تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۲۹۱۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان تاکید کرد:
لزوم‌بررسی روش‌های سازمان‌های‌مردم‌نهاد در درمان‌اعتیاد
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان خواستار بررسی روش‌های مورد استفاده سازمان‌های مردم نهاد در درمان اعتیاد شد
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان خواستار بررسی روش‌های مورد استفاده سازمان‌های مردم نهاد در درمان اعتیاد شد.

فرج‌الله خبیر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که امروز (26 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به طرح درمان معتادان در مراکز خصوصی و توسط موسسات مردم نهاد اظهار کرد: روش‌های مورد استفاده در سازمان‌های مردم نهاد برای درمان اعتیاد باید به صورت میدانی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: اگر نتایج فعالیت سازمان‌های مردم نهاد موفق بوده و دستاوردهایی وجود دارد، لازم است فعالیت این سازمان‌ها در داخل استان نیز توسعه و گسترش پیدا کند.

غلامرضا صدیق‌راد، مدیرکل بهزیستی خوزستان، نیز در این جلسه با اشاره به لزوم اخذ مجوز فعالیت مراکز درمان اعتیاد در استان عنوان کرد: باید مشخص شود که سازمان‌های مردم نهادی که در خوزستان فعالیت می‌کنند، از چه نهاد و یا ارگانی مجوز فعالیت اخذ کردند.

وی افزود: این‌که یک سازمان مردم نهاد یک خانواده را آموزش می‌دهد باید معلوم شود که این آموزش‌ها بر چه مبنایی ارائه شود و یا اگر دارویی به عنوان درمان اعتیاد عرضه می‌شود، نیز باید مشخص شود که چکونه و تحت جه شرایطی عرضه شده است.

همچنین مهرداد شریف مخمل‌زاده، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: سازمان‌های مردم‌نهادی که دارای مجوزهای ملی هستند و به دنبال ایجاد شعبه‌های شهرستانی هستند، پس از ارائه درخواست و انجام استعلام پروانه فعالیت به عنوان شعبه در سطح هر شهرستان داده می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گفت: پیرو تشکیل این ستاد کمیته حذف مظاهر آسیب‌های اجتماعی از شهر نیز باید فعال شود. یکی از چالش‌های مهم و اساسی ما همپوشانی در فعالیت‌ها در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی بویژه بحث مواد مخدر است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: باید فعالیت‌ها طبق سند جامع مبارزه با مواد مخدر و اولویت‌های تعیین شده انجام شود. امروزه مهمترین حوزه پیشگیری است که تأکید بسیاری بر آن وجود دارد به همین جهت لازم است که فعالیت شهرداری ها مبتنی بر برنامه و هماهنگ و بر اساس اهداف و اسناد بالادستی انجام شود.

شریف مخمل‌زاده عنوان کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به دنبال ساختارسازی، توانمندسازی و مشارکت هرچه بیشتر سازمان‌های مردم نهاد است تا فرصت‌سازی برای فعالیت‌های مراکز مردم‌نهاد نیز ایجاد شود.

وی گفت: یکی از مواردی که می‌تواند توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام شود، درمان افراد مبتلا به اعتیاد است. از مشکلات مراکز درمانی ما نبود چرخه کامل درمانی و مشاوره در این مراکز است که این یکی از عوامل بازگشت افراد به اعتیاد و عدم نتیجه‌گیری در درمان است و لازم است در مراکز درمان خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد این موارد مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

همچنین حسین لامی‌زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان، عنوان کرد: طبق مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید 10 درصد از بودجه فرهنگی شهرداری‌ها به مسائل اسیب‌های اجتماعی و بویژه مواد مخدر اختصاص یابد. به همین جهنت شهرداری‌ها موظف هستند که 10 درصد از این بودجه را در چارچوب سیاست‌های شورای مبارزه با مواد مخدر قرار دهند.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد در آموزش مقابله با مواد مخدر توانمند نیستند و در این خصوص بسیاری از آنها فعال نیستند. البته برخی کارها و اقدامات نو توسط سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه انجام شده است.

بیات نماینده سازمان مردم نهاد کنگره 60 نیز در این جلسه با بیان این‌که این سازمان با رویکردی علمی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد فعال است، اظهار کرد: در 5 سال اخیر 20 هزار نفر فرد معتاد توسط این سازمان درمان شدند. این سازمان در سطح کشور فعالیت می‌کند و در اهواز، ‌آبادان و خرمشهر نیز شعبه دارد و تمام فعالیت آن به صورت رایگان است.

وی با بیان این‌که در 5 سال گذشته 1800 نفر به عنوان راهنما در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در خوزستان آموزش داده شده‌اند، افزود: اعتقاد ما این است که اعتیاد بیماری است که قابل درمان است و درمان آن تا رسیدن به مرحله نبود هیچ‌گونه علایمی از اعتیاد امکان‌پذیر است.

نماینده سازمان مردم نهاد کنگره 60 در خوزستان با بیان اینکه دستاوردهای این سازمان مردم نهاد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و رسانه‌ها ارائه می‌شود، گفت: این سازمان توانسته است دارویی با عنوان داروی درمان مواد مخدر از شربت تریاک تولید کند که به تایید مراکز علمی و درمانی نیز قرار گرفته است و به صورت آزمایشی نیز مورد استفاده قرار گرفته که نتایج خوبی در پی داشته است.

وی ادامه داد: این طرح به صورت مشترک توسط شورای هماهنگی مبارزه به مواد مخدر کشور، مرکز ملی مطالعات اعتیاد و سازمان مردم‌نهاد کنگره 60 انجام می‌شود.

بیات عنوان کرد: همچنین این دوره‌های درمان کلاس‌های آموزش برای افراد خانواده نیز برگزار می‌شود که تاکنون این کلاس های آموزشی در اهواز برگزار شده است که خانواده فرد مبتلا به اعتیاد آمزوش‌هایی را فرا می‌گیرند که فرد معتاد را به درمان ترغیب می‌کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار