تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۲۸۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان عنوان کرد:
فرسودگی شبکه‌های برق در خوزستان/بدهی شرکت‌های صنعتی به شرکت توزیع برق خوزستان
60 درصد مصرف برق در خوزستان در بخش مصارف خانگی است / تعطیلی ادارات در ساعت 13 باعث صرفه جویی 212مگاوات در شبکه شد / عمر بالای تجهیزات یک تهدید برای شرکت برق منطقه ای خوزستان می باشد / شرکت‌های بزرگ صنعتی در استان بالغ بر 134 میلیارد تومان به شرکت توزیع نیروی برق استان بدهکار هستند / بزرگترین مصرف کننده صنعتی شرکت برق منطقه ای خوزستان شرکت فولاد خوزستان است
خوزنیوز: مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به تعطیلی ادارات در ساعت 13 در روزهایی که دما بالای 49 درجه است؛ گفت: تعطیلی ادارات باعث صرفه جویی 212 مگاوات در شبکه شد.

فرسودگی شبکه‌های برق در خوزستان/بدهی شرکت‌های بزرگ صنعتی به شرکت توزیع برق خوزستان

به گزارش خوزنیوز؛ محمود دشت بزرگ امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: شرکت برق منطقه ای خوزستان مسولیت تامین برق پایدار در شبکه های انتقال و فوق توزیع در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد و بالغ بر5.5 میلیون نفر از خدمات این شرکت بهره مند می شوند.

وی افزود : سرمایه گذاری که شرکت برق منطقه ای خوزستان در حوزه قدرت منصوبه در این دو استان انجام داده است حدود  12 هزار و 800 مگاوات در دو بخش نیروگاه های حرارتی و نیروگاه های برق آبی می باشد.

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان اظهار کرد:  در سال 95 چهار واحد نیروگاه جدید را اضافه کردیم که شامل 2 واحد نیروگاهی در ماهشهر و 2 واحد دیگر در بهبهان که جمعا به ظرفیت 648 مگاوات به ظرفیت تولید برق در استان اضافه شده است.

دشت بزرگ در ادامه به پیک بار مصرفی اشاره کرد و گفت: در 17 مرداد ماه سال 94 شاهد پیک 7521 مگاواتی بودیم و تاکنون در سال 95 بطور مشابه در روز 17 مرداد سال 95 رکورد بیشترین مصرف را با 4.3 درصد رشد نسبت به پیک سال گذشته 7843 مگاوات ثبت کردیم.

وی با اشاره به اینکه 16 شرکت برق منطقه ای در کشور وجود دارد؛ گفت:  به لحاظ مساحت جغرافیایی شرکت برق منطقه ای خوزستان که شامل 2 استان خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد است  5 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص می دهند . شرکت برق منطقه ای خوزستان در رتبه هفتم در میان 16 شرکت برق منطقه ای در کشور از لحاظ گستره جغرافیایی قرار دارد.

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان  ادامه داد: از نظر قدرت منصوبه رتبه اول را به خود اختصاص داده ایم که در واقع خوزستان قطب تولید برق در کشور است و از لحاظ تولید انرژی در رتبه دوم قرار داریم ؛ به لحاظ بار پیک مصرفی نیز رتبه دوم را داریم . از لحاظ ظرفیت پست های فشار قوی رتبه دوم و به لحاظ طول خطوط نیز رتبه دوم قرار داریم .

تبادل الکتریکی شرکت برق منطقه ای خوزستان با 10 استان / توسعه نیروهای تجدیدپذیر

دشت بزرگ با بیان اینکه شرکت برق منطقه ای خوزستان با 4 شرکت برق منطقه ای دارای تبادل الکتریکی است؛ اظهار کرد: شرکت برق منطقه ای خوزستان مجموعا با 10 استان ارتباط الکتریکی برقرار کرده است و همانطور که برق منطقه ای خوزستان 2 استان را پوشش می دهد برخی شرکت های دیگر نیز اینچنین هستند. البته این شرکت با کشور عراق هم تبادلات دارد و به عراق صادرات دارد.مجموع تبادلات الکتریکی برق منطقه ای خوزستان با 4 شرکت برق منطقه ای دیگر و کشور عراق 24 خط فشار قوی است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت 6 نیروگاه حرارتی و 10 نیروگاه برق آبی دارد؛ گفت: 37 درصد از ظرفیت نیروگاه های منصوبه حرارتی و 63 درصد برق آبی است. نیروگاه های حرارتی سوخت آن ها فسیلی است و تجدید پذیر نیستند ولی نیروگاه های برق آبی جز انرژی های تجدید پذیر هستند. برنامه داریم که در آینده نیروهای تجدیدپذیر را تقویت کنیم که این نیروگاه ها شامل نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های بادی می باشد.

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان  با اشاره به پیک مصرف در سال 94 که در 17 مرداد ماه در دمای 51 درجه ثبت شده است؛ گفت: رشد مصرف برق استان از فروردین تا مهر است و در این بازه افزایش بار مصرف داریم در بقیه فصول و ماه‌های سال به‌دلیل کاهش دما متوسط رشد پیک مصرف نیز کاهش پیدا می‌کند.

دشت بزرگ در ادامه نیز گفت: بزرگترین مصرف کننده صنعتی از 20 مشترک صنعتی شرکت برق منطقه ای خوزستان شرکت فولاد خوزستان است که تاثیر قابل توجهی در میزان پیک مصرفی دارد.

فرسودگی شبکه‌های برق در خوزستان/بدهی شرکت‌های بزرگ صنعتی به شرکت توزیع برق خوزستان

60 درصد مصرف برق در خوزستان در بخش مصارف خانگی است

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان عنوان کرد: 60 درصد مصرف برق در خوزستان در بخش مصارف خانگی است که متوسط آن در کشور 33.7 درصد می باشد که عمده آن مصرف سرمایشی است و این میزان در واقع در خوزستان دو برابر متوسط کشوری است و در بخش صنعت مصرف برق در استان 10.47 درصد و در کشور 31.5 درصد می باشد و در بخش صنعت مصرف ما کاهش پیدا کرده است و در بخش مصرف عمومی در استان مشابه کشور هستیم.

صرفه جویی 212 مگاواتی با تعطیلی ادارات در ساعت 13

وی در ادامه به اقداماتی که در راستای مدیریت مصرف برق در استان انجام شده است؛ اشاره کرد و گفت: تغییر ساعت کار ادارات که صبح ها یکساعت زودتر آغاز می شود و یک ساعت زودتر نیز کار به پایان می رسد و تعطیلی ادارات در ساعت 13 در روزهایی که دمای هوا بالای 49 درجه است باعث می شود بخش بار مربوط به ادارات تعدیل شود و شاهد خاموشی در بخش خانگی نباشیم.

دشت بزرگ با اشاره به اینکه این اقدامات باعث صرفه جویی و کاهش مصرف برق شده است؛ اظهار کرد: وضعیت صرفه جویی صرفا در بخش تعطیلی ادارات 212مگاوات در شبکه بوده است.

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اینکه از سال 87 تا سال 94 وضعیت مصرف و تولید را با هم مقایسه کرده ایم ؛ گفت: در این بازه مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است که نیازمند ظرفیت سازی در این زمینه هستیم.

افتتاح پروژه‌های تولید برق خوزستان در هفته دولت

دشت بزرگ اظهار کرد: در افق 1404 پیش بینی کرده ایم که 18 نیروگاه را به ظرفیت برق منطقه ای خوزستان اضافه کنیم که جمع ظرفیت 18 نیروگاه بالغ بر 11 هزار مگاوات می باشد که تقریبا ظرفیت را به دو برابر افزایش می دهیم.

وی با اشاره به دو پروژه ای که در سال 95 به بهره برداری رسید؛ بیان کرد: شرکت برق منطقه ای خوزستان در مجموع 26 میلیارد تومان در این دو پروژه در شبکه های برق خود سرمایه گذاری کرده است و یکسری پروژه هایی را آماده افتتاح دارد که ان شالله در هفته دولت به بهره برداری می رسد و برخی پروژه ها نیز کلنگ زنی خواهد شد.

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان عنوان کرد: یکی از اقدامات شرکت برق منطقه ای خوزستان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش تلفات شبکه انتقال و استفاده از منابع خارجی برای سرمایه گذاری در زیرساخت های صنعت برق است.

دشت بزرگ گفت: پیش بینی کردیم که 42 پروژه را با اعتباری بالغ بر 770 میلیارد تومان از منابع فایناس استفاده کنیم که خوشبختانه در چند فاز طبقه بندی کردیم که در فاز اول در شهریور ماه برنده مناقصه بین المللی آن مشخص می شود و سرمایه گذار خارجی آن مشخص میگردد و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

وی افزود: پروژه انتقال و فوق توزیع بار با اعتبار 180 میلیون یورو جهت استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی تعریف شده است.

عمر بالای تجهیزات و فرسودگی شبکه‌های برق در خوزستان

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان  با اشاره به فرسودگی تجهیزات عنوان کرد: بدلیل اینکه در این سال‌ها به توسعه زیرساخت ها توجهی نشده است یکی از این مشکلات عمر بالای تجهیزات(بالای 40 سال) است که یک تهدید برای شرکت برق منطقه ای خوزستان می باشد و برای اینکه بتوانیم سن متوسط تجهیزات خود را در حد نرمال که حدود 20 سال می باشد قرار دهیم نیازمند سرمایه گذاری سالانه 20 میلیارد تومان در این حوزه هستیم.

فرسودگی شبکه‌های برق در خوزستان/بدهی شرکت‌های بزرگ صنعتی به شرکت توزیع برق خوزستان

آسیب ریزگردها به تجهیزات شبکه برق / بدهی شرکت‌های بزرگ صنعتی به شرکت توزیع برق خوزستان

دشت بزرگ با اشاره به آسیبی که ریزگردها به تجهیزات شبکه برق وارد می کنند؛ گفت: ریزگردها در تجهیزات رسوب می کنند و در مواقعی که شاهد رطوبت هستیم باعت خاموشی در شبکه می شود و راهکارهایی را برای مقابله با این موضوع در سه اولویت ارائه کردیم که منابع مالی خود را می‌طلبد که در مجموع به 76 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی  با اشاره به بدهی شرکت های صنعتی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ صنعتی در استان بالغ بر 134 میلیارد تومان به شرکت توزیع نیروی برق استان بدهکار هستند که امکان توسعه را برای ما با دشواری مواجه می کند.

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار و 200 مگاواتی در حمیدیه

مدیر شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار و 200 مگاواتی در شهرستان حمیدیه که به منظور فروش برق به کشور عراق تاسیس می‌شود، گفت: این نیروگاه در راستای حرکت به سمت رشد اقتصاد غیر نفتی، توسعه اقتصادی و جذب درآمدهای ارزی برای کشور است.

مدیریت مصرف برق در سه بخش خانگی ، صنعت و کشاورزی 

وی در پایان به مدیریت مصرف برق در سه بخش خانگی ، صنعت و کشاورزی اشاره کرد؛ و گفت: در بخش صنعت با ایجاد کارگروه و کلاس های آموزشی و اصلاح ضریب قدرت در صنایع و همچنین استفاده از تکنولوژی روز می توان به کاهش مصرف برق و مدیریت آن کمک کرد. استفاده از لامپ های کم مصرف بجای لامپ های رشته ای و استفاده از وسایل پرمصرف در خارج از ساعات پیک مصرف برق از راهکارهای مدیریت برق در بخش خانگی می باشد که رسانه در این زمینه در آموزش به جامعه می تواند تاثیر گذار باشد.  در حوزه کشاورزی استفاده از تجهیزات نوین و همچنین روش های نوین کشاورزی می تواند در کاهش مصرف برق کمک شایانی کند. همچنین استفاده از کانال های بتنی بجای کانال های قدیمی که باعث کاهش هدررفت آب و در نتیجه کاهش پمپاژآب می شود و استفاده از سیستم های آبیاری در خارج از ساعات پیک مصرف یکی از توصیه های ما در بخش کشاورزی است.
:
:
:
آخرین اخبار