تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۹۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروفسور کرم زاده:ریاضی نگرش مرا به جهان خلقت تغییر داد
از بحث و شبهات برخی افراد درباره وجود خداوند خنده‌ام می‌گیرد چرا که باید وجود خداوند را مانند یک اصل پذیرفت. وجود خداوند مانند یک اصل در ریاضی اصلأ جای بحث ندارد
پروفسور کرم زاده:ریاضی نگرش مرا به جهان خلقت تغییر دادچهره ماندگار ریاضیات کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از بحث و شبهات برخی افراد درباره وجود خداوند خنده‌ام می‌گیرد چرا که باید وجود خداوند را مانند یک اصل پذیرفت. وجود خداوند مانند یک اصل در ریاضی اصلأ جای بحث ندارد.

امیدعلی شهنی کرم‌زاده که در خوزستان او را به نام پروفسور کرم زاده می‌شناسند از چهره‌های ماندگار کشور در زمینه ریاضیات است که عمر خود را در تحقیق، تدریس و تربیت دانشجویان در این زمینه صرف کرده است.

وی که تا هفته گذشته سمت ریاست دانشکده ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز را برعهده داشت به گفته خودش در حمایت از دانشجویان دکتری استعفا کرده است.

کرم زاده در پاسخ به این پرسش که آیا توجه و تخصصتان در علم ریاضیات توانسته نگاه و نگرش شما را به جهان خلقت تغییر دهد اظهار داشت: "بله خیلی" فعالیت من در زمینه ریاضی محض است. در ریاضی محض با چیزهایی به اسم "اصول" سر و کار داریم یعنی چیزهایی که بدون اثبات می‌پذیریم در حالی که همه فکر می‌کنند در ریاضی همه چیز با اثبات است ولی اینطور نیست.

چهره ماندگار ریاضیات کشور بیان کرد: تمام اساس و بدنه اصلی ریاضی بر روی اصولی است که آنچنان با اعتقادات اشخاص بدیع است که آن‌ها را می‌پذیرند. وقتی افرادی درباره وجود خداوند بحث می‌کنند، "خنده‌ام می‌گیرد" چرا که باید وجود خداوند را مانند یک اصل پذیرفت. وجود خداوند مانند یک اصل می‌ماند و اصلأ جای بحث ندارد.

کرم‌زاده با بیان اینکه اگر ما در ریاضی یک‌سری از اصول را نپذیریم، ریاضی از بین می‌رود، عنوان کرد: ما و آنهایی که کارمان با ریاضیات است این اصول را به شکل چیزهایی معنوی و کیفی نگاه می‌کنیم همچنین دنیا را مادی نگاه نمی‌کنیم به طوری که همه دیدگاه ما معنوی است.

چهره ماندگار ریاضیات کشور بیان کرد: در علم ریاضیات با موجوداتی کار می‌کنیم که کارهایی عمیق و باورنکردنی می‌کنند. این موجودات ساخته و پرداخته ذهن آدمی و بشریت است. این موجودات جایگاه مادی ندارند.

وی گفت: منظور از موجودات فرمول‌ها نیست. آنچه که انسان‌های عادی درباره فرمول می‌دانند به ریاضی کاربردی مرتبط است در حالی که منظور من از موجوداتی که بیان می‌کنم تعاریف و جایگاه‌هایی در علم ریاضیات است. این موجودات همه کیفی هستند.

کرم‌زاده در ادامه عنوان کرد: وقتی من توانایی این موجودات را می‌بینیم که به هنگام ترکیب شدن و کار کردن با هم چه نتایج عجیب و غریبی را به وجود می‌آورند بنابراین توجه‌ام به چیزهای کیفی و معنوی عمیق‌تر و مهم‌تر می‌شود و دیدگاهم به جهان مادی عوض می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار