجار و مرز‌های تجاری استان را عدم وجود مدیریت واحد و منسجم عنوان کرد و افزود: چنین امری حاکمیت سلیقه و کم رنگ شدن مفهوم مسئولیت پذیری را بدنبال داشته است.

وی با بیان اینکه حمایت متولیان دولتی استان از بخش خصوصی تناسبی با نیاز این بخش مهم ندارد بیان کرد: چرا سهم حضور و تردد مسئولان (در سطح ملی) مرتبط به حوزه اقتصاد، به استان بسیار کم است؟ آیا استانی اقتصادی‌تر از خوزستان یافت می‌شود؟

عموری ادامه داد: چرا در زمان عزیمت مقامات ارشد استانی به مناطق اقتصادی بویژه مرز‌ها و بنادر، نام و ذکری از بخش خصوصی بعنوان مخاطب اصلی چنین اماکن و مراکزی به میان نمی‌آید؟ آیا با چنین بینش و نگرشی می‌توان به تحسین وضعیت موجود امیدوار بود؟

وی با اشاره به فاصله 50 کیلومتری مسیر جاده عبدالخان تا مرز چذابه از استاندار خوزستان در خواست کرد: تسریع عملیات این جاده را پیگیری کند چرا که تا کنون عملیات اصلاح و بازسازی بخشی آن به کندی صورت گرفته است.

عموری به استاندار خوزستان پیشنهاد کرد: هر ماه یک بار و بطور منظم با بخش خصوصی جلسه برقرار کنند و جلسات کارگروه توسعه با حضور و ریاست شخص استاندار مدیریت شود.

این مسئول با ابراز تاسف از اینکه اتاق بازرگانی اهواز به مانند سایر استان‌ها عضو شورای اداری استان نیست گفت: چرا بخش خصوصی از حضور در چنین شورایی محروم مانده است؟ چرا اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان بعنوان نمایندگان بخش خصوصی به عضویت شورای اداری شهرستان‌های خود در نیامده‌اند؟ آیا این نگاه، اجحافی بزرگ در حق بخش خصوصی استان بشمار نمی‌رود؟

وی با اشاره اشراف بخش خصوصی بر موضوعات اقتصادی به استاندار خوزستان پیشنهاد کرد: یک تیم اقتصادی قوی متشکل از کار‌شناسان و فعالان بخش خصوصی در کنار استاندار تشکیل شود چرا که که رفع این خلأ حتما مثمرثمر خواهد بود.

عموری در این جلسه با اشاره به ضرورت افتتاح مرز شوش به دلیل مزیت‌هایی که در ایجاد فرصت‌های شغلی می‌تواند فراهم کند گفت: مرز شوش به دلیل نزدیک شدن مسافت برای تجار و صادرکنندگان بومی بسیار حایز اهمیت خواهد بود و می‌تواند پویایی و شادابی اقتصادی را برای آن منطقه محروم و کم برخوردار به ارمغان بیاورد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی اهواز بدنبال انسجام و همگرایی همه فعالان، انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی استان است و سعی خواهیم کرد در هر کدام از جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به مشکلات یکی از انجمن‌ها و تشکل‌های موجود با هدف حل مشکلات آن‌ها بپردازیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار