تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صفایی:
اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد تعاونی است
تشکیل تعاونی‌ها بهترین شیوه برای واگذاری اقتصاد به مردم است و طبق آمارهای انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) که همواره بر توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و امکانات تاکید داشتند، اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران پایه‌ریزی می‌شود که اقتصاد تعاونی به عنوان یکی از ارکان‌های مهم این اقتصاد است
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد تعاونی است، گفت: اکنون بسیاری از داشته‌هایمان را در حوزه اجتماعی از دست دادیم که برای احیا آن‌ها و همچنین توسعه تعاون باید کار فرهنگی بسیاری انجام شود.

هوشمند صفایی در نخستین همایش ملی بررسی راهکارهای توسعه و افزایش بهره‌وری در شرکت‌های تعاونی که روز چهارشنبه، 23 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ارائه راهکارهایی در زمینه ارتقای نقش تعاون در اقتصاد کشور از طریق فعال کردن تعاونی‌ها و توسعه آن‌ها و جلب مشارکت مردم در تعاونی‌ها از اهداف برگزاری این همایش است زیرا در هر بخشی که مردم حضور داشته باشند، موفقیت تضمین شده است؛ بنابراین مردم باید اقتصاد کشور را به پیش ببرند و در بخش‌های مختلف آن حضور داشته باشند.

وی افزود: تشکیل تعاونی‌ها بهترین شیوه برای واگذاری اقتصاد به مردم است و طبق آمارهای انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) که همواره بر توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و امکانات تاکید داشتند، اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران پایه‌ریزی می‌شود که اقتصاد تعاونی به عنوان یکی از ارکان‌های مهم این اقتصاد است.

صفایی با بیان این‌که دولت باید در راستای ایجاد اشتغال امکانات را در اختیار افرادی قرار بدهد که سرمایه ندارند، خاطرنشان کرد: توزیع عادلانه ثروت، برقراری عدالت اجتماعی و رفع فقر از اهداف اقتصاد تعاونی است که در قانون تعاون نیز این اهداف مندرج هستند. در سال 59 جوانان بیکار جلوی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تحصن کردند و اولین اقدام دولت در این راستا تخصیص درآمدهای حاصل از فروش یک روز نفت بود تا در قالب تشکیل تعاونی برای این جوانان اشتغال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با مسئولین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر توسعه تعاون تاکید می‌کنند، گفت: در آغاز شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی و طی 8 سال دفاع مقدس میان مردم همدلی و هم‌افزایی و همکاری منسجمی وجود داشت اما متاسفانه اکنون در حوزه اجتماعی بسیاری از داشته‌های خود را از دست دادیم و شاهد فاصله گرفتن مردم از یکدیگر هستیم. اخلاقی که در زمان جنگ و انقلاب بر جامعه حاکم بود اکنون به بداخلاقی تبدیل شده و در حوزه اجتماعی متاسفانه در شرایط خیلی خوب و آرمانی قرار نداریم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اثربخشی تعاونی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی بیان کرد: تعاون می‌تواند موجب انسجام مردم و جلب مشارکت جوانان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شود. در اکثر کشورهای دنیا موثرترین بسته مشارکت گروه‌های اجتماعی در فعالیت‌های توسعه‌ای بکارگیری شیوه تعاون است و در کشورهای توسعه‌یافته تعداد قابل توجهی تعاونی وجود دارد.

صفائی گفت: در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی در زمینه تعاون خیلی خوب عمل شد و همین امر عامل پیروزی ما در جنگ تحمیلی بود اما متاسفانه اکنون دچار چالش‌هایی در حوزه اجتماعی شدیم که رفع آن‌ها مستلزم انجام اقدامات فرهنگی است. بازگشتن به همدلی و هم افزایی زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی کار فرهنگی زیادی را می‌طلبد. خوزستان از ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار است که همگان از این ظرفیت‌ها آگاه هستند و خوزستان پتانسیل و استعدادهای بسیاری در زمینه‌های متنوع دارد.

وی افزود: سال گذشته به مسئولین کشور اعلام کردیم که با توجه به منابع و ظرفیت‌‌های خوزستان، این استان می‌تواند به عنوان پایلوت در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شود و الگوی موفقی در این زمینه برای سایر استان‌ها باشد اما متاسفانه امسال به علت غفلت‌هایی که شد و همچنین تغییر استاندار، سه استان دیگر در کشور به عنوان استان‌های پایلوت در اقتصاد مقاومتی انتخاب شدند. دولت باید نگاه دیگری به خوزستان داشته باشد زیرا استان خوزستان قادر است تا محصولات کشاورزی و دیگر محصولات کل کشور را تامین کند.

صفایی با اشاره به مشارکت خوب مردم خوزستان در زمینه تعاون از آغاز انقلاب اظهار کرد: 4 شهرک بزرگ تعاونی در استان وجود دارد که اشتغال بسیار خوبی را ایجاد کرده‌اند و اکنون 10 درصد اشتغال استان مربوط به تعاونی‌ها است و همچنین 20 درصد صادرات خوزستان از طریق تعاونی‌ها انجام و 55 درصد ساخت و سازهای مسکن استان توسط تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: در راستای اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کردیم که خوزستان در زمینه تعاونی‌های کشاورزی و تعاونی‌های توسعه روستایی به عنوان الگویی برای کشور انتخاب شود و طرحی را در این خصوص تدوین و به مرکز ارسال کرده‌ایم و در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در سایر استان‌ها نیز طرح مذکور اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که نقش تعاونی‌ها در استان در زمینه ساماندهی و بازگرداندن مردم به شهرستان‌ها در زمان جنگ بی بدیل بوده است، تصریح کرد: در 10 سال اخیر و به ویژه در دولت قبل در حوزه‌های اجتماعی داشته هایمان را از دست دادیم که باید این داشته‌ها احیا شوند و در حوزه اجتماعی و توسعه تعاون باید کار فرهنگی انجام بگیرد و اگر مزیت‌های تعاونی را برای مردم بازگو کنیم، مطمئنا مشارکت مردم برای ورود به تعاونی‌ها جلب می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطرنشان کرد: در استان و در حد توان خود، تعاونی‌های توسعه عمران شهری را در مناطق شهری راه‌اندازی کردیم که دولت طبق قانون موظف است بسیاری از پروژه‌های مربوط به عمران شهری را به این تعاونی‌ها واگذار کند که حرکت بسیار خوبی در این زمینه و همچنین در زمینه تشکیل تعاونی های توسعه روستایی تاکنون انجام شده است. زمانی 70 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند اما اکنون حدود 60 تا 65 جمعیت در شهرها و 30 تا 35 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که این مساله به گسترش حاشیه‌نشینی دامن می‌زند.

صفایی عنوان کرد: بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در حواشی شهرها صورت می‌گیرد و اگر در روستاها اشتغال و درآمد را توسعه دهیم و در جهت تامین معیشت، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی گام برداریم، از مهاجرت روستائیان به شهرها کاسته می‌شود و این موضوعات باید پیگیری شوند. اگر چه منابع و امکانات مالی کم است اما مگر چه می‌شود که دولت درآمدهای حاصل از فروش یک روز نفت را در مناطقی با نرخ بیکاری بالا توزیع کند؟ مگر این اقدام را در سال 59 انجام نداد؟

وی با تاکید بر لزوم پذیرش اهمیت اقتصاد تعاون در باور مسئولین کشور گفت: اگر این امر محقق شود و حمایت‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد، در آینده می‌توانیم شاهد برقراری عدالت اجتماعی، اقتصادی، فقرزدایی و توزیع عادلانه ثروت باشیم و اگر غیر از این شیوه را در پیش بگیریم و همچنان اقتصاد کشور دولتی باشد، در همین وضعت کنونی باقی خواهیم ماند. باید از اقتصاد دولتی عبور کرد و حمایت از بخش تعاونی و کارآفرینان را در پیش گرفت.

صفایی با اشاره به لزوم حمایت از کارآفرینان و بسترسازی حضور اکثر مردم در فعالیت‌های اقتصادی بر احیاء مشاغل محلی و منطقه‌ای تاکید و اظهار کرد: باید صنایع دستی را در قالب تعاونی‌ها احیا کنیم. اکنون در خوزستان بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم و در قالب اتحادیه‌ها در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که امیدوارم از این همایش چند طرح خوب و قابل اجرا حاصل شود تا در حوزه اقتصاد مقاومتی خوزستان را الگوی استان‌های دیگر کند و معتقدم که اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد تعاونی است.

وی با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها و بار علمی ضعیف فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: سال گذشته 15 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد که تنها حدود 4 هزار نفر از فارغ التحصیلان را توانستیم از این طریق شاغل کنیم زیرا اکثر افراد معرفی شده از سوی ما حتی الفبای رشته خود را نیز نمی‌دانستند. باید در کنار آموزش‌های دانشگاهی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را نیز به فارغ التحصیلان ارائه کنیم.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: هوشمند صفایی
:
:
:
آخرین اخبار