تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۲۸۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تقی‌زاده اعلام کرد:
اولویت‌های آموزش‌وپرورش خوزستان در سال تحصیلی جدید
اولویت نخست پیش‌دبستانی است که امسال در استان اجباری شد؛ با توجه به چند زبانه بودن، محرومیت، آسیب‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی‌های تاریخی استان، ‌در دو سال اخیر توجه خاصی به پیش‌دبستانی شد/ اولویت بعدی بازماندگان از تحصیل ناشی از فقر فرهنگی و بی‌سوادی والدین و ازدواج‌های زودهنگام است
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با تبیین اولویت‌های برنامه آموزش‌و‌پرورش در سال تحصیلی جدید، گفت: در تدوین این برنامه از لایه‌های مختلف آموزش‌و‌پرورش استفاده شده است و هدف آن تنها اجرای دستورالعمل‌های بالادستی نیست.

محمد تقی‌زاده در شورای آموزش‌و‌پرورش که روز چهارشنبه 13 مردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون چهار جلسه با استاندار برای بررسی مشکلات آموزش‌و‌پرورش برگزار و مقرر شده که روزهای پنج‌شنبه هر هفته نیز جلسه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات 2 منطقه آموزشی استان برگزار شود.

وی افزود: روز گذشته اولین تفاهم‌نامه عمرانی بین استانداری خوزستان و وزارت آموزش‌وپرورش منعقد و مقرر شد که 24 میلیارد تومان از محل منابع استانی و ملی برای رفع محرومیت در شهرهای اهواز، کارون و باوی تخصیص یابد و 30 مدرسه در این مناطق احداث شود.

تقی‌زاده با اشاره به برنامه امسال آموزش‌وپرورش خوزستان، افزود: برنامه ابلاغ‌‌شده 2 ویژگی دارد؛ از لایه‌های مختلف آموزش‌و‌پرورش اعم از کارکنان، اولیا و ... برای تدوین آن استفاده شده است و از سوی دیگر هدف تنها این نیست که کار بر اساس دستورالعمل‌های وزارتی انجام شود.

وی در خصوص اولویت‌های این برنامه، گفت: اولویت نخست پیش‌دبستانی است که امسال در استان اجباری شد؛ با توجه به چند زبانه بودن، محرومیت، آسیب‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی‌های تاریخی استان، ‌در دو سال اخیر توجه خاصی به پیش‌دبستانی شد که سبب افزایش آمار نوآموزان پیش‌دبستانی از 30 هزار نفر به 70 هزار نفر طی این مدت شد.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان افزود: همچنین یک هزار و 250 نوآموز عشایر جذب دوره پیش‌دبستانی شدند؛ تلاش خواهد شد که تعلیم و تربیت به سنین پایین‌تر انتقال یابد که این کار در اختیار سازمان بهزیستی است.

تقی‌زاده اولویت بعدی را سوادآموزی عنوان کرد و گفت: نزدیک به 250 هزار نفر از بی‌سوادان شناسایی‌شده اولیاء دانش‌آموزان هستند که سبب عدم امکان هدایت تعلیم و تربیت از مدرسه به خانه و برعکس می‌شود. خوزستان پس از تهران و سیستان و بلوچستان سومین استان از لحاظ جمعیت بی‌سوادی است و سال گذشته رتبه دوم را از لحاظ جذب بی‌سوادان کسب کرد.

وی تصریح کرد: اولویت بعدی بازماندگان از تحصیل ناشی از فقر فرهنگی و بی‌سوادی والدین و ازدواج‌های زودهنگام است؛ نزدیک به 2 هزار و 500 کودک بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی در استان وجود دارد اما بیش از 800 نفر شناسایی نشده‌اند؛ اداره ثبت احوال و بهزیستی باید در این زمینه به آموزش‌و‌پرورش کمک کند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد: شاخص‌های بعدی تربیت بدنی، سلامت و بهداشت است؛ معلمان و دانش‌آموزان خوزستان تنها کسانی هستند که حداقلی از فضاهای ورزشی استان را در اختیار ندارند در‌حالی‌که در دیگر استان‌ها فضاهایی به نام زائرسرا برای این افراد وجود دارد. شاخص دیگر توجه به مدارس دخترانه است. برخی از دختران در مناطق دچار محرومیت‌های شدید فرهنگی به سر می‌برند که نیاز است از منابع مالی استان در جهت بالابردن سطح فرهنگ عمومی جامعه در این مناطق استفاده شود.

تقی‌زاده با اشاره به بهبود وضعیت آموزش‌و‌پرورش عشایر به‌عنوان شاخص بعدی، تصریح کرد: خوزستان از لحاظ تعداد دانش‌آموزان عشایری با داشتن نزدیک به 15 هزار دانش‌آموز رتبه سوم کشور را دارد که از کانون‌های افت است. شاخص بعد توسعه مهارت‌های علمی و حرفه‌ای و منابع انسانی است.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 2 هزار و 500 نیروی جدید جذب آموزش‌و‌پرورش شدند که نیاز به آموزش‌های علمی و حرفه‌ای دارند؛ کنکور و آزمون‌های متوسطه دو شاخصی هستند که رتبه آموزش‌و‌پرورش بر اساس آن‌ها سنجیده می‌شود اما ما کنکور را بارانداز آموزش‌و‌پرورش نمی‌دانیم.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان از توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌عنوان شاخص دیگر نام برد و گفت: جذب دانش‌آموزان در این مقاطع، به دلیل عدم وجود فضا و تجهیزات مناسب و عدم علاقه‌مندی دانش‌آموزان زیر شاخص ملی است.

تقی‌زاده عنوان کرد: توسعه مشارکت‌های مردمی از دیگر اولویت‌هاست که باید در این خصوص برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه تلاش شود. سال گذشته برای جذب کمک‌های خیرین با اداره نوسازی همکاری شد و رتبه دوم کشوری توسط خوزستان کسب شد.

وی تصریح کرد: از مشکلات موجود جذب مطالبات آموزش‌و‌پرورش از کارخانجات، شرکت‌ها و شهرداری‌هاست که نزدیک به 200 میلیارد تومان بود؛ بخشی از آن دریافت شده ولی قسمت اعظم آن باقی‌مانده است. این مطالبات مربوط به سال 71 به بعد است و برای وصول آن به یک همت استانی نیاز داریم. اگر مطالبات دریافت شود بخش مهمی از مشکلات فرهنگیان در زمینه رفاهی و درمانی رفع خواهد شد.

تقی‌زاده در خصوص دیگر مشکلات گفت: بسیاری از نیروهای باتجربه استان به دلیل کمبود مراکز رفاهی و درمانی تقاضای انتقال به دیگر استان‌ها را دارند؛ اکنون 2 هزار و 500 نیروی باتجربه برای این امر درخواست داده‌اند و با ارائه این خدمات می‌توان نیروها را حفظ کرد. اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد آموزش‌و‌پرورش 50 میلیارد تومان از شهرداری طلبکار  است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار