تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۱۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد رئیس دانشگاه صنعتی دزفول از آیین‌نامه جدید ارتقا:
شرایط برای دانشگاه‌های در حال توسعه سخت‌تر شده است
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ضمن انتقاد از یکی از تبصره‌های آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت‌علمی، گفت: شرایط ارتقا باید برای دانشگاه‌های در حال توسعه و توسعه‌یافته متفاوت باشد
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ضمن انتقاد از یکی از تبصره‌های آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت‌علمی، گفت: شرایط ارتقا باید برای دانشگاه‌های در حال توسعه و توسعه‌یافته متفاوت باشد.

دکتر محمدرضا عصاری با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت‌علمی در چند روز گذشته، اظهار کرد: در این آیین‌نامه تبصره‌ای ذکر شده که فرآیند ارتقا را به داشتن دانشجویان دکتری یا یک طرح ملی یا کتاب محدود کرده است.

وی افزود: از دیدگاه کلی نمی‌توان از این بند ایرادی گرفت اما برای دانشگاه‌های مختلف این شرایط متفاوت است و انتقاد من درباره ظرفیت‌های دانشگاه‌های مختلف برای تحقق این تبصره است؛ دانشگاه‌هایی که پیش از اعلام رویکرد وزارت علوم نسبت به توسعه کمی رشته‌ها، فرآیند گسترش تحصیلات تکمیلی خود را طی کرده بودند، شرایط ارتقا در این بند را کاملاً در اختیار دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ادامه داد: در خصوص دانشگاه‌هایی که شرایط پذیرش دانشجوی دکتری نداشته باشند، به‌عنوان جایگزین این بند، "انجام یک طرح ملی یا تألیف کتاب" در نظر گرفته شده که معادل وزن یک دانشجوی دکتری نیست بلکه سنگین‌تر است و تحقق آن برای دانشگاه‌های در حال توسعه به‌مراتب دشوارتر است.

عصاری تصریح کرد: انتظار می‌رود، شرایطی که برای ارتقای اعضای هیأت‌علمی در نظر گرفته می‌شود، برای دانشگاه‌های مختلف به گونه‌ای باشد که تفاوت‌ها را لحاظ کند؛ دانشگاهی که دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سطح دکتری ارائه می‌دهد، شرایط بسیار آسان‌‌تری نسبت به دانشگاهی دارد که این امکانات برای آن فراهم نشده است و باید مسیر سخت‌تری را طی کند.

وی با بیان ‌این‌که نمی‌گوییم شرایط برای دانشگاه‌های در حال توسعه سهل‌تر باشد، خاطرنشان کرد: استاندارد باید رعایت شود اما با اجرای این بند شرایط ارتقا برای دانشگاه‌های در حال توسعه سخت‌تر می‌شود؛ من راه حل پیشنهادی این موضوع را به رئیس هیات ممیزی دانشگاه‌های جنوب غرب کشور ارائه داده‌ام و امیدواریم این مشکل برای اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های در حال توسعه رفع شود.

تصویب چارت تشکیلاتی دانشگاه صنعتی دزفول

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول همچنین از تصویب چارت این دانشگاه از سوی وزارت علوم خبر داد و گفت: به لطف مسئولان آموزش عالی، چارت دانشگاه اصلاح شد که گامی رو به جلو و مؤثر در توسعه کمی و کیفی دانشگاه است؛ ‌رویکرد چارت تصویب‌شده در راستای دانشگاه‌های نسل سوم است.

عصاری با اشاره به نبود معاونت پژوهشی در چارت قبلی این دانشگاه، عنوان کرد: در چارت جدید معاونت پژوهشی از نظر ظرفیت مدیریتی و جایگاه، قوی‌تر از سه معاونت دیگر تعریف شده و برای تجاری‌سازی فناوری و بحث شرکت‌های دانش‌بنیان در این چارت جایگاه حقوقی و قانونی در راستای حمایت و توسعه تحقیقات کاربردی تعریف شده است.

وی ضمن قدردانی از مسئولان وزارت، گفت: امیدواریم با ظرفیت‌های این چارت بتوانیم در جهت تجاری‌سازی علم و رفع نیاز‌ها و وابستگی‌های کشور گام برداریم که این مسیر برای دانشگاه نیز فراهم شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار