تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۲۹۴۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تب تند گوزن‌ها بر پرده پوشالی سینما رکس آبادان
نمایش پرفورمنس گوزن‌ها به مناسبت سی و هفتمین سالگرد فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در این شهر بر روی صحنه رفت
نمایش پرفورمنس گوزن‌ها به مناسبت سی و هفتمین سالگرد فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در این شهر بر روی صحنه رفت.

سی و هفتمین سالگرد فاجعه آدم‌سوزی سینما رکس آبادان همچون سال‌های گذشته با برنامه‌های گروه‌های هنری و خودجوش مردم آبادان، با حضور در یادمان و محل سابق این سینما برگزار شد.

«رکس» در فرهنگ واژگانی مردم آبادان آمیخته با درد و غم است، به خاطر عزیزانی که یک شبه برای تماشای یک فیلم وارد سینما شدند و ساعتی بعد جز تکه‌تکه‌های زغال شده از آنان یافت نشد.

داستان‌های زیادی از این فاجعه ساخته و به طُرُق گوناگون به اذهان عموم تزریق شد، اما اصل ماجرا را هر کس با نگاه خود تعریف می‌کند و گستردگی موضوع باعث شده تا داستان‌های مختلفی در این خصوص روایت شود.

نمایش گوزن‌ها نیز از جمله این داستان‌ها بود که همزمان با سی و هفتمین سالگرد این فاجعه در یادمان شهدا و محل سابق سینما رکس آبادان واقع در خیابان شهرداری آبادان به اجرا در آمد و شب گذشته به کار خود پایان داد.

این اثر خیابانی نگاهی سطحی به حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان داشت که در 28 دقیقه به شیوه گفت‌و‌گوهای یک پهلوان و مرشد از وقایع رخ داده در جریان آتش‌سوزی سینما رکس سخن گفت.

در این نمایش که به کارگردانی مهدی پرویش اجرا شد، خواسته‌های مردم آبادان مبنی بر بازگشت این فاجعه فراموش نشدنی به تقویم رسمی کشور بود، چرا که سال‌هاست این فاجعه از تقویم کشور برداشته شده است.

احسان فروزش، مهرداد رشیدی، دانیال عبداللهی، ناهید مکوندی، فاطمه کایدی، ساناز صداقت در این نمایش ایفای نقش کردند و ناصر رادفر وظیفه ساخت موسیقی این اثر را بر عهده داشت.

مراسمی با حضور خانواده‌های قربانیان این فاجعه در یادمان شهدا و محل سابق سینما رکس آبادان  برگزار شد که توجه همه رهگذران را به خود جلب کرد و لحظات غم‌انگیز و فاجعه‌بار 28 مرداد سال 57 را برای اهالی آبادان تداعی کرد.

همچنین ساختمان این سینما در یک اقدام غیر کارشناسی در سال 1384 توسط شهرداری آبادان تخریب شد و زور نهادهای فرهنگی و مردم به این نابودگری فرهنگی نرسید، تا دیگر اثری از این جنایت هولناک برای عبرت گرفتن تاریخ از آن باقی نماند.

بر اساس این گزارش، شامگاه 28 مرداد سال 57 هنگامی که جمعی از شهروندان آبادانی برای تماشای فیلم گوزن‌ها ساخته مسعود کیمیایی به سینما رکس این شهر رفته بودند ناگهان، به دست گروهی خرابکار وابسته به رژیم پهلوی، با همکاری عاملان رژیم با مواد آتش‌زا سالن سینما را به آتش کشیدند و باعث کشته شدن 377 نفر از مردم بی گناه آبادان شدند.

این حادثه باعث شد خشم و نفرت از رژیم پهلوی در دل مردم زبانه کشد و شعله‌های انقلاب اسلامی از این حادثه بود که بر ملت ایران برافروخته شد.

یاد و خاطر شهدای گلگون کفن سینما رکس آبادان را گرامی می‌داریم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار