تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۶۱۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران خبر داد:
اعمال امتیاز یک‌ونیم برابری برای مقالات مشترک
بر اساس تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی امتیاز یک‌ونیم برابری برای مقالات مشترک بین‌المللی لحاظ می‌شود
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تبیین اقدامات دانشگاه در راستای بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و انتقاد از حجم پایین اقدامات انجام‌شده در این خصوص، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی امتیاز یک‌ونیم برابری برای مقالات مشترک بین‌المللی لحاظ می‌شود.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در خصوص اقدامات انجام‌شده دانشگاه در راستای بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، اظهار کرد: دانشگاه اقدام به جذب دانشجویان خارجی از کشورهای همجوار در مقاطع کارشناسی ارشد کرده که این روند در گذشته از سیاست‌های دانشگاه نبوده و در 2 سال اخیر انجام شده است؛ اکنون 100 دانشجوی خارجی در دانشگاه در حال تحصیل یا در مرحله پذیرش هستند.

وی افزود: با توجه به جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه مرکز آموزش زبان فارسی به‌منظور تسهیل یادگیری زبان فارسی برای دانشجویان بین‌المللی و عدم نیاز به سفر به شهرهای دیگر ایجاد شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی مانند دانشگاه اوپُل لهستان در سال جاری و دانشگاه لئوبون اتریش، دانشگاه ترنت کانادا و دانشگاهی در آلمان در سال گذشته امضا شد که بستر همکاری‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی را فراهم می‌کند.

حاجی‌دولو گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود 25 جلد کتاب فارسی به دانشگاه‌های افغانستان اهدا شد تا با آثار نویسندگان دانشگاه شهید چمران و تخصص‌های مختلف اساتید آشنا شوند و در آینده امکان برقراری ارتباط برای همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، عنوان کرد: بنا شده است که دانشگاه‌های طرف قرارداد در این تفاهم‌نامه‌ها، در برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مشارکت داشته باشند؛ برای بین‌المللی بودن این کنفرانس‌ها علاوه بر لزوم ارسال مقالات از کشورهای مختلف، باید برگزارکنندگان نیز از کشورهای مختلف باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه‌ها سبب شده تا این دانشگاه‌ها در برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی سهیم باشند و آرم این دانشگاه‌ها در پوسترها و بروشورها چاپ شود؛ به‌طور مثال در اسفندماه جاری کنفرانس بین‌المللی زبان در دانشگاه شهید چمران برگزار خواهد شد.

حاجی‌دولو خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌ها برگزاری سمینارها و ورک‌شاپ‌های یک روزه در دانشگاه‌های همجوار است؛ اکنون فهرستی از ورک‌شاپ‌های دانشگاه‌های کشورهای همجوار در دست است که در صورت موافقت و تمایل دانشگاه‌ها، اساتید دانشگاه چمران می‌توانند این ورک‌شاپ‌ها را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنند.

وی با اشاره به سیاستگذاری‌های جدید، عنوان کرد: امتیازی که برای مقالات مشترک اساتید چمران با نویسندگان خارجی در قالب پروژه‌های مشترک در نظر گرفته می‌شود، یک‌ونیم برابر امتیاز مقالات عادی است که نوعی بسترسازی برای تشویق اساتید به همکاری‌های بین‌المللی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که اعزام دانشجویان دوره دکتری از دیگر برنامه‌های این پروژه است، گفت: در دانشگاه شهید چمران یک‌هزار دانشجوی دکتری در حال تحصیل هستند که تقریبا 10 درصد این تعداد متقاضی استفاده از فرصت مطالعاتی 9 ماهه در سایر کشورها هستند؛ از این طریق نیز یک بستر ارتباطی بین محققان کشورهای خارجی و دانشگاه شهید چمران فراهم می‌شود.

حاجی‌دولو تصریح کرد: همچنین به تازگی فراخوان یک بورس جندی‌شاپور بین ایران و فرانسه اعلام شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت مطالعاتی ایجادشده توسط وزارت علوم و سفارت فرانسه استفاده کنند؛ این بورس تا سقف 40 میلیون تومان از اساتید حمایت مالی می‌کند.

وی ضمن اذعان به حجم پایین کارهای انجام‌شده در این زمینه، گفت: ما چندان از وضعیت موجود راضی نیستیم و باید اقدامات بیشتری انجام شود چراکه از دانشگاه شهید چمران بیش از این انتظار می‌رود. از نقاط ضعف دانشگاه سایت انگلیسی‌زبان دانشگاه است که باید تقویت و به‌روز شود و زمینه همکاری و شناخت دانشگاه و همچنین اطلاع‌رسانی بیشتری حاصل شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار