تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۲۸۱۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:
اغلب نخلداران آبادان شغلشان را از دست داده اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال اخیر به دلیل کمبود آب ناشی از خشکسالی و شوری آب، اغلب نخلداران آبادانی شغل خود را از دست داده اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال اخیر به دلیل کمبود آب ناشی از خشکسالی و شوری آب، اغلب نخلداران آبادانی شغل خود را از دست داده اند.

عامر کعبی ضمن اشاره به ارتباط میان بخشهای مختلف، هجوم مردم به سایر بخشها همچون صیادی، بندر و گمرک و ... را به واسطه از دست دادن اشتغال در یک بخش همچون کشاورزی متذکر شد و افزود: از آنجایی که شغل اصلی و محل ارتزاق و امرار معاش عمده مردم در اروندکنار، چوئبده، منیوحی و مناطق روستایی از طریق نخلداری بوده است، در طی چند سال اخیر به دلیل کمبود آب ناشی از خشکسالی و شوری آب، بخش وسیعی از نخلهای موجود در این مناطق از بین رفت و مابقی خرمای تولید شده نیز با قیمت بسیار پائینی از نخلداران خریداری می شود که این امر سبب به راه افتادن موجی از بیکاری در میان مردم این مناطق شد.

بنادر اروندکنار و چوئبده پاسخگوی اشتغال نیست

وی با بیان اینکه بنادر اروندکنار و چوئبده پاسخگویی نیاز مردم در زمینه اشتغال نیستند، اظهار کرد: مردم این مناطق توان مالی کافی برای ایجاد شغل متناسب با شان خود را ندارند ضمن اینکه کارهای خردی که در بنادر اروندکنار و چوئبده با زحمات زیادی توسط مردم صبور انجام می شود، درآمد چندانی را برای آنها حاصل نمی کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر چه مردم شهرهای اروندکنار، چوئبده و روستاهای بخش مرکزی و اروندکنار به داشتن اندک امکانات نیز قانع هستند، اما متاسفانه تصمیمات غلط و سوءاستفاده برخی افراد از سایر جاها که دارای توانمندی بالا و ارتباطات گسترده ای در سطوح مختلف کشوری دارند، مشکلاتی را برای بنادر و گمرکات این مناطق ایجاد کرده است.

کعبی یادآور شد: از سوی نمایندگان آبادان برای حل این مشکلات، با مطالعه، بررسی، آسیب شناسی و مراجعات و مذاکرات مکرر با مسئولان بالادستی از جمله سازمان گمرکات کشور، بنادر و دریانوردی، راه و ترابری، شیلات، نیروهای نظامی، امنیتی، انتظامی، وزرای نیرو و جهاد کشاورزی برای حل این مشکلات، پیگیریهای و اقدامات موثری انجام شد که اختصاص بودجه ای برای اصلاح شبکه آب این مناطق از جمله این اقدامات به شمار می رود.

شبکه معیوب و برداشت غیرقانونی آب

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: از یک سو وجود شبکه آب معیوب در این مناطق سبب هدر رفت بیش از ۵۰ درصدی آب مصرفی در مسیر این مناطق شده و از سوی دیگر نیز  برداشتهای غیر قانونی برخی از افراد از شبکه آب برای مصارف کشاورزی سبب بروز مشکلاتی عدیده ای برای مردم شده که این مسائل ضرورت تعویض و تعمیر این شبکه فرسوده را دو چندان می کند.

وی با اشاره به پذیرش تعهد از سوی مسئولان امر برای انجام این کار تا پایان سال جاری که در نشستهای مختلف نمایندگان با آنان به طور مکرر و موکد بیان شد، افزود: امید می رود این مسئله با پیگیری مسئولان محقق و بخش عمده ای از مشکل آب در این مناطق رفع شود.

کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتخاذ تصمیمات در زمینه احداث سد عنوان کرد: در بحث کشاورزی ایجاد سد در انتهای چوئبده و همچنین انتقال آب به اروندکنار از حوضچه بهمنشیر در آینده در برنامه کاری قرار دارد تا از این طریق هم زمینهای کشاورزی در حاشیه اروند که به دلیل نفوذ آب شور از بین رفته اند، به طور مجدد احیا شوند و هم اینکه بخش عمده ای از کسانی که شغلشان را از دست دادند با این حمایتها در آینده شغل خود را باز یابند.

ایجاد سد تنظیمی در اروندرود

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بیمه تصریح کرد: همچنین ایجاد یک سد در انتهای اروند رود مقابل فاو برای جلوگیری از نفوذ آب شور دریا که تا عمق آبهای شیرین ایران پیشروی دارند، با همکاری استانداری بصره، سازمان منطقه آزاد اروند، وزارت نیرو، وزارت کشور و سایر سازمانها و وزارتخانه های مرتبط مورد مطالعه قرار گرفته که تاکنون نیز پیشرفتهایی در کار صورت گرفته است.

به گفته وی، با ایجاد یک سد تنظیمی که قابل تردد کشتی نیز است از پیشروی آبهای شور جلوگیری می شود ضمن آنکه مشکل زمینهای وسیعی از حاشیه اروند رود در مواجه با آب شور رفع می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انجام این کار نیازمند صرف بودجه قابل توجهی است، ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق در آینده نزدیک این امر محقق شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار