تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۲۷۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بزرگداشت فتح‌اله بی‌نیاز نویسنده خوزستانی برگزار شد
مراسم بزرگ داشت فتح اله بی نیاز منتقد و نویسنده مشهور خوزستانی روز پنجشنبه در بنیاد خوزستان شناسی اهواز با حضور جمعی از نویسندگان و هنرمندان خوزستانی برگزار شد
مراسم بزرگ داشت فتح اله بی نیاز منتقد و نویسنده مشهور خوزستانی روز پنجشنبه در بنیاد خوزستان شناسی اهواز با حضور جمعی از نویسندگان و هنرمندان خوزستانی برگزار شد.

در این مراسم حسن میر عابدینی پژوهشگر و مدرس ادبیات داستانی در خصوص ساخت مایه ها و تکنیک های خاص داستانهای استاد بی نیاز مطالبی ایراد کرد.

همچنین محمد جعفری قنواتی پژوهشگر ادبیات فولکلور با اشاره به جایگاه مرحوم بی نیاز در خصوص بهره گیری وی از مولفه های ارزشمند فولکوردر داستانهایش مطالبی بیان کرد.

وی گفت: بی نیاز فولکلور را به خوبی در داستانهایش به کار گرفت به گونه ای که خواننده را جذب داستانهایش می نمود و این یکی از خصوصیتهای بارز مرحوم بی نیاز بود.

غلامعباس دیناروند معاون فرهنگی هنری بنیاد خوزستان شناسی نیز در خصوص بی نیاز گفت وی در شناساندن زیست بوم خوزستان نقش مهمی را ایفا نمود.

وی گفت: بر همین اساس بنیاد خوزستان شناسی به دنبال آن است که نویسندگانی از مکتب بی نیاز را در استفاده از زیست بوم خوزستان اما با استفاده از روایت پست مدرن به خلق فعال داستان وادار نماید.

در ادامه این مراسم داستان خوانی گروهی داستان «تک افتادگان» از آثار بی نیاز با کارگردانی مریم مقدم مدیر بخش هنرهای نمایشی بنیاد خوزستان شناسی انجام شد.

بی نیاز در تیرماه ۱۳۲۷ در مسجدسلیمان به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۱ در رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) فارغ التحصیل شد.

او فعالیت ادبی خود را از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۸۰ با نام های مستعار در نشریات مختلف آغاز کرد و چندین داستان کوتاه، مقاله، نقد ادبی، سینمایی و نمایشنامه از وی به چاپ رسید.

از شهریور ۱۳۸۰ تا شهریور ۱۳۹۰ با نام اصلی اش بیش از ۴۱۱ نقد، مقاله، مرور کتاب و ۶۹ داستان کوتاه و ۴۶ مصاحبه جامع از وی در نشریات گوناگون به چاپ رسید و ۴۷۷ مقاله، نقد، مرور کتاب و داستان کوتاه در فضای مجازی چاپ شده است.

او همچنین تا خردادماه ۱۳۸۸ در مجموع ۱۵۱ جلسه نقد و سخنرانی داشته است و به مدت ۱۲ سال عضو هیئت داوران جایزه مهرگان ادب (رمان و داستان کوتاه) بود. بی نیاز عضو شورای سردبیری کتاب نقد نگره، دبیر بخش داستان و نقد ادبی مجله نافه بود.

از آثار فتح الله بی نیاز در حوزه داستان نویسی می توان به کتاب های مکانی به وسعت هیچ (رمان)- ۱۳۶۹، حلقه نفوذناپذیر گرگ های خاکستری (رمان)- ۱۳۶۹، دردناک ترین داستان عالم (مجموعه داستان) - ۱۳۷۰، می روم که بمیرم (مجموعه داستان)- ۱۳۷۷، علیاحضرت فرنگیس (رمان)- ۱۳۷۸، عطش ماندگار (رمان)- ۱۳۸۱، شورشگران را به زانو در آوریم (مجموعه داستان)- ۱۳۸۲، افعی ها خودکشی نمی کنند (رمان) - ۱۳۸۳، ستیزه جوی دلتنگ (رمان)- ۱۳۸۲، دریاسالار بی دریا (رمان) - ۱۳۸۲، تشییع جنازه یک زنده به گور (مجموعه داستان)- ۱۳۸۲، ملاقات با مسیح (رمان) - ۱۳۸۲، گل سرخ، ای تناقض ناب (داستان بلند)- ۱۳۸۳، اندوه رهگذران مرده (رمان)- ۱۳۸۳، نوعی خصومت (مجموعه داستان) - ۱۳۸۴، التهاب سرد (مجموعه داستان)- ۱۳۸۴، کوارتت مرگ و دختر (مجموعه داستان) - ۱۳۸۶، ترجیع بندی برای شاعران جوان (رمان)- ۱۳۸۶ و بعد از مرگ هنوز می میرم (رمان) -۱۳۸۶ اشاره کرد.

او همچنین در حوزه نقد و تحلیل کتاب های جلد اول مقالات ادبی – ۱۳۸۳، درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی – ۱۳۸۷ (چاپ ششم ۱۳۹۴‏)، در جهان رمان مدرنیستی – ۱۳۹۰ و نقد، تحلیل و تفسیر چند داستان معتبر جهان – جلد اول تا پنجم (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳) را منتشر کرده بود.

بی نیاز 12 مهر ماه 94 به دلیل ایست قلبی به دیار باقی شتافت.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: فتح اله بی نیاز
:
:
:
آخرین اخبار