تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۶۷۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل دامپزشکی خوزستان:
61 درصد عوامل بیماری‌زا از حیوانات به انسان منتقل می‌شود
از یک هزار و 415 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان، 61 درصد از طریق حیوانات به طور مستقیم و غیرمستقیم انتقال می یابند
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: از یک هزار و 415 عامل بیماری زای شناخته شده در انسان، 61 درصد از طریق حیوانات به طور مستقیم و غیرمستقیم انتقال می یابند.

مصطفی کنار کوهی یکشنبه در همایشی به مناسبت هفته ملی بیماری های مشترک انسان و دام در سرسرای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: 12 درصد یعنی 175 مورد از این عوامل مربوط به نوپدید و بازپدید هستند و 132 مورد جزء عوامل بیماری زایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می شود.

وی در خصوص علل احتمالی شکل گیری و شیوع بیماری ها و عوامل بیماری زا گفت: افزایش جمعیت جامعه انسانی و در نتیجه نیاز این جمعیت به مواد غذایی مورد نیاز، افزایش حاشیه نشینی، تبدیل مناطق جنگی و کشاورزی به مناطق شهری، جنگ های منطقه ای، حمل و نقل آسان دام و کالا به دلیل رشد فناوری و سرعت نقل و انتقال بین المللی، تغییر در شیوه زندگی انسان ها به خصوص عادات غذایی و نگهداری از انواع حیوانات اهلی و نیمه اهلی و وحشی و نارسایی برنامه های کنترلی و ایمن سازی از جمله این عوامل محسوب می شود.

کنار کوهی ادامه داد: این بیماری ها علاوه بر تحمیل هزینه های درمانی و بهداشتی سنگین و هزینه های معنوی می توانند به عنوان یک سلاح کشتار جمعی محسوب شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: بیشتر بیماری های نوپدید و بازپدید که به تازگی به وقوع پیوسته و یا شناسایی شده اند دارای یک منشا دامی و بالقوه مشترک بین انسان و حیوان بوده اند بنابراین توجه به نقش مواد غذایی و بهداشت آن به عنوان یک مبدا جدید در پیدایش بیماری های مشترک نوپدید و بازپدید دارای اهمیت فراوانی است.

کنارکوهی پیشنهاد کرد: کمیته هایی برای آمادگی و کنترل بیماری های مشترک در سطح منطقه ای و ملی تشکیل شود و در این کمیته ها اعضایی از سازمان های غیر دولتی مرتبط نیز حضور یابند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد:برای برقراری ارتباط دائمی، همکاری و تهیه برنامه های کنترلی، باید بین وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت ارتباط کاری پیوسته برقرار باشد.

وی ادامه داد: آموزش لازم به دامداران، کشاورزان و همه افراد مرتبط با برنامه های بهداشت دامی لازم است تا از اهمیت گزارش کردن موارد بیماری های مشکوک واقف شوند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: مصطفی کنارکوهی
:
:
:
آخرین اخبار