تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۱۲۸۶۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان:
سند توسعه شيلات استان تا پايان مهرماه تدوين شود
هدف تشکیل کتاب توسعه شیلات تدوین یک سند به منظور مشخص شدن نقشه و مسیر حرکت بخش شیلات استان بود اما تاکنون تأخیر زیادی در تدوین این سند انجام شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با گلايه از تأخیر در تدوين سند توسعه شیلات استان گفت: هدف تشکیل کتاب توسعه شیلات تدوین یک سند به منظور مشخص شدن نقشه و مسیر حرکت بخش شیلات استان بود اما تاکنون تأخیر زیادی در تدوین این سند انجام شده است.

امید حاجتی در جلسه ستاد توسعه شیلات که روز سه شنبه، 19 مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال 93 آغاز کار این ستاد بود که برای تدوین سند توسعه شیلات در همان زمان 300 میلیارد تومان مصوب و 200 میلیارد تومان تخصيص داده شد.

وي افزود: انتظار داشتیم که تاکنون تدوین این سند پیشرفت بسیاری داشته باشد و فکر نمی کنم که اين تأخیر به علت محدویت های اعتباری بوده باشد.

حاجتي تصریح کرد: تدوین سند توسعه شیلات استان، زمان بسیاری را صرف کرده و گزارشات فعلی در خصوص روند تدوین این سند نسبت به گزارشات قبلی تغییر خاصی نداشته است.

وي عنوان كرد: آبزی پروری از اولویت های استان بود. بنابراین انتظار داشتیم تا گزارشات روند تدوین سند توسعه شیلات نسبت به گزارشات قبلي پیشرفت بهتري داشته باشد. البته فکر نمی كنم که مشکلات اعتباری در این زمینه وجود داشته باشد زیرا امکان تخصیص اعتبار بیشتر نیز وجود دارد.

حاجتي با بیان اینکه بیش از یکسال از عقد قرارداد مربوط به تدوین سند توسعه شیلات گذشته و متأسفانه به هر دلیل این سند تدوین نشده است، اظهارکرد: تدوین این سند در راستای تعیین یک مسیر حرکت برای بخش شیلات استان است و فکر می کنم پیشرفت کار بسیار کم است.

وي افزود: تدوین این سند در راستای تعیین یک مسیر حرکت برای بخش شیلات استان است. برای مثال در شرح خدمات شرکت خصوصی تدوین کننده این سند به کارگیری مشاوران خارجی نیز ذکر شده بود اما تاکنون هیچ مشاوره خارجی جذب نشده است. بنابراین باید تا پایان مهرماه سال جاری این سند تدوین شود.

حاجتی گفت: به دليل اينكه زمان کمی در اختیار داریم، بخش مشاورین خارجی از تدوین سند توسعه شیلات استان حذف می شود و با توجه به حذف مشاورین خارجی باید بر مبلغ قرارداد تدوین این سند نيز بازنگری صورت گیرد.

وي با بيان اينكه باید در تدوین نهایی اين سند از ظرفیت علمی و دانشگاهی استفاده شود، بيان كرد: همچنین باید در زمان تحویل سند، سازمان آب و برق و سازمان محیط زیست نیز حضور داشته باشند زیرا اگر از نظر این دو سازمان ایرادی در این سند وجود داشته باشد قابل اجرا نخواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با تاکید بر اینکه  سند توسعه شیلات استان باید دقیقا در پایان مهرماه جاری آماده شود، اظهار کرد: علي رغم محدودیت های مالی، ما هیچ مشکلی در تخصیص و تزریق اعتبارات بیشتر برای تدوین سند توسعه شیلات استان نداریم.

وي همچنین از موسسه جهاد خواست طرح پایلوت پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون را تا پایان مهرماه تحویل دهد.

فعاليت صيادان غيرمجاز يك معضل است/ لزوم گرايش به سمت پرورش ماهي به جاي صيد

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به افزایش میزان صید در سالهای اخیر گفت: منابع ما توان تحمل فشارهای بیشتر در زمينه صید را ندارند، بنابراین باید ساماندهی صیادان غیرمجاز در دستور کار قرار بگیرد.

نبی الله خون میرزایی در جلسه ستاد توسعه شیلات با بیان اینکه این ستاد از دو سال گذشته به منظور هماهنگی میان دستگاه های ذیربط شیلات تشکیل شد، اظهار کرد: در این مدت هماهنگی های خوبی میان دستگاه های مرتبط با شیلات به وجود آمده است و اکنون نزدیک به 37 هزار صیاد فعال در استان وجود دارد.

وی افزود: طبق آخرین یافته ها جهت گيري صنعت شيلات در دنیا به سمتی سوق یافته که 60 درصد به صورت آبزی پروری و 40 درصد در قالب صید انجام می شود اما در ایران این موضوع به صورت معکوس است که این امر حاکی از تحمیل فشار به منابع آبزيان است و به طوری که در سال گذشته 9 درصد بیشتر از میزان پیش بینی شده، صید انجام شد.

خون میرزایی ادامه داد: این امر منجر به کاهش گونه های آبزیان خواهد شد و آینده گونه ها را به خطر خواهد انداخت و همچنین آینده شغلی جامعه صیادان را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منابع استان توان تحمل فشار صید بیشتری ندارند، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش گرایش به صید، صید بیشتر از منابع استان امکان پذیر نیست زیرا منابع ما ظرفیت زيادي ندارند. بنابراین باید راهکارهای دیگری برای اشتغالزایی صیادان غیرمجاز ارائه شود زیرا در حوزه صید دیگر امکان تحمیل فشار بیشتر بر منابع وجود ندارد.

خون ميرزايي، فعالیت صیادان غیرمجاز در هندیجان، آبادان، خرمشهر، شادگان، هویزه و ماهشهر را معضل اجتماعی دانست و بیان کرد: باید ساماندهي صیادان غیرمجاز در دستور کار قرار بگیرد. ما پیشنهادهایی برای سرمایه گذاری های اشتغالزا در شهرستان های مذکور داریم و بنابراین از استاندار می خواهیم که از طریق فرمانداران و نمایندگان مجلس به ساماندهی صیادان استان کمک کند.

خون میرزایی با بیان اینکه در شهرستان شادگان در راستای ساماندهی صیادان غیرمجاز و کاهش تحمیل فشار صید بر منابع می توان به سمت پرورش ماهی و میگو و استفاده از ظرفیت تالاب شادگان سوق پیدا کرد، گفت: در آبادان نیز می توان پرورش ماهی در قفس را فعال کرد و يا  ظرفیت های باقیمانده پرورش ماهی در چوئبده را به کار گرفت.

وی با اشاره به طرح 1000 هکتاری ماهی در قفس شهرستان هویزه اظهار کرد: این طرح در سنوات گذشته با وجود دستیابی به پیشرفت فیزیکی 95 درصد و اقدامات وزارت نفت و خشکسالی و کمبود آب متوقف شد و به همین دلیل مورد بهره برداری قرار نگرفت. تکمیل و فعال کردن این طرح مستلزم ایجاد یک منبع جدید آب است که این امر نیز به مطالعاتی احتیاج دارد.

خون میرزایی در خصوص طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون که توسط شرکت نصر میثاق به نمایندگی شرکت جهاد نصر در دست بررسی است، عنوان کرد: این طرح به صورت پایلوت انجام می شود و مقرر شده تا ظرفیت 200 تنی طرح مذکور به 400 تن افزاش یابد.

وي ادامه داد: همچنین طرح پرورش ماهی در دریا در محدوده شهرستان هنديجان طرح دیگری است که اجرای آن به شرکت نصر میثاق واگذار شده و با توجه به اینکه مطالعات اداره کل شیلات در این زمینه تکمیل نشده بود، مشاور شركت نصر میثاق کارهای مطالعاتی را به موازات انجام می دهد.

خون ميرزايي اظهار كرد: شركت نصر ميثاق و مشاور اين شركت خواستار استمهال به مدت سه ماه شدند تا در این مدت كار خود را تکمیل کنند و در صورت امکان ظرفیت 500 تنی طرح مذکور را به ظرفیت 2000 تنی ارتقاء دهند؛ این طرح اکنون در مرحله جانمایی و مطالعات پرورش ماهی در عمق 20 کیلومتری ساحل قرار دارد.

وی در خصوص سند توسعه شیلات استان خاطرنشان کرد: به علت خوب نبودن پیشرفت تدوین این سند شرکت مشاور "آساراب" تا پایان ماه جهت تکمیل و ارائه این طرح مهلت دارد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: شیلات خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار